VIRTUELLE FORVENTNINGER TIL VIVE

HTC vil sette opp en lokal ettermarkedsløsning i Norge, og har store forventninger til sitt VR-system Vive.

Publisert Sist oppdatert

Størst oppmerksomhet hos HTC på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona, fikk VR-løsningen Vive som HTC har utviklet sammen med Valve Corporation. Vive kommer i handelen i april, og prisen blir 900 euro.

Vive-systemet består av et hodesett, to kontrollere og to sensorer som registrerer bevegelsene. Oppløsningen i brillene er til sammen 2.160x1.200 bildepunkter og oppdateringsfrekvensen er 90 Hz. Bildet er 110 grader, og i hodesettet sitter det 32 bevegelsessensorer. Et kamera i fronten kan blande den virtuelle virkeligheten med den virkelige verdenen, og de to kontrollerne er hver utstyrt med 24 bevegelsessensorer. Spill og annet VR-innhold selges via Steam, som også har en egen programvare der kundene kan sjekke om datamaskinen deres er kompatible med Vive.

Norden-sjef Jan Cosa Thiele sier HTC har vært kjent for sine smarttelefoner, men at de nå utvider produktspekteret sitt.

Et kamera i fronten kan blande den virtuelle virkeligheten med den virkelige verdenen

Det neste og store

– Vi går inn i VR fordi vi ser at dette vil være det neste og store. Spill er det første steget inn i den virtuelle virkeligheten, men det er mange andre områder som vil dra nytte av teknologien. Vi har slitt litt de siste kvartalene, så hovedmotivasjonen vår med VR-satsingen er å igjen skape en lønnsom forretning, sier Thiele til fagbladet Elektronikkbransjen.

Tyskeren har vært i HTC i fem år. Først som salgssjef i Tyskland, siden mars 2015 har han hatt ansvaret for det nordiske markedet og siden januar i år i tillegg BeNeLux-landene.

– HTC var oppe i en markedsandel i Norden på 25 prosent, men vi er nede i tre prosent. Noe av årsaken til dette er relatert til ettermarkedet, der vi blant annet har slitt med tilgangen til reservedeler. Dette er nå løst. I Norge har det også vært et problem at vi ikke har reparert telefonene lokalt, og dette har ført til at servicetiden har vært lang. Nå arbeider vi med å få satt opp en løsning i Norge, som vil redusere reparasjonstidene. Når det er sagt, er bildet selvsagt større. Våre kjære konkurrenter er svært sterke, og de har investert tungt i markedet. Vi tjener i dag penger i Norden, men har ikke de samme mulighetene når det for eksempel gjelder annonsering på TV. Vi satser derfor på å være smarte i markedsføringen, sier Thiele.

To ansatte i Norge

HTC har i dag to ansatte i Norge. Disse støttes av en nøkkelkundesjef og Thiele selv, som ofte er på besøk hos de store kundene.

På MWC viser HTC to mobilnyheter, men Thiele avslører at selskapet kommer med en større lansering i løpet av våren.

– Her viser vi en svært fin innstegsmodell, Desire 530 med femtommers skjerm, samt Desire 825 som har en 5,5 tommers skjerm og befinner seg i midtsegmentet, sier Thiele.

I Barcelona viser HTC også helse- og treningssystemet Healthbox.

– Det er allerede i salg i USA, og vil komme til Norden i løpet av året. Dette er et samarbeid vi har med Under Armour, som er et stort sportsvaremerke, sier Thiele.

– HTC har tradisjon for å samarbeide med andre selskap?

– Vår bakgrunn er ODM, der vi produserte for andre varemerker. Hvis vi hadde gått inn i helse- og treningssegmentet under vårt eget varemerke, ville vi kanskje ikke solgt så mye. Under Armour er et sterkt varemerke i kategorien, og vi leverer teknologien og innovasjonene i et solid og godt partnerskap. Vi gjør det samme med Google, og med Valve Corporation når det gjelder spillmaskinen Steam Machine og VR-systemet Vive, sier Thiele.

HTC Corp. (HTC) ble grunnlagt i 1997 og er børsnotert i Taiwan.

Powered by Labrador CMS