Hans-Petter Espelid (t. v.) og Anders Forsdahl med noen av HPs nyheter for forretningsmarkedet. Foto: Stian Sønsteng

EN PC ER IKKE EN PC

– Skillet mellom bedrifts- og forbrukermodellene i PC-markedet er blitt større når det gjelder funksjonalitet og sikkerhet, sier Anders Forsdahl i HP.

Han er produktsjef for bedriftsmaskiner, og vi møter ham i juni under et pressemøte i Oslo, sammen med Hans Petter Espelid, som har samme rolle når det gjelder arbeidsstasjoner.

– Tidligere tenkte nok mange at en PC er en PC, og det kunne være vanskelig å forklare hvorfor en bedrifts-PC skulle koste mer. Nå som sikkerhet og samhandling er blitt viktigere, er det helt klare forskjeller mellom de to kategoriene, sier Espelid.

Rasjonalitet og følelser

– I tillegg er bedriftsmodellene faktisk laget av et stykke aluminium eller magnesium, ikke bøyd metall, og de er produsert på en helt annen måte når det gjelder bærekraft og robusthet. En maskin i privatmarkedet selges ofte der og da på følelser, mens bedriftsmarkedet handler om rasjonalitet og verdi for investeringen, og ikke bare kjøpsgleden man får ved å gå ut av butikken med en ny PC, sier Espelid til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier HP i 40 år har definert hva en arbeidsstasjon i forretningsmarkedet skal være.

Løsningene vi leverer er gjennomtestet og rasjonelle

– Vi driver mye av utviklingen i dette markedet, sammen med for eksempel Intel, Nvidia og AMD. Det er ingen sak å spekke maskiner slik at de ut fra et markedsføringssynspunkt ser veldig bra ut, men det er ikke sikkert dette gir verdi for kunden. Dette kan være litt kjedelig, siden vi noen ganger må forklare hvorfor vi ikke har det ene eller det andre, men det er en grunn til at vi velger bort noe. Dette gir også en trygghet for kundene; de løsningene vi leverer er gjennomtestet og rasjonelle, i alle lag. Vi legger ikke inn noe fordi vi tror det selger mer, men fordi det skal gi kunden verdi, sier Espelid.

Bygd for å vare

Han sier HP alltid har fokusert på byggekvalitet, etter den amerikanske militærstandarden.

– Folk er blitt mer opptatt av livssyklusen til en PC, og da er dette viktig. Vi er den eneste produsenten i bedriftsmarkedet som har metallsjassis, i aluminium eller magnesium, der det er en høy grad av resirkulering. Tastetoppen er resirkulerte CD-plater, og i maskinene står alt på sokler, som gir høy servicegrad og reparerbarhet. Eskene er hundre prosent resirkulerbare materialer, sier Forsdahl.

I fjor implementerte HP en buffer i batteriene på fem prosent, som det ikke er mulig å overstyre.

– Dette gir høyere kapasitet etter tre-fire år. Vi gir tre års garanti på batteriet, med mulighet til å utvide denne til et fjerde år, sier Forsdahl og

trekker også frem HPs kameraløsninger.

Kunstig intelligens

– Vi var tidlig ute med 5MP-kamera, og dette er vår nye standard, med en ekstremt mye bedre lyssensor. Kameraet kan følge brukeren, etter ønsket utsnitt, og vi kan håndtere to samtidige kamerastrømmer, og bruke disse i for eksempel Teams-møter. Settes kamera nummer to for eksempel på en ekstern skjerm, velges kameraet du ser på, sier Forsdahl.

Når det gjelder lyden, justeres nivået på mikrofonene avhengig av hvor du sitter eller står.

– Også her bruker vi kunstig intelligens, og støykanselleringen ligger på CPU-nivå, sier Forsdahl.

På skjermsiden, sier Forsdahl at HP har økt utvalget kraftig det seneste året.

– Her har vi blant annet nye modeller som kan koples til to PCer, og lade dem begge.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS