NY TOPPSJEF I TEKNIKMAGASINET

André Sjåsæt er ny administrerende direktør i Teknikmagasinet AB og Release AS. Foto: Teknikmagasinet

– Vi skal være stedet for kjøp, salg og reparasjoner av brukte mobiler og brukt elektronikk. Samtidig skal vi beholde lekenheten i konseptet.

Publisert Sist oppdatert

Det sier André Sjåsæt, som fra 1. mars er ny administrerende direktør i Teknikmagasinet.

– I januar ble det besluttet at Teknikmagasinet skal videreføres, mens Release som varemerke tones ned, sier Sjåsæt til fagbladet Elektronikkbransjen.

Teknikmagasinet i Sverige og Norge ble i april 2022 solgt av Matera Retail Group AB, til det norske bærekraft- og holdingselskapet Release AS. De største aksjonærene her er Verdane, Svea Bank AB og Gleditsch-familien.

Vi bygger et konsept på bærekraft, etter kommersielle prinsipper

Kjeden har i dag 62 fysiske butikker i Norge og Sverige, med omtrent like mange i hvert land, i tillegg til nettbutikkene.

– Målet er å vokse innen bærekraft. Vi begynte med reparasjoner i fjor, og salg av brukte mobiler i år, og vi vil sette enda mer fart på dette fremover, sier Sjåsæt.

Fortsatt lekent

Teknikmagasinet har også testet bruktsalg av annen elektronikk, som spillkonsoller, nettbrett, smartklokker og ørepropper, ifølge Sjåsæt med gode resultat.

Øistein Eriksen har gått av som toppsjef i Teknikmagasinet og Release. Foto: Teknikmagasinet

– Siden etableringen i 1989 er Teknikmagasinet blitt kjent som et spennende og morsomt konsept med teknologi- og gaveartikler, og vi vil beholde denne lekenheten. Nå ser vi på hvilke kategorier som skal være med videre, sier Sjåsæt.

Han tar over sjefsstolen etter Øistein Eriksen, som de neste månedene vil bidra i utvalgte strategiske prosjekter. I pressemeldingen som er sendt ut i forbindelse med lederskiftet, heter det at selskapet legger bak seg et krevende 2022.

– Derfor er det nå tatt grep for å styrke lønnsomheten, og det er besluttet å legge alt fokus og kapasitet på merkevaren Teknikmagasinet. Som en konsekvens avvikles butikker under merkevaren Release i Norge, og telekom-operasjonen reduseres kraftig, står det i pressemeldingen.

Kommer fra XXL

Sjåsæt har erfaring fra detaljhandel og omstillingsprosesser, de seneste tre årene fra toppledelsen i sportskjeden XXL, med ansvar for kategori, innkjøp, markedsføring, strategi og forretningsutvikling. Før dette har han hatt ledende roller i Bertel O. Steen, og over 10 års erfaring fra strategi- og omstillingsprosesser som ledelseskonsulent i EY og Kearney.

Etter en måned i sjefsstolen, sier Sjåsæt at det finnes noen konsepter i Europa som ligner nye Teknikmagasinet.

– Jeg ser derimot ikke at noen har tatt denne posisjonen i Norden. Vi bygger et konsept på bærekraft, etter kommersielle prinsipper, i en omnikanalstrategi med netthandel, lokale butikker og ikke minst lokale verksted, som tilbyr service på dagen, sier Sjåsæt.

Teknikmagasinet beholder sine kontorer i Stockholm og Oslo.

– De tyngste kommersielle rollene, som innkjøp, marked og logistikk, sitter i Stockholm, mens deler av ledelsen og salgsorganisasjonen også sitter i Oslo, og jeg skal være begge steder, sier Sjåsæt.

Ny profil

– De største varemerkene mangler i sortimentet deres?

– Teknikmagasinet har vært gjennom en del krevende etapper. Nå vil vi vise at vi er en spiller å regne med, slik at flere vil samarbeide med oss, sier Sjåsæt.

– Hva med nye mobiler?

– Vi går fullt og helt inn med brukte mobiler, og vil ta en posisjon der kundene med trygghet kan bytte en brukt mobil til en nyere brukt.

– Hva med antall butikker?

– Nyetableringer står ikke øverst på listen. Vi er ydmyke på at vi står overfor en omfattende reise, som vil ta noe tid, der vi vil gjøre det enklere å velge brukt, med gode garantiordninger i et troverdig konsept. Som kjede kan vi ta en annen rolle, enn mange enkelte virksomheter, sier Sjåsæt.

Teknikmagasinet har nettopp fått ny visuell profil. Inntil videre ser man denne i nettbutikkene, og i et fåtall butikker.

– Vi får se i hvilken takt vi får oppgradert det visuelle bildet ute i butikkene, da dette krever en omfattende innsats, sier Sjåsæt.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS