TEKNOLOGI OG APPLIKASJONER VIKTIG

– Skal du lykkes som mobilprodusent i dag må du være god på teknologien og dyktig på applikasjoner i de produktene du tilbyr.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Sandra Q. Xiao, nordisk regionsjef i Huawei Technologies Norway AS. Den kinesiske produsenten hadde uten tvil det største utstillingsområdet på årets Barcelona-messe. I tillegg til et stort messeområde i en av utstillingshallene hadde Huawei en egen «hangar» på uteområdet for å vise sitt produktspekter. Det omfatter det meste innen telekom og mobil. På mobilsiden bygger kineserne seg sakte opp i det norske markedet, og Xiao karakteriserer situasjonen for merket slik:

– På teknologi er vi veldig langt fremme, men når det gjelder merket vårt er vi relativt ukjent ennå. For å vokse, må vi ha en klarere merke- og posisjoneringsstrategi og bygge merket vårt opp systematisk. Gode forhold mellom produktene våre og sluttbrukerne er viktigere enn merkenavnet i seg selv, sier hun.

– Hva kan fremheve produktene deres i konkurranse med andre merker?

Vi er langt fremme på teknologi, men trenger å gjøre merket vårt mer kjent

– Først og fremst må vi være god på teknologien og på å utvikle applikasjoner. I tillegg trenger du som produsent å ha et produktutvalg som dekker mange typer brukere. Ikke alle vil ha samme telefon, du må tilpasse deg, sier Xiao.

Tidlig med LTE

I tillegg til å ha avanserte og kraftige mobiltelefoner som kan håndtere det meste, er det viktig at dagens modeller kan brukes til underholdning. Huawei ønsker også å legge vekt på brukervennlighet. Det unge mennesker ønsker med sin mobiltelefon er også viktig, mener nordensjefen.

Telehusene og elektronikkjedene er de viktigste kundene for Huawei i Norge. På verdensbasis er Huawei stor som utbygger av telekomsystemer og nettverk. Det kinesiske selskapet ligger langt fremme i utviklingen av LTE-systemer og Xiao sier at selskapet vil utnytte dette i å være tidlig ute med å lansere LTE-telefoner for 4G-nett.

– Sammen med Sverige er Norge blant de første som har bygd ut et LTE-nett. Nordmenn er kjente for å ta i bruk ny teknologi tidlig. Sluttbrukerne er krevende og venter stadig noe nytt. Derfor vil norske brukere også ha telefoner som er fremtidsrettet og kraftige når det gjelder datakapasitet. Derfor vil vi være tidlig ute med LTE-telefoner, sier hun.

200.000

Bak seg har Xiao et konsern med betydelig størrelse. I dag har Huawei 143.000 ansatte, 20.000 ble nyansatt i fjor og samme økning er ventet i år. Innen 2016 tror Xiao at de vil være 200.000 ansatte.

Konsernet har tre hovedforretningsområder: nettverksløsninger, forbrukerelektronikk og IT-produkter og –løsninger.

Ascend

Dette er fellesnavnet på tre nye telefoner fra Huawei. Betegnelsen på de tre modellene er P1s, D Quad og X. P1s skal være verdens tynneste mobiltelefon til nå, 6,68 millimeter. Den har tokjerne prosessor på 1,5 GB og operativsystemet er Android 4.0. Skjermen er av amoled-type, størrelse 4,3 tommer. Kameraet har bildebrikke med åtte megapiksler og spesielle funksjoner for fotoeffekter som motlyskompensasjon, ansiktsgjenkjennelse, nærbilde og panorama.

Modell D Quad har firekjerners prosessor med hastighet 1,2 GHz. Også den har Android 4.0 operativsystem, berøringsskjerm 4,5 tommer med oppløsning 1280x720 bildepunkter. Lyden er 5.1 omgivelseslyd med Dolby 3,0 pluss. Denne modellen har to kameraer på åtte og 1,3 megapiksler. Videoopptak mulig med full HD, 1080 p. Innebygd led-blits. Internminne 1 GB og minnekapasitet åtte GB.

X-modellen har Android 2.2. Skjermen har størrelse 4,1 tommer og har oppløsning på 800x480 bildepunkter. Kameradelen har fem megapikslers bildebrikke, og modellen har i tillegg led-blits. Også denne modellen har et ekstra kamera med 3,0 megapikslers bildebrikke. Modell X har internminne 512 mb og minnekapasitet to GB. Det er terminal for mikro SD-kort med kapasitet opp til 32 GB.

Powered by Labrador CMS