ÅPNER AUDIOLAB I DANMARK

Sharon Peng har overordnet ansvar for Harman Audio Engineering Lab. Foto: Stian Sønsteng

Harman flytter deler av produktutviklingen sin til Danmark, i tilknytning til selskapets Norden-kontor. Her finner vi også selskapets høyttalermuseum.

Publisert

Ved et nytt lydteknisk laboratorium, kalt A-lab, vil Harman utvikle deler av sin audioportefølje til forbrukermarkedet.

– Vi har fra før avdelinger i Kina, India, USA og Tyskland, og etablererer nå en veldig viktig avdeling her i Danmark, sier Sharon Peng.

Hun er senior visepresident for Global Engineering i Lifestyle-divisjonen, og har det overordnede ansvaret for A-lab i Danmark. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen i forbindelse med åpningen av A-lab, er betalt av Harman.

Peng sier Harman i utviklingsarbeidet fokuserer på forbrukerne, og hvordan de bruker og opplever produktene.

– Lydopplevelsen har hele tiden vært det viktigste i vårt DNA. Her i Danmark vil vi hovedsakelig arbeide med utviklingen av hodetelefoner, og vi vil knytte oss tettere til den sterke audiokompetansen her, sier Peng.

Carsten Olesen er president for Consumer Audio i Lifestyle-divisjonen i Harman International Industries. Foto: Stian Sønsteng

Carsten Olesen, som i fem år har vært president for Consumer Audio i Lifestyle-divisjonen i Harman International Industries, har en fartstid på 30 år i selskapet.

 

Stolt øyeblikk

– Som dansk ingeniør med hele min karriere i lydbransjen, markerer åpningen av vår nye A-lab her i Danmark et stolt øyeblikk for meg, sier Olesen.

– Harman investerer betydelige beløp i forskning og utvikling. Hvorfor oppretter vi en avdeling også i Danmark? I flere tiår har Danmark vært anerkjent som et av verdens ledende land innen lydteknologi, og danske selskap står for mer enn halvparten av alle høreapparat som selges. Ved danske universiteter og høyskoler er det mer enn 60 bachelor- og masterstudier, hvor lyd er en vesentlig del av utdanningsprogrammet, sier Olesen.

Lydopplevelsen har hele tiden vært det viktigste i vårt DNA

A-lab i Danmark er en del av Harmans globale forsknings- og utviklingsavdeling i Lifestyle-divisjonen. Det er lokalisert i Kvistgaard, en snau time nord for København, samme sted som Harmans nordiske salgsorganisasjon.

– Dette er også hjertet for Harman i EMEA, med kunde- og brukertjenester for hele regionen, sier Olesen.

 

En dårlig idé

Med på åpningen av A-lab er også Sean Olive, med lang fartstid innen utviklingen av hodetelefoner i Harman. Han sier det i 2012 skjedde noe som endret dette markedet, da strømmetjenestene for alvor skjøt fart.

– Folk kunne lytte til musikk hvor som helst, de trengte hodetelefoner, men opplevde av lyden ikke var slik de var vant til. Vi fant ut at folk flest ville ha den samme lyden i hodetelefonene som de hadde fra et par høyttalere hjemme, sier Olive.

Henrik Sie (t. v.) og Cristina Cecilia Mostert med JBL PartyBox Club 120 og Xtreme 4, som bruker det samme utskiftbare batteriet. Foto: Stian Sønsteng

Han sender et lite stikk til kollegene han på denne tiden hadde i markedsavdelingen, som spurte om de ikke bare kunne kopiere Beats by Dr. Dre Studio, som den gang var verdens bestselgende hodetelefoner.

– Jeg svarte at dette var en dårlig idé, og at de heller burde kopiere markedsføringen, sier Olive og smiler skjevt.

 

Danish Sound Cluster

Ved A-lab i Danmark skal Harmans ingeniører forske på og utvikle nye teknologier, blant annet med hjelp av et lydkammer der ytelse og design testes etter Harman Listening Curve.

Det er bare 15 år siden gikk vi inn på trådløs lyd, der vi i dag er nummer én

Carsten Olesen sier Harman i Danmark vil samarbeide både med de beste spillerne og de unge talentene i bransjen. Selskapet har derfor sluttet seg til foreningen Danish Sound Cluster, som representerer dansk lydindustri.

