Symfonien «The Sound of Light» ble urfremført i Brahms-salen i Musikverