I mai ble kunder og presse invitert til København, der det nordiske hovedkontoret ligger. På en miljøhusbåt til 35 millioner danske kroner ble selskap og produkter presentert.
Som kjent har det amerikanske konsernet vært gjennom en ryddeprosess. En viktig del av denne har vært å samle kreftene. Der datterselskapene tidligere har arbeidet på hver sin kant, skal man nå dra veksler på hverandre.
Konsernet har fra 1. mai byttet navn fra Harman International til kun Harman, og de 16 varemerkene – som AKG, JBL, Infinity, Harman Kardon, Lexicon og Mark Levinson – er blitt utstyrt med ”by Harman” i logoen.
I Norge representeres Harman av Harman/Neby AS, eid av Erling Neby AS som igjen er eid av Erling Neby. Neby eier også Neby Hifi Concept AS. Daglig leder i Harman/Neby AS, Frank Bruun, sier selskapet har ambisjoner om å skyte ytterligere fart.
Økte 25 prosent i fjor
– Vi har gjort det bra siden oppstarten i 2005, og hadde i 2009 en vekst på over 25 prosent. Det tror jeg ikke mange av kollegene våre har klart, sier Bruun.
Nylig begynte Claus Malthe som salgssjef i selskapet, etter å ha vært agent for dem siden fjor. Han er imponert over hva Bruun har fått til.
– Selskapet er blitt mye mer synlig, både i butikker og media. Siden både Frank og jeg bor i Sandefjord, får vi i og med flyttingen til sammen åtte timer mer kapasitet per dag der vi kan gjøre andre ting enn å sitte i bilen til og fra Oslo, sier Malthe.
Han og Bruun begynte å arbeide sammen med Loewe i 2001. Etter at de har skilt lag noen år, er de igjen kolleger. Tredjemann i selskapet er Fredrik Johnsen.
– Vi ønsker å bli sterkere på enkelte merker. For eksempel AKG, der vi i fjor solgte 30.000 hodetelefoner og øreplugger. Målsetningen er at vi i 2012 skal passere 100.000 enheter. For å få til dette har vi styrkt staben og vi vil være mer fleksible når det gjelder å møte kundene våre. Derfor trenger vi mer plass, noe vi har fått i Sandefjord, sier Bruun.
Nye nettsider
– Hvem skal dere ta markedsandeler fra for å nå dette målet?
– Jeg ønsker ikke å nevne noe merke, vi skal spise litt fra både den ene og den andre. For oss er det viktig at vi får frem varemerket, og bransjen skal merke at det er kommet inn en ny og frisk aktør, sier Bruun.
Joacim Malm i Harman Sverige forteller at selskapet nå satser tungt på nettbasert informasjon.
– Det er fint å ha produkter, men vi vil gjerne at kundene skal se dem også. På nettsidene våre lanserer vi en oversikt over alle butikkene som selger produktene våre i Norden. Vi redesigner harmannordic.com med nye funksjoner, enklere navigasjon og et eget innloggingssted for handlerne. Sounds of Harman Nordic er navnet på en nordisk blogg. Den skrives på engelsk og oppdateres to-tre ganger i uka. Det skal være enkelt å finne en kort beskrivelse og bilde av alle produkter, og vi oppretter egne mikronettsteder for produkter og kategorier. På Sound for Vision, for eksempel, finner man informasjon om hva vi kan gjøre for dem som har kjøpt seg ny en TV som ikke leverer særlig god lyd, sier Malm.
Malthe trekker frem lydplanken Harman/Kardon SB15, som ble vist første gang i København.
Redningsplanke
– Dette er vår redningsplanke for dem som har kjøpt seg flat skjerm og samtidig fått flat lyd! smiler Malthe.
SB15 har trådløs dypbasshøyttaler (subwoofer) med elementer fra HKTS11, som Malthe mener er Harmans mest kjente dypbasshøyttaler. Enheten er kompatibel med de fleste fjernkontroller i markedet og koster 5.000 kroner.
Bruun har store forventninger til hva de nye AKG-settene kan få til i spillsegmentet.
– Dette er et stort marked som mange ønsker å komme inn på. AKG har bred erfaring med både mikrofoner og hodetelefoner, og satsingen her er svært riktig, sier Bruun.
Han anslår at cirka 40 prosent av totalmarkedet for hodetelefoner vil bli brukt til spill, og sier det er viktig for Harman/Neby at de kommer inn i segmentet for at de skal oppnå veksten de har satt seg som mål.
– Det vi har fått se her i København, men som vi ikke har lov til å snakke om ennå, er veldig spennende. Vi gleder oss til IFA-messa i september, sier Bruun.
Harman lanserer 94 nye produkter i 2010 og 2011. Et av fokusproduktene er HS280, et helt nytt 2.1 hjemmekinosystem med nettverkstilkopling. JBL On Time Micro er en avansert vekkeklokke, med base for for Iphone. Go+Play Micro etterfølger Go+Play, som har vært i handelen i tre-fire år. Spilleren er ikke stort mindre enn forgjengeren, men vil ligge cirka 30 prosent lavere i pris. Hodetelefonene AKG K 840 KL kommer på markedet til høsten. Hodetelefonene har trådløsteknologi og er beregnet på bruk både hjemme og ute.
Oppgraderbar firmware
Harman/Kardons nye receivere leveres med oppgraderbar HDMI 1.4 3D firmware. Har du først kjøpt en AVR-360, 460, 660 eller 760 kan firmwaren oppgraderes via en USB-pinne.
Malthe snakker varmt om MS-100 fra Harman/Kardon:
– Dette er et komplett stereoanlegg som leveres i én eske, med Ipod-base, høyttalere, CD-spillere, radio, tilkoplingsmuligheter for ekstern dypbasshøyttaler (subwoofer) og digitale tilkoplinger for datamaskinen og TVen. Da jeg var ung kjøpte alle seg et stereoanlegg for konfirmasjonspengene. MS100 er et komplett produkt for PC-miljø, tilpasset dagens unge, sier Malthe.
For butikkene har Harman utviklet nytt demonstrasjonsmateriell og nye brosjyrer. Med produktene følger det registreringskort slik at kunden kan følges opp også etter kjøpet.
Bruun forteller at Harman i Europa etter omorganiseringen tjener gode penger. Et at grepene er satsingen på bilindustrien, som i dag står for rundt 70 prosent av omsetningen på verdensbasis.
– Vi kommer til å være størst neste år. Produktene leveres med våre egne merkevarer, men vi er også OEM-leverandør til produkter merket med bilprodusentens eget navn, sier Bruun.
UNIQUE FLOATING OBJECT
Unique Floating Object (UFO) er navnet på den 250 kvadratmeter store husbåten som Harman brukte til samlingen sin i København. Båten ble bygd i forbindelse med klimakonferansen i desember, og prisen var 35 millioner danske kroner. De neste båtene av samme type vil koste 17-20 millioner kroner.
Gaggenau og Samsung er blant leverandørene, mens lydanlegget kommer fra Harman. Dette synes Frank Bruun er spennende, siden man befinner seg i Bang & Olufsens hjemmemarked.
– Multiromsystemet har seks-sju soner. Alle leverandørene som er brukt er miljøsertifiserte, og konseptet er at båten skal være så miljøvennlig som mulig. For eksempel brukes saltvann til oppvarming, og båten er utformet slik at den tiltrekker seg vind som brukes i ventilasjonssystemet, sier Bruun.