Det sier innehaver Geir Tømmervik, i Oslo Hifi Center. Etter at butikken i noen år bare delvis har hatt høyttalere fra Kef i sortimentet, satser de igjen for fullt på det britiske merket. Dette ble markert med en lyttekveld den 14. februar, der Kef stilte med to ansatte fra hovedkontoret samt representanter fra den norske distributøren Akustikk AS.
– Dette betyr mye for oss. Kef er kanskje det største høyttalermerket i verden, og de har nå klart å lage en høyttalerserie som er utrolig når det gjelder forholdet pris/ytelse – selv for en høyttaler til 4.000 kroner stykket. Kvaliteten er gjennomført i alle modellene, den minste er ikke dårligere enn den største – den er bare mindre. Det er veldig hyggelig at vi igjen kan ha et så stort merke inne på lager, og det forenkler logistikken for oss siden ett merke dekker flere kategorier, sier Tømmervik til fagbladet Elektronikkbransjen.
Alle på prøve
De skal nok hjem og knuse sparegrisen, eller selge det de allerede har
– Så andre merker vil forsvinne nå som Kef er kommet inn?
– Egentlig ikke. Men alle høyttalermerker er på prøve hos oss. Som spesialbutikk må vi forbeholde oss retten til å skifte mening etter hvert som leverandørene blir dårligere eller bedre, sier Tømmervik.
Det ligger i kortene at Oslo Hifi Center i mindre grad har solgt Kef de senere årene fordi Akustikk AS de senere årene har hatt samme eier som den konkurrerende Soundgarden-kjeden.
– Nå er det Erling Neby som er hovedaksjonær i Akustikk AS. Han er en stor aktør som står for stabilitet, med kapital til å ha ting på lager, sier Tømmervik.
Spydspiss
Også Sondre Solgård i Akustikk er glad for at Oslo Hifi Center igjen har tatt inn Kef.
– Det betyr mye for oss å være tilstede i en butikk som har gode lytteforhold, som har lydkvalitet som største fokus. De er en spydspiss når det gjelder nye produkter og teknologi, og er en av de få butikkene som tester produkter fra nesten alle leverandører, sier Solgård.
Kef markerer sitt 50 års-jubileum fra september 2011 til september 2012. Solgård sier de kommer til å feire hele året, og Kef viste på lyttekvelden to nye produkter: Blade og R-serien. Flere nyheter skal være i vente.
– I hvilken retning går Kef?
– De er veldig stabile. De kan høyttalere, og ønsker å fortsatt være spesialister på dette. Andre firmaer bredder seg, mens Kef bruker mer tid, penger og ressurser på forskning og utvikling enn de andre, sier Solgård.
Knuser sparegrisen
– R-serien er en avlegger av Blade. Kef har gjort det riktige; de har utviklet en superhøyttaler for å se hvor bra de kunne gjøre det, og har siden forenklet det de kom frem til, sier Tømmervik.
Han forteller at tre av de inviterte på lyttekvelden har vist tydelig interesse i Blade-høyttalerne til 250.000 kroner paret.
– De skal nok hjem og knuse sparegrisen, eller selge det de allerede har, smiler Tømmervik.
Danske Claus P. Rasmussen er direktør for forretningsutvikling i GP Acoustics GmbH, eierselskapet til Kef, og er ansvarlig for de europeiske distributørene. I den Hong Kong-baserte Gold Peak-gruppen inngår også GP Batteries og Celestion. Rasmussen har tatt turen til Norge i forbindelse
med lyttekvelden, og er full av lovord om Oslo Hifi Center.
Venter vekst
– Dette er en av de fineste high end-butikkene i Europa, og vi er meget glade for at vi gjennom vår langvarige samarbeidspartner Akustikk er tilbake her. Når man lager høykvalitetsprodukter er man avhengige av å arbeide med høykvalitetsdistribusjon. Slik verden ser ut i dag er det ikke alltid lett å finne riktig gode butikker, sier Rasmussen til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Hvorfor er dere tilstede her i kveld med to ansatte?
– Norge er et svært interessant marked for oss, selv om det er lite. Det virker som dere er mindre påvirket av de meget negative økonomiske tendensene i resten av Europa. Distribusjonsstrukturen her er ganske sunn, og Oslo Hifi Center er nok den beste butikken i Norge. Vi forventer en sterk vekst her de kommende årene, sier Rasmussen.
Kef har i første omgang en selektiv distribusjon av Blade og R-serien, men de er også tilstede i de store detaljkjedene.
Pressede detaljkjeder
– Vi har en stor bredde og det er viktig å finne de riktige salgskanaler for alle produktene. Det vi ser i mange markeder er at hifi-spesialistene har vært presset i mange år. Nå kommer detaljkjedene etter, på grunn av den generelle økonomiske utviklingen. Det fokuseres hele tiden på salgskampanjer, og det er frustrerende når man driver med kvalitetsprodukter. Jeg er langt mer optimistisk med hensyn til Norge enn mange andre land i Europa, både fordi det er en større optimisme her men også fordi dere har en fin hifi-tradisjon, sier Rasmussen.
Han er ikke ferdig med å skryte av Oslo Hifi Center:
– Det er usedvanlig å oppleve at én enkelt butikk har en så solid posisjon i et helt land. Derfor har vi i kveld med oss en av ingeniørene som faktisk har vært med å utvikle produktene.
TV dramatisk ned
Akustisk ingeniør Julia Davidson har vært involvert både i Blade og R-serien. Kef utvikler og produserer høyttalerne i sin helhet, ved egne fabrikker i England og Kina. Blade og R-serien er britiskprodusert i Kent.
Tømmervik sier Oslo Hifi Center resultatmessig i fjor hadde et av sine beste år.
– Det skyldes nok at vi har satset mer på kvalitetselektronikk. Dessverre har TV-salget gått dramatisk ned. Siden alle salg tar tid har vi konsentrert oss om våre grunnkunder, de som er interessert i tung hifi. Salget av livsstilprodukter har gått mye ned, det skyldes nok at det er blitt tusen forhandlere av de samme greiene, sier Tømmervik.
Også Akustikk AS hadde et godt år i fjor. Solgård sier de etter et tøft 2010 med opprydding og omorganisering hadde et positivt resultat på bunnlinja. I tillegg til Kef har distributøren Marantz og Boston Acoustics i porteføljen.
Pilotkunder
– Kef står for i overkant av 50 prosent av omsetningen. Boston Acoustics har vi nettopp startet med, de er veldig gode i et lavere segment enn Kef og passer godt i sortimentet, sier Solgård.
Tømmervik er slett ikke ukjent med at utenlandske produsenter kommer på besøk i butikken i Dronning Mauds gate.
– Det er nok fordi vi er entusiaster, sier han.
– Hvilke kunder er det som kommer på slike lytteaftener?
– Det er de mest ihuga og interesserte. Vi kaller dem pilotkundene våre, faktisk er det slik at de hjelper oss å vurdere produktene. I kveld har de vært enstemmig positive, og det er det sjelden vi opplever. Det har nok med å gjøre at Kef har innført eksakt samme teknologi i hele serien, sier Tømmervik.
Les også: Unge lydentusiaster fra Bærum