OnePlus er kjent for sine rimeligere modeller med gode spesifikasjoner, men med sin siste lansering i april, legger toppmodellen OnePlus 8 Pro seg nært opp til konkurrentens flaggskip både i pris og spesifikasjoner, 3-4.000 kroner dyrere enn forgjengeren 7 Pro. I tillegg lanserte selskapet den litt enklere modellen OnePlus 8, og begge modellene har 5G-støtte.
– Dette er den kraftigste flaggskipserien vi noensinne har laget, sier Pete Lau, grunnlegger og administrerende direktør i OnePlus, under en livestrømmet pressekonferanse 14. april.
Topp prosessorkraft
Annonse
OnePlus 8 Pro har en skjerm med 120Hz oppfriskningsrate, og støtter HDR10+. Skjermstørrelsen har økt til 6,78 tommer, mot forgjengerens 6,67 tommer, og har blitt noe høyere og tynnere. Lysstyrken er på 1.300 nits, og skjermen fikk toppkarakter hos den testspesialisten DisplayMate.
Toppmodellen kjører på den nyeste Qualcomm Snapdragon 865-prosessoren. Til sammenlikning leveres Samsungs siste toppmodeller ikke med Snapdragons sistenprosessor i Europa, men har i stedet valgt å kjøre på sin egen Exynos-brikke.
Vi mener det er en bra ting at stadig flere gode produkter kommer inn på det nordiske markedet, det betyr ikke noe hvor de kommer fra
Kineserne har også oppgradert kamerafunksjonaliteten betraktelig. OnePlus 8 Pro har selskapets første firekamerasystem, med blant annet et 48 megapikslers hovedkamera med en spesiallaget Sony-sensor, et 48 megapikslers ultravidt objektiv med 120 graders synsfelt, et teleobjektiv med 3x hybrid og 30x zoom, og et særegent fargefilterkamera.
Der forgjengeren OnePlus 7 Pro hadde et karakteristisk pop-up-kamera for selfier, har 8 Pro i stedet felt inn frontkameraet i skjermen slik som på Samsungs S20 Ultra.
Hovedkameraet har en Sony IMX689-sensor på 1/1.4 tommer, som OnePlus sier gjør det mulig å fange mer lys for tydeligere bilder selv under vanskelige forhold.
Annonse
For videoentusiastene kommer 8 Pro med hybrid bildestabilisering og kombinerer optisk og elektronisk bildestabilisering. for enda bedre videoer. Med 3-HDR-teknologi skal OnePlus 8 Pro også ha høyere dynamisk rekkevidde, for klarere bakgrunnsbildene og mer fargerike detaljer i skyggelagte og godt opplyste områder.
Kraftig trådløs lading
Den nye 8-serien til OnePlus er første med støtte for trådløs lading, og deres Warp Charge 30 Wireless-ladeløsning gir batteriet på 4.510 mAh 50 prosent strøm på 30 minutter. Den koblede løsnignen Warp Charge 30T lader batteriet til 50 prosent på bare 23 minutter.
OnePlus 8 Pro kommer i tre fargealternativer; sort, blått og grønn. Den sorte versjonen har åtte gigabyte lagring og koster 11.000 kroner, mens de to andre har 12 gigabyte og koster 12.000 kroner.
Lillebror OnePlus 8 har fått en 6,55 tommer skjerm med 90 Hz oppdateringsfrekvens og HDR 10 og 10+ støtte, og kjører også på Snapdragons nyeste prosessor.
OnePlus 8s kamerasystem består av tre kameraer og hovedkameraet har Sonys 48MP IMX586-sensor. For panoramabilder har OnePlus lagt til en 16 megapikslers ultravidvinkellinse.
OnePlus 8 har et 4.300 mAhs batteri, og hurtigladeren Warp Charge 30T fyller batteriet med opptil 50 prosent på 23 minutter.
Annonse
I likhet med Pro-utgavene kommer OnePlus 8 i sort og grønt, i tillegg til en helt ny fargevariant OnePlus har valgt å kalle «interstellar glow». Variantene med åtte gigabyte lagring koster 8.500 kroner, mens versjonene med 12 gigabyte koster 9.500 kroner.
I samme lansering kom OnePlus med en oppdatert versjon av sine trådløse ørepropper. Bullets Wireless Z støtterhurtigladning, og med 10 minutter lading gir øreproppene musikkavspilling i opptil 10 timer, mens en full ladning gir opptil 20 timers batterilevetid. Bullet Wireless Z kommer i flere farger: svart, blå, mynte og havre, og koster 600 kroner.
Ser etter flere i Norge
OnePlus har hovedkontor i Shenzen i Kina. Det privateide selskapet ble grunnlagt i desember 2013, og er representert i 23 land.
– Hvor mange ansatte er dere i Norge nå?
– Vi har nå tre ansatte i Norge. På slutten av fjoråret gjorde vi en del endringer i den europeiske organisasjonen, men i Norge leter vi fortsatt etter flere hender for å hjelpe til med den voksende businessen, sier Toumas Lampen, strategisjef i OnePlus Europa, til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Da vi sist snakket med dere i høst var dere på jakt etter lokaler i Oslo, har dere kommet i mål med den prosessen?
–Vi leter fortsatt etter den rette lokasjonen, men prosessen har stoppet opp på grunn av korona-viruset, sier han.
I Norge leter vi fortsatt etter flere hender for å hjelpe til med den voksende businessen
– Hvilke markedsambisjoner har dere i Norge?
– Førsteprioritet for OnePlus er å fortsette og levere det beste produktet til kunden, og være teknologileder i industrien, i vår «never settle»-ånd. Dette er den eneste veien til å bli et sunt selskap med en langsiktig horisont, sier strategisjefen.
– Hvordan jobber dere for å få opp merkevarekjennskapen til OnePlus i Norge?
– Vi utvikler også flere partnerskap i Norge med selskaper som har en lik målforståelse som OnePlus. Vi tror på å gjøre de riktige tingene, og gjøre ting riktig, og på den måten gi verdi til stadig flere norske kunder, sier Lampen.
Møter flere kinesere
– Det er flere kinesiske mobilselskaper som satser i Norden nå. Huwei har jo vokst i Norge de siste årene, og siden sist har også Xiaomi meldt sin ankomst. Hvordan skal dere møte konkurransen?
– Vi mener det er en bra ting at stadig flere gode produkter kommer inn på det nordiske markedet, det betyr ikke noe hvor de kommer fra. Det er de norske kundene som drar nytte av et marked med sunn konkurranse. OnePlus vil fortsatt gjøre vårt beste for å gi de beste produktene til kundene, og at vi som teknologileder kan gi virkelig verdi til kundene, slik som vi har gjort med å bringe 90Hz og 120 Hz skjermer på markedet, sier han.
– Huawei har jo som kjent problemer med tilgang på Googles app-butikk – er dere bekymret for at handelsboikotten kan ramme OnePlus også?
– Vi er trygge på at vi kan fortsette å bringe den beste brukeropplevelsen til våre kunder. Og med 8-serien får vi også flere funksjoner som Google Stadia og Amazon Alexa-støtte, sier Lampen.
– Hvordan har «mystery box»-salget via Elkjøp gått i år? Den 13. april er jo helligdag i Norge, påvirket det lanseringen?
– Takk til våre norske fans. OnePlus 8 Pop-up boksen ble solgt ut på rundt 15 minutter, selv på en helligdag i denne spesielle perioden. Vi setter stor pris på deres tillitt til OnePlus og jeg håper de nyter sin nye flaggskip-«monster»-mobil, sier han.