– Vi har en 75 år lang arv gjennom JBL, som har forsterket festivaler som Woodstock og Coachella, samt tusenvis av sportsarrangement. JBL startet på proffsiden, og det er bare 15 år siden gikk vi inn på trådløs lyd, der vi i dag er nummer én, med en markedsandel over 50 prosent. For noen år siden lanserte vi PartyBox, og vi selger én hodetelefon hvert sekund, året gjennom, sier Clausen.

Mikael Herje (t. v.), Carsten Olesen, Sharon Peng og Sean Olive. Foto: Stian Sønsteng
Harmans nordiske hovedkontor og Harman Audio Engineering Lab ligger i Kvistgaard, en snau time nord for København. Foto: Stian Sønsteng
Xiaohui Ma (t. v.) og Mengqiu Zhang er blant ingeniørene ved Harman Audio Engineering Lab i Danmark. Foto: Stian Sønsteng
I Harman-museet spiller et par JBL L100-høyttalere fra 70-tallet. Foto: Stian Sønsteng
Forsterkeren Harman/Kardon 800+ fra 70-tallet. Foto: Stian Sønsteng
Høyttalersystemet JBL D44000 Paragon, som med en bredde på 2,7 meter er på størrelse med en skjenk. Foto: Stian Sønsteng

Han sier utviklingen i audiobransjen nå skjer i enorm fart.

– I dag har du med deg lyden hvor enn du måtte være, med hifi-lyd over internett. For noen år siden var lydplanker noe du kjøpte som tilbehør, i dag er de dyrere enn TVen, og ofte hjemmets lydsystem. Snittprisene og markedet øker, selvsagt med noen bølger etter pandemien, men dette vil ta seg opp igjen, sier Olesen.

 

JBL Live TWS 3

Norske Mikael Herje, som er global kategorisjef for hodetelefoner, viser viser øreproppene i JBL Live TWS 3-serien.

– Måten vi konsumerer lyd har endret seg, men vi forventer den samme lydkvaliteten. Da trengs ørepropper som passer formen på ørene, og vi har derfor kommet med Live-serien i tre utforminger, sier Herje.

Mikael Herje med øreproppene i JBL Live TWS 3-serien. Foto: Stian Sønsteng

Live Buds 3, Live Beam 3 og Live Flex 3 koster 2.200 kroner, og har JBLs smarte ladeetui med berøringsskjerm der man kan styre en rekke funksjoner. Øreproppene har adaptiv støykansellering, og 12 timers batteritid i proppene pluss 36 timer i etuiet.

Nordisk salgsdirektør Henrik Sie sier selskapet har solgt 5,6 millioner JBL PartyBoxer i Europa.

– JBL PartyBox Club 120 og JBL PartyBox Stage 320 har utskiftbare batterier, som på den minste er av samme type som på JBL Xtreme 4. Disse selges separat for 700 og 1.200 kroner, men vi vil i kampanjeperioder også la kundene få et ekstra batteri med på kjøpet, sier Sie.

Han sier det utskiftbare batteriet på Xtreme 4 ligger under et lokk som er festet med to skruer, for at man skal beholde IP67-sertifiseringen. Når det gjelder de to minste høyttalerne, Go 4 og Clip 4, er det nå mulig å sette også disse opp i stereo.

 

Søren Majlund er primus motor for Harman-museet. Foto: Stian Sønsteng

Harman-museum

I samme bygg som Harmans nordiske hovedkontor og Harman Audio Engineering Lab, finner vi det som kanskje er selskapets største samling av høyttalere og klassisk hifi-utstyr. Primus motor for dette er Søren Majlund, seniordirektør for salgsstrategiske partnerskap og forretningsutvikling i Harman EMEA.

Hit tar vi med oss forretningspartnere og andre, for å vise vår stolte historie

– Hit tar vi med oss forretningspartnere og andre, for å vise vår stolte historie, sier Majlund til fagbladet Elektronikkbransjen.

Blant det han viser frem er høyttaleren JBL L100 og forsterkeren Harman/Kardon 800+, begge fra 70-tallet, men den største godbiten har han stående på kontoret sitt. Dette er høyttalersystemet JBL D44000 Paragon, som med en bredde på 2,7 meter er på størrelse med en skjenk, og ble produsert fra 1957 til 1983.

– Vi ble kontaktet fra en arving som lurte på om vi var interessert i å kjøpe det, og det kan du tro vi var. Siden har vi satt det i full stand, smiler Majlund og kjører svært gjerne en demonstrasjon.

Harman har siden 2017 vært et heleid datterselskap av Samsung Electronics, og blant varemerkene deres er AKG, Harman Kardon, Infinity, JBL, Lexicon, Mark Levinson og Revel.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2024, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS