– Det skal bli en lettelse å slippe maset om at vi ikke har den nyeste HDMI-standarden på forsterkerne våre, sier produktsjef Christian Åkre i Harman/Neby, som selger Harman/Kardon, JBL, Infinity og AKG i Norge.
Han innrømmer at selskapet har slitt når kundene har fokusert på ny teknologi.
– Nå har vi HDMI 1.3 på samtlige nye flerkanalsreceivere fra Harman/Kardon (H/K), bortsett fra den rimeligste modellen. Når det er sagt, er det viktigste med H/Ks produkter at forsterkerdelen holder det vi lover. H/K er den eneste produsenten som oppgir utgangseffekt på alle kanaler over hele frekvensområdet. Andre produsenter måler drift på en og en kanal og slår dette sammen til slutt, sier Åkre.
På en nordisk samling i København for handlere og presse presenterte H/K nye produktlinjer både for hjemmekino og stereo, med nytt design, ny teknologi og nye funksjoner. Harman/Neby er den eneste distributøren i den nordiske familien, og daglig leder Frank Bruun setter pris på at de nå er tettere knyttet til de H/K-eide datterselskapene i de andre landene.
– Vi er et fullverdig medlem av Harman Nordic Team, og vil i 2008 samarbeide tettere for å nå omsetningsmålene i alle landene. Mange av kundene våre, som Elkjøp og Komplett, arbeider nordisk. For oss som norsk distributør ville situasjonen vært vanskelig uten et nordisk fellesskap, sier Bruun.
29 millioner på 2,5 årsverk
– Selskapet består av 2,5 årsverk, og det er behagelig at økonomien er god og at vi tjener penger når vi nå ansetter flere, sier Bruun.
Han forteller at selskapet i 2007 tok ut H/K-produkter for 18 millioner kroner, og at de regner med fortsatt vekst med nye produktgrupper som navigasjon, mobiltelefontilbehør og TV.
Åkre forteller at tokanalsprodukter er en viktig del av sortimentet til H/K.
– Vi har hatt en fin vekst i denne kategorien, med integrerte forsterkere, CD-spillere og tokanals receivere. Her kommer det flere nye og spennende produkter, sier Åkre.
Bruun karakteriserer distribusjonen til selskapet som vid.
– Vi har enkelte produktgrupper som selges i selekterte kanaler, mens multimedieprodukter fra JBL, H/K og AKG skal ut over alt. Dette er volumprodukter som selges hos Elkjøp, Spaceworld og i nettbutikker. Det er viktig for oss å ha en bred distribusjon av H/K, og vi kommer med mindre femkanals hjemmekinosystemer som det er viktig for oss å lykkes med, sier Bruun.
– Hvilken utvikling ser dere når det gjelder salg av dyrere HiFi i de store kjedene?
– Det er en spennende utvikling, spesielt hvis man ser på Elkjøp som kanskje er kommet lengst av de to store - blant annet med dere eget merke Abrahamsen. Det er viktig for både oss og dem at de lykkes med å få opp snittprisen på disse produktene, sier Bruun.
Ingen kommentar?
– Vi fokuserer også på spesialisthandlerne, og ønsker at de skal kjøre opplæring og ha en god kompetanse med mulighet til demonstrere produktene ordentlig. Det er fremdeles plass til spesialistene, sier Åkre.
– Dere har vært i bransjen i noen år. Hvilken utvikling ser dere på utviklingen av kompetansenivået i butikkene?
Både Bruun og Åkre puster tungt.
– Går det an å si ingen kommentar? ler Åkre før han svarer:
– En del er veldig bra, men det er mye utskifting i personalet og det virker som det er vanskelig å få tak i folk som er dyktige på butikknivå. Dette er en utfordring for oss som leverandør, og vi må bli bedre når det gjelder å få til fornuftig opplæring. Dessverre er en del av produktene som selges litt for avanserte.
Når det gjelder høyttalere har Harman/Neby både JBL og Infinity i sortimentet.
– JBL er den største merkevaren vår, og det merket vi har hatt mest suksess med. For 15-20 år siden var Infinity det største høyttalermerket i Norge, og vi har store sko som skal fylles for igjen å nå dette nivået. Men med den nye produktlinjen fra Infinity skal vi begynne å klatre her også, sier Bruun.
– I fjor ble det lanserte fjernsyn fr a H/K, men dette har ikke vært noen suksess?
– Nei. Vi hadde ingen reel plan for hvordan vi skulle gripe fatt i dette markedet. Jeg kan litt om TV, og tenkte at dette skulle vi klare. I ettertid ser vi at nesten alt ble gjort feil. Nå kjører vi i gang på nytt, og satser kun på en pakkeløsning en 40-tommer i full HD med komplett lydsystem. Pakken er brukervennlig og av høy kvalitet, sier Bruun.
Han tror de blir den eneste leverandøren som kun selger TV som en del av en komplett pakke.
OEM-erfaring innen navigasjon
Navigasjon er en ny kategori for Harman/Neby. Bruun tror dette blir en utfordring.
– I Norge gjør TomTom og Garmin en kjempejobb, men vi har heldigvis tette familiebånd i H/K-systemet med gode produkter og tradisjon for navigasjon gjennom at H/K er OEM-leverandør til BMW, Mercedes og Audi. Vi er ydmyke når vi nå begynner salget av portable enheter under eget varemerke, og vil snakke med forhandlerne våre for hvordan vi skal gripe an denne kategorien, sier Bruun.
Åkre mener integreringen mot multimedia er H/Ks styrke innen navigasjon:
– Vi har enheter som ikke bare er navigasjon, men som også kan kjøre lyd og bilde. Betjeningshjulet til H/K er unikt, mange kjenner dette fra systemene som er integrert i bil. GPS 810 er et komplett mediesenter med trådløs overføring til FM-radio.
Den siste nye kategorien for Harman/Neby er tilbehør til mobiltelefoner, der H/K lanserer en basestasjon dedikert til Nokia 5310.
– Dette medfører også at vi må inn i nye salgskanaler, noe som gir mange nye og morsomme utfordringer. Heldigvis kjenner vi noen personer rundt omkring også i denne kategorien, sier Bruun.
Tilbehør til data var nytt for to-tre år siden. Salget av multimedia har gått bra for Harman/Neby, og selskapet kan vise til salgsvekst fra måned til måned.
– Før jul tok det helt av, og dette blir kanskje vårt neste produktområde omsetningsmessig i løpet av 2008, sier Bruun og Åkre.
OEM