Huawei var et av de første selskapene til å avholde sin pressekonferanse på årets Mobile World Congress (MWC) i Barcelona den siste uken i februar, og viste fram nyheter både for forbrukere og operatører. Kineserne lanserte blant annet en supertynn bærbar, Matebook X Pro og et nytt nettbrett, Mediapad M5. De som hadde håpet på å se den nye flaggskipmobilen P20, måtte derimot gå skuffet hjem. Den lanseringen har Huawei spart til den 27. mars. Flybilletten til MWC i Barcelona har fagbladet Elektronikkbransjen fått dekket av Huawei.
Tettere på norske retailere
I stedet fikk vi se lanseringen av selskapets andre bærbare PC, Matebook X Pro. Med den nye modellen retter Huawei seg inn mot toppsjiktet, og vil konkurrere med Apple Macbook Pro og HP Spectre. PCen kommer på markedet i andre kvartal, og Norge er blant de første som får modellen.
Annonse
– Norden er det mest avansert markedet i verden, og vi jobber med å bygge vår merkevare i regionen. Dermed vil vi fortsette å lansere våre nyeste produkter først her, sier Wang Yanmin, sjef for Huawei i Øst-Europa og Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han sier Huawei vil jobbe for å få opp sin synlighet på andre produkter enn telefoner her hjemme.
– Vår markedsandel i Norge er fortsatt lav, så Matebook X Pro, som retter seg mot high-end segmentet vil passe veldig godt inn her. Vi må dekke flere butikker, og jobbe med å skille oss ut i butikkene med dedikerte områder hvor kundene kan ta og føle på produktene våre, sier Wang.
MateBook Pro X er en stor oppgradering fra fjorårets MateBook X, og under selskapets pressekonferanse lot Huawei-sjef Richard Yu det være liten tvil om hvem som er største konkurrent; Apples MacBook Pro.
// Vi må dekke flere butikker, og jobbe med å skille oss ut i butikkene med dedikerte områder hvor kundene kan ta og føle på produktene våre
Den største oppgraderingen fra Matebook X er skjermen. Den dekker nå hele 91 prosent av framsiden, mot Apple MacBook Pros 82 prosent. Trenden med større skjerm og smalere rammer som vi har sett på mobiltelefoner, flytter seg nå over på PC-siden.
Annonse
Med rammer på bare 4,4 mm har Huawei klart å få plass til en 13,9 stor trykkfølsom skjerm, men en oppløsning på 3000x2000 piksler og en lysstyrke på 450 nits.
De smale rammene gir en utfordring for plassering av webkameraet, noe Huawei har løst ved å skjule kameraet under en av knappene på tastaturet. Trykker du på den, vippes den opp slik at kameraet gjør seg til syne. Det er en god nyhet for de som er bekymret for at PC-kameraet kan brukes til å spionere på dem, men gir kanskje ikke den mest flatterende vinkelen for Skype-samtaler.
Innovasjon for etterspørsel
Med vekt på 1,33 kilo og 14,6 mm er dette en liten og nett bærbar, og maskinen leveres med siste generasjons Intel Core-prosessorer (Core i7 8550U og Core i5 8250U), samt Nvidia GeForce MX150 grafikkbrikke.
Du får Matebook Pro X med åtte eller 16 GB arbeidsminne (RAM) og 256 GB eller 512 GB NVMe PCIe SSD, med fart på inntil 3.000 MB/s, ifølge Huawei. Batteriet på 57,5 Wh skal holde til 14 timers «kontorbruk».
Huawei har også satset på bedre lyd i sin nye bærbare. Fire høyttalere sørger for Dolby Atmos-lyd, og med fire mikrofoner skal maskinen være i stand til å fange opp stemmen din på fire meters avstand for bruk med stemmestyringsløsninger som Cortana.
På siden finner du 3,5mm-utgang, en vanlig USB-port, samt to USB-C-porter; derav én med Thunderbolt-støtte. Huawei har integrert på-knappen og fingeravtrykkleser i ett, så du kan skru på PCen med ett trykk. Sikkerheten skal være ivaretatt med en uavhengig sikkerhets-chip, og selskapet lover at det bare skal ta 1,9 sekunder å logge inn fra søvnmodus, og ni sekunders oppstartstid fra helt avslått tilstand.
Annonse
– Hvordan ser Huawei på utviklingen i PC-markedet framover?
– PC-markedet er fragmentert, og produktivitetsprodukter vil bli mer profesjonelle, mens noen av segmentene beveger seg mot mobil – folk bruker mobilen eller nettbrettet for lettere arbeid. Men PCen er fortsatt et svært viktig product, og vi trengte en premium bærbar for å generere interesse hos konsumenten. Vi trenger innovasjon for å skape ny etterspørsel hos konsumentene, sier Wang.
PCen er fortsatt et svært viktig produkt, og vi trengte en premium bærbar for å generere interesse hos konsumenten
Nytt nettbrett og 5G-produkter
Huawei lanserte nettbrettet Mediapad M5, som kommer i tre ulike versjoner. Den minste har en 8,4 tommer stor skjerm, de to andre med en 10,8 tommers skjerm. Pro-modellen har i tillegg støtte for Huaweis penn-løsning.
Skjermoppløsningen er på 2560 x 1600 piksler, og også her har Huawei jobbet med å få plass til mest mulig skjerm på minst mulig plass, den kurvede 2,5D-skjermen dekker 82 prosent av nettbrettets framside.
På innsiden sitter en Kirin 960-prosessor, og Mediapad M5 har også fått to Harman Kardon høyttalere og Huaweis Histen-teknologi for bedre surround-lyd. Batteriet skal rekke til 11 timer video på 8,4-tommeren og 10 timer på 10,8-tommerne.
Pro-versjonen kommer med penn, som har 4.096 trykkpunkter, og et batteri som varer 50 dager. Den kommer også med en ekstern tastaturløsning, som også gir deg en Windows-lik jobbmodus.
Huawei viste også fram nyheter på infrastruktursiden, og med 5G i fokus kunne Huawei-sjef Richard Yu lansere selskapets 5G Customer-premises equipment-ruter (CPE) på World Mobile Congress. Dette er den første kommersielle CPE-bredbåndsruteren som er støttet av den globalt anerkjente 3GPP-telekomstandarden for 5G.
Huawei har brukt sitt eget Balong 5G01-chipset, som betyr en hastighet på opptil 2.3Gbps. Ruteren støtter 5G på alle frekvenser, inkludert sub-6GHz og millimeterbølge (mmWave).
– Med Balong 5G01-chipsetet blir Huawei første selskap som kan tilby en helhetlig 5G-løsning på tvers av alle nett, enheter og chipset. 5G-teknologi legger grunnlaget for neste steg i vår intelligente verden, der mennesker, biler, hjem og enheter er koblet opp mot hverandre. Dette gir oss stadig ny innsikt og nye muligheter. Siden 2009 har Huawei investert over 600 millioner dollar i undersøkelser og utvikling av 5G-teknologi. Fra smarte løsninger i biler og hjem, til AR/VR og hologram-video, viser vi hvor opptatt vi er av å utvikle et 5G-økosystem som gir våre forbrukere nye måter å kommunisere og dele på, sier Yu.