– Vi har hatt en rasende fart de seneste par årene. Det begynte så smått med P7 og siden P8. Nå har vi P9 og Honor 8, og vi har vokst fra en beskjeden markedsandel på to prosent til 11,4, så vi ligger på en god tredjeplass, og har ambisjoner om å øke ytterligere, sier markedssjef i Huawei Technologies, Lise Prydz Aarstrand, når vi møter henne på IFA-messen i Berlin.
IFA-nyhetene Nova og Nova Plus har skjermstørrelse 5 og 5,5 tommer, men koster like mye; 4.000 kroner.
– Nova og Nova Plus retter seg mot midtsegmentet. Dette er designmodeller med god batteritid og et godt kamera, for en OK pris. Vi har størst fokus på Nova, og den vil i første omgang selges hos Elkjøp, mens den større modellen Nova Plus får en bredere distribusjon. Nova er en mobil for dem som er opptatt av gode bilder og god batteritid, sier Prydz Aarstrand.
Vi har størst fokus på Nova, og den vil i første omgang selges hos Elkjøp, mens den større modellen Nova Plus får en bredere distribusjon
I og med lanseringen av Nova på IFA, har det kinesiske selskapet i dag følgende mobiltelefoner i sin portefølje i Norge: P9, P9 Plus, P9 Light, Honor 8, Nova og Nova Plus.
Nytt nettbrett
– Hvilke andre nyheter viser dere her på IFA?
– Vi har også et nytt nettbrett, MediaPad M3, med 8,4 tommers skjerm. M3 er utviklet i samarbeid med Harman/Kardon for en fantastisk lydopplevelse, og Huaweis egen Super Wide Sound 3.0-teknologi skiller automatisk mellom musikk og video for å levere riktig multimedieopplevelse, sier Prydz Aarstrand.
Prisen for MediaPad M3 er mellom 3.000 og 4.200 kroner.
To nye farger på toppmodellen Huawei P9 ble også presentert; rød og blå, hvorav sistnevnte er den som i første omgang kommer til Norge. Prisen for P9, inkludert de nye fargene, er 5.000 kroner.
– Vi trekker også frem Honor 8, selv om den er vist før IFA. Dette er en ny satsing fra oss. Mobilen kommer i lekre farger, har hovedkamera med to linser, fingeravtrykksensor og er en toppmodell til rundt 5.000 kroner, sier marketingsjefen til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Hvilke av disse produktene vil stå for den største delen av salget deres?
– P9 er hovedproduktet vårt. I tillegg til de nye fargene kommer den nå med hurtiglading, og denne funksjonen vil komme i alle farger fremover. I tillegg vil vi satse mye på Honor 8 fremover, sier Prydz Aarstrand.
P9 og P9 Lite har en skjerm på 5,2 tommer, mens P9 Plus er på 5,5.
P9 er flaggskipet
– Hvordan har mottakelsen og salget vært av P9?
– Det har gått over all forventning. Vi har vokst betraktelig siden P8 kom i fjor. Dette er et nytt segment for oss prismessig, men vi opplever at både kunder og sluttkunder har stor interesse for modellen.
– Hvordan ønsker dere å posisjonere Huawei P9 og Honor 8 i markedet?
– P9 er flaggskipet vårt, mens Honor 8 er et undermerke. Målgruppene er forskjellige. Honor 8 går mot litt yngre, og de ligger prismessig et stykke fra hverandre. Med P9 har vi samarbeidet med Leica om kameraet, og det er et hakket hvassere produkt, sier Prydz Aarstrand.
Honor 8 har en skjerm på 5,2 tommer.
– Hvilke planer har dere for Honor 8 i Norge?
– Denne blir i første runde solgt eksklusivt hos Elkjøp. Vi satser primært på varemerket Huawei, mens Honor blir en måte å treffe et litt annet segment på.
– Er det en fordel for Honor at det er lettere å uttale enn Huawei?
Prydz Aarstrand ler.
– Det kan man godt si. Men, heldigvis begynner den norske forbrukeren å bli vant til navnet Huawei.
Nettbrettet MediaPad M3 er etterfølgeren til M2.
– Skjermen er blitt bedre. Den er på 8,4 tommer, mens M2 kom i 8 og 10 tommer. I tillegg til Harman/Kardon-samarbeidet på lydsiden, den har stereohøyttalere, følger det med et par AKG-øreplugger i esken.
Viktig med bredde
– Hvor viktig er denne kategorien for dere?
– Siden vi er en ganske ny merkevare i Norge er det viktig at vi etablerer oss i flere kategorier. Sammen med hybrid-datamaskinen MateBook, som vi lanserte i februar, viser nettbrettet at vi har mer enn bare mobiltelefoner.
– Hvordan er MateBook mottatt?
– Denne type produkt er litt vanskelig å få inn hos vanlige forbrukere, men vi får gode tilbakemeldinger. Den kommer med penn, og har en fin løsning for tilkopling av tilbehør, USB-C og fingeravtrykksensor.
– Dere var tidlig ute med smartklokker, hva har dere gjort i denne kategorien?
– Den første var Huawei Watch. Siden kom Elegant, med krystallglass fra Swarovski, som vi ikke har satset så mye på i Norge. Vi får se om det ikke dukker opp noe spennende her fremover. Dette er et tøft marked, men det er en styrke at våre produkter har sett ut som en klokke fra vi lanserte dem. Vi har også flere smartarmbånd, og folk begynner å venne seg til nytten av å få informasjon fra mobiltelefonen på armen. Etter hvert hvert som forbrukeren blir vant med produktene vil nok kategorien vokse.
Mange unge kunder
– Hvor står Huawei som varemerke i Norge?
– For noen år siden ble det sagt at Huawei var verdens største merkevare som ingen kjente til. Det har vi de seneste par årene virkelig tatt noen grep for å snu. I og med at vi har lansert mange produkter som har fått gode tilbakemeldinger, begynner forbrukerne i Norge å få øynene opp for oss. Det er derfor vi i dag ligger på tredjeplass. Veldig mange har Apple og Samsung, og vi kan være en utfordrer for dem som ikke nødvendigvis vil ha det samme som de andre. Det er mange unge kunder som velger oss.
– Er det på grunn av prisen eller at de vil skille seg ut?
– Begge deler. Hvis foreldrene er inne i bildet, kan det være vanskelig å rettferdiggjøre en høy pris for en mobiltelefon. Hos oss kan du få et flaggskipprodukt til 5.000 kroner
– Hvor mye fokuserer dere på å konvertere iOS-brukere over til Android?
– For oss handler det i første omgang om Android til Android, der er terskelen noe lavere. Vi må bygge oss opp her først, og ta resten etter hvert.