UTFORDRER MED LUMIA 520 OG 720

– Vi er betydelig mer stabile som selskap. Vi satser og er en utfordrer i markedet, sier Norden-sjef Johan Eidhagen i Nokia.

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona, der det finske selskapet lanserer to nye Windows Phone 8-modeller; Lumia 720 og 520. Lumia-serien består dermed av fem modeller; 520, 620, 720, 820 og 920.

– Dette er den mest komplette smarttelefon-porteføljen, og den er svært enkel å forstå. Kan du ett Windows Phone 8-produkt, kan du selge dem alle. Serien gir det mulig å nå ulike forbrukere, med ulike prispunkt, både for private men fremfor alt også for bedrifter som vil ha ulike modeller å tilby sine ansatte, sier Eidhagen.

– Når du sier det er den mest komplette smarttelefon-porteføljen; er det fordi Windows Phone 8 ligger i bunnen eller er det fordi Nokia har tenkt annerledes?

Vi integrerer Windows Phone 8-opplevelsen svært bra i våre produkter, samtidig tilbyr vi noe unikt med våre funksjoner både på den harde og mye siden

– En kombinasjon. Det som gjør Lumia-serien så bra, er samarbeidet med Microsoft. Vi integrerer Windows Phone 8-opplevelsen svært bra i våre produkter, samtidig tilbyr vi noe unikt med våre funksjoner både på den harde og mye siden, sier Eidhagen.

Vil være unike

Felles for Lumia-modellene er at berøringsskjermen også virker selv om man har på hansker.

– Vi forsøker å skille modellene. I dagens marked ser nesten alle smarttelefoner like ut, og vi ønsker å tilby noe som føles unikt.

Lumia 720 retter seg mot mellomklassen, men skal ha et kamera og bildebehandlingsmuligheter Nokia mener er i toppklassen. Terminalen har Nokias nyeste musikk- og navigasjonstjenester, og kommer i butikkene andre kvartal med en pris på 2.900 kroner.

Lumia 520 er en rimeligere modell, med en prislapp på 1.500 kroner. 520 har samme digitale kameralinsene som 920 og 820, samt kart og navigasjon fra Here, gratis strømming av musikk og en fire-tommers supersensitiv berøringsskjerm. I handelen andre kvartal.

Ikke ennå Lumia 1020

– Hvilken mottakelse har dere hatt når det gjelder modellene som allerede er i handelen?

– Den har vært fantastisk. Fremfor alt når det gjelder 920, som har vært i handelen i tre måneder og har vært utsolgt i mange kanaler. Tilbakemeldingene fra forbrukerne er utrolig positiv.

– Hvorfor benytter ikke Nokia anledningen her på MWC til å lansere 1020, en toppmodell som går forbi 920?

– Hehe. Vi anser Lumia 920 for å være den beste smarttelefonen på markedet, så vi får holde oss til den inntil videre.

– Hva med vekten på 920, som veier ganske mye mer enn konkurrentenes modeller?

– Den veier mer, men ikke mer enn en Iphone med deksel. På den annen side trenger man ikke et deksel til 920, fordi den er så solid bygd i utgangspunktet, sier Eidhagen.

Bred kundegruppe

Windows Phone 8 er bare et av operativsystemene Nokia har i sin portefølje. Norden-sjefen mener Windows Phone 8 i det øvre segmentet er operativsystemet som gir den beste opplevelsen. Nokia leverer modeller med dette operativsystemet fra 1.500 kroner og oppover.

– Hvordan opplever du at markedet har tatt til seg Windows Phone 8?

– Vi synes det er positivt at flere produsenter kommer med sine modeller. Desto flere som satser på operativsystemet, dess raskere vokser det.

– Hvor stor del av Nokias salg i Norge er en Lumia-modell?

– Vi har en bred kundegruppe og tilbyr modeller til alle, men går ikke ut med tall om hvor stor andel av salget de ulike operativsystemene har.

– Fortsatt er de rimeligere modellene brød og melk for Nokia?

– Vi ser det som to ulike marked. Mobiltelefoner, der Nokia fortsatt står sterkt, og smarttelefoner, som er et vekstområde der vi ønsker å ta markedsandeler.

– Hvordan oppleves det at det er forholdsvis liten interesse for de andre modellene deres, sammenlignet med Lumia?

– Det er mer vi selv, bransjen og pressen som synes teknologi er det beste som finnes. Derfor blir vi oppspilte hver gang det kommer en ny innovasjon. Men det finnes en stor kundegruppe som ikke er like opptatt av dette eller vil legge like mye penger i en mobiltelefon, og vi tilbyr derfor produkter også til dem.

Stabilt ut av bølgedalen

– Selges det fortsatt mange rimelige modeller i land som Norge og Sverige, der folk kjøper dyre mobiltelefoner?

– Det gjør det. Det nordiske markedet er unikt siden vi har så høye snittpriser, og de mest solgte modellene er de dyreste. Det er nesten ingen andre konsumentprodukter der det er de dyreste modellene som selger mest. Vi er en unik bransje i en unik posisjon. I 2013 kommer noen av de mest komplette produktene, operatørene lanserer 4G for fullt, det kommer nye og heftige tjenester som krever bedre produkter.

– Hvordan vil du beskrive situasjonen for Nokia i 2013?

– Vi ønsker å tilby en god kundeopplevelse, og satser 110 prosent på dette. Vi arbeider med gode partnere og forhandlere som vil være med å bygge opp en sterkere posisjon for Nokia.

– Nokia har vært nede i en bølgedal. Er dere fortsatt på tur ned, eller er dere på tur oppover?

– Vi er betydelig mer stabile som selskap. Vi satser, og er en utfordrer i markedet.

Powered by Labrador CMS