Svenske Zound Industries har vært på markedet med øreplugger, hodetelefoner og høyttalere med flere varemerker, blant annet Marshall. I høst lanserte de sin første mobiltelefon, med dette varemerket.
– Vi har hatt en enorm interesse fra alle operatører og partnere. Det virker som markedet er litt trøtt av de nye modellene som er kommet, med litt større skjerm, litt raskere prosessor og litt bedre kamera. Vi har forsøkt å selge inn vår mobiltelefon Marshall London med en historie om musikk, siden vi tror musikk er noe som gjør alle glade. Vi har lansert telefonen i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Baltikum, og i september i Frankrike. Salget fra oss har vært OK, men det er litt vanskelig å bedømme siden det er en telefon som koster 5.000 kroner. Vi får se hvordan det går siden vi ennå ikke har slått på den riktig store trommen, og det er kule ting på gang blant annet med artistsamarbeid, sier global salgsdirektør Jens Henriksen i Zound Industries når vi møter ham på IFA-messen i Berlin i begynnelsen av september.
– Du ser for deg en global lansering?
Vi håper kundene vil sammenligne lyden på dem, for da vil vi ha en stor fordel
Global lansering
– Absolutt, det er vår plan. Vi har holdt på med hodetelefoner og høyttalere. Når det gjelder mobiltelefoner er det visse ting som må være på plass, dels må de godkjennes i de ulike markedene og det er ulike tekniske spesifikasjoner som må tilfredsstilles. Det er ikke lenger slik at Norden ligger lengst fremme, faktisk er det for eksempel større krav til båndhastigheten i USA og Mexico, sier Henriksen.
– Hvem har utviklet telefonen?
– Operativsystemet er Android, og vi har hatt hjelp av selskapet Creoir som ble startet av tidligere Nokia-ansatte når det gjelder utviklingen. Vi har selv tilført programvaren som gjør at musikken blir mye bedre, sier Henriksen.
– Dere har kunne gjøre dette fordi at dere har en lisensavtale med Marshall Amplification som produserer forsterkere for scenebruk?
– De synes det vi gjør er bra; at høyttalerne, hodetelefonene, ørepluggene og mobiltelefonen vi har laget med varemerket Marshall handler om rock og musikk.
– Kommer det andre Marshall-produkter fremover?
– Vi har også lansert Marshall-klær; trøyer og hettegensere. Vi kan selge en t-skjorte for 400 svenske kroner, mens Apple og Samsung må gi dem bort, smiler Henriksen og fortsetter;
700 millioner i år
– Til mobiltelefonen lanserer vi Marshall-tilbehør, som ekstra batteri, kabler, eksterne mikrofoner og gitarkabler som kan koples rett i telefonen. Vi er ikke fremmede for å tenke nytt; så lenge Apple kommer med en bil, hvorfor skal ikke vi gjøre det samme?
Zouns Industries har i tillegg til Marshall varemerkene Urban Ears, Coloud, Molami og Swerige.
– Hvordan går det med selskapet?
– Det går fantastisk bra. Egentlig er det usannsynlig at et selskap som startet med så små midler i fjor nådde en omsetning på 535 millioner svenske kroner. Mobiltelefonen ligger i et annet selskap og er ikke iberegnet, men vi når nok 700 millioner svenske kroner i år.
– Hvorfor ligger mobilsatsingen i et annet selskap?
– Det er et annet forretningsområde, som krever langt større investeringer og oppfølging. Vi har gjort dette for at resultatet i morselskapet ikke skal belastes.
– Hvor viktig er Marshall i Zound Industries?
Flere varemerker viktig
– Jätteviktig. Marshall står for rundt 40 prosent av omsetningen vår, samtidig er et viktig at vi balanserer varemerkene våre. Vi vil gjerne være en leverandør som kan tilby flere varemerker i ulike prissegment til de store kjedene. I de store kanalene vi har rundt i verden ser vi at det er mye lettere å selge inn de andre varemerkene når vi er dyktige på Marshall og Urban Ears. De fleste kanalene ønsker å effektivisere prosessene, og hos oss får de ett kontaktpunkt og én faktura.
– Hvor delaktige har Marshall Amplification vært i utviklingen av mobiltelefonen?
– De får betalt for at vi bruker deres varemerke, og legger seg ikke borti produktutviklingen. De godkjenner det endelige designet, og vi har et nært og godt samarbeid med dem.
– London er den første Marshall-mobiltelefonen. Når kommer neste modell?
– Vi har både nummer to og tre under utvikling. Men, siden vi ikke er større enn vi er må vi være litt smarte og forsiktige. At det kommer én telefon til, vet vi. Vi satser på andre kvartal 2016, sier Henriksen.
På IFA viser Zound Industries den nye blåtannhøyttaleren Stockwell, som er ute hos de fleste norske butikker i slutten av oktober. Den koster 2.500 kroner.
Spiller til elleve
– Den største konkurrenten kommer til å være Bose Soundlink III, som er ganske lik i fasongen. Vi håper kundene vil sammenligne lyden på dem, for da vil vi ha en stor fordel, sier Henriksen.
– Hvordan vil du beskrive lyden?
– Som alt fra Marshall; loud. Alle andre går til 10, vi går til 11.
– Det står faktisk bare 10 på høyttaleren?
– Hvis vi hadde skrevet 11 ville ikke folk forstått det, men lyden går likevel til 11, sier Henriksen.
Han forteller at Zound Industries har arbeidet lenge med å utvikle lyden.
– Det har vært mange runder frem og tilbake, med små og store justeringer.
Stockwell er laget i et gummimateriale, i motsetning til de andre Marshall-høyttalerne fra Zound.
– Tre er det foretrukne materialet for å absorbere og mykne lyden, men med Stockwell har vi lykkes å gjøre det samme med et annet materiale.
– Hvilken forventninger har dere til Stockwell?
– Vi tror det i volum blir den mestselgende høyttaleren vår. De fleste er vant til å ha lyd med seg, og dette blir en storselger. Batteritiden er 25 timer, mens andre snakker om 10-12 timer. Det tar drøyt to timer å lade den fra null, og på baksiden er det en USB-kontakt slik at man kan bruke den til å lade mobiltelefonen.