Det sier daglig leder Frank Bruun i Harman/Neby AS. Han har tidligere blant annet arbeidet med TVer fra Loewe hos CableCom AS, og synes det er spennende at Harman/Kardon nå lanserer sine første TVer.
– Som hos Loewe arbeider vi nå mye med opplevelse. Vi snakker ikke bare om enkeltprodukter, men om totalopplevelsen innen hjemmeunderholdning. Når du setter deg inn i en Mercedes, Porsche eller Audi står det Harman på spilleren når du skrur på tenninga. Den samme opplevelsen skal vi flytte inn i stua; når du slår på TVen står det Harman/Kardon, sier Bruun.
Han har drevet Harman/Neby siden selskapet ble etablert i september 2005, og er fornøyd med første driftsår.
– Det har vært et spennende år med mange utfordringer, ikke minst når det gjelder logistikk samt det å få forhandlerne til å se hva vi holder på med. Vi fikk et bra plussresultat første driftsår, noe vi ikke hadde forventet. Utviklingen i år er også lovende, og vi ligger godt på plussiden etter en fantastisk sommer der vi har doblet budsjettene hver eneste måned i noe som egentlig er en stille periode.
– Hva er forbindelsen mellom selskapene Harman/Neby og Neby HiFi-Consept?
– Den eneste forbindelsen er at Erling Neby eier begge selskapene, men selskapene er helt atskilt med egne data- og regnskapssystemer.
– Hvilke profil ønsker dere å ha overfor kundene?
– Vi har gode kvalitetsprodukter til riktige priser, og henter fram nye produkter som markedet etterspør. Vi skal også markere oss med gode priser, men det er ikke det vi kommer til å leve av i det lange løp.
– Hvilke kanaler er dere i?
Ikke nei til kjedene
– Hos frittstående handlere, samt Hi-Fi Center-kjedens 15 butikker. Når det gjelder multimediaprodukter jobber vi bredere, også med nettbutikkene.
– Er det aktuelt å gå inn i de store kjedene?
– Hvis kjedene kommer til oss vil vi absolutt ikke si nei. Det vil ikke endre profilen vår. Vi ser fra Europa at hifi med litt større høyttalere og gammeldagse komponenter er i ferd med å vokse igjen, sier Bruun.
I sortimentet har han elektronikk fra Harman/Kardon, med hjemmekino- og stereoforsterkere, radio og TV. JBL feirer 60 års-jubileum som høyttalerprodusent, og Harman/Neby har tatt frem et par jubileumsmodeller. Prisen på JBL er fra 3.000 til 250.000 kroner – i følge Bruun kan man gå enda høyere hvis de leter litt på bakrommet. Infinity er det andre høyttalermerket til Harman/Neby. Bruun sier dette var et av de største merkene for ti år siden, med en omsetning på 20 millioner kroner i Norge - Harman/Neby relanserer Infinity i oktober. Det siste merket i sortimentet er hodesett fra AKG, med en profesjonell- og en hjemmeserie med øreplugger fra 90 kroner til hodesett til 4.500 kroner.
Frank Bruun var opplæringsansvarlig for Loewe i CableCom AS siden 1993. Produktsjef Christian Åkre kommer fra Onkyo-leverandøren Mono, og er i dag produktsjef med 20 års erfaring fra elektronikk og høyttalere.
– Hvilke utfordringer ligger foran dere?
– Første mål var å få struktur på oss sjøl og kundene. Nå skal vi vokse sakte, og vi omsetter andre driftsår for rundt 25 millioner kroner. I 2007 vil vi nærme oss 30 millioner, og da er det største satsingsområdet multimedia, sier Bruun.
Åkre lover at Harman/Neby skal ta grep for å bedre kunnskapsnivået ute hos handlerne.
– Våre forhandlere er nok dyktigere enn snittet i bransjen, men opplæringen var ikke bra nok tidligere og alt kan bli bedre, sier Åkre.
Størst i bil
– På hvilken måte skiller Harman/Neby seg fra konkurrentene?
– Vi har sterke merkenavn, gode produkter og dyktige forhandlere, sier Åkre. Bruun supplerer:
– Vi er blitt verdens største når det gjelder underholdning i bil, og leverer blant annet til Mercedes, BMW, Porche og Audi. Harman skal levere kvalitetsprodukter, de riktige løsningene til de riktige prisene.
– Hvordan skal et lite selskap med to ansatte klare å håndtere så mange merkevarer med et så stort produktsortiment?
– Når vi kommer til 2007 har vi trolig utvidet staben, men vi skal skynde oss sakte. Det er ikke nok å ha gode varemerker eller oppnå en viss omsetning – vi skal fortsatt holde det vi lover forhandlerne og dette er den store utfordringen. Vi setter derfor i verk en del løsninger data- og logistikkmessig som gjør at vi skal klare å følge veksten, sier Bruun.
– Hva sier handlere og kunder som besøker dere på IFA?
– De er veldig imponert. Harman viser styrke, og har den kanskje fineste utstillingen på IFA når det gjelder lydprodukter, sier Åkre.
Lars-Olov Wehlin er produktspesialist ved Harman Consumer Scandinavia A/S i Danmark. Han forteller markedsundersøkelser er viktig for Harman i produktutviklingen.
– Vi ligger litt høyere prismessig, og vil tilby noe unikt. Innen høyttalere, for eksempel, er vi på verdensbasis 25 personer som jobber med produktutvikling. I tillegg kommer flere underleverandører som bidrar med enkeltløsninger i produktene, sier Wehlin.
– Hvordan vil du beskrive profilen til Harman?
– Vi ligger et hakk opp både kvalitets- og prismessig, og har ingen ambisjoner om å senke prisene. Selskapet har alltid vært designdrevet, selv da dette ikke var vanlig - i dag sier alle at de arbeider med design. Historisk har både Harman/Kardon og Infinity vunnet designpriser allerede på 60- og 70-tallet.
– Hvor står selskapet i dag evolusjonsmessig?
– Av og til føles det som vi er nådd en topp, at det er umulig å lage bedre produkter. Men så finner man alltid nye løsninger og varianter som gjør produktene enda bedre, – vi forsøker å finne relevante løsninger for det moderne mennesket.
– Hva bør en handler fortelle kunden når hun eller han demonstrerer et Harman-produkt?
– Vi spiller musikk på en annen og forhåpentligvis bedre måte. Dette er selvsagt en subjektiv opplevelse, men vi pleier å si at musikken får et mer levende preg med vårt utstyr, sier Wehlin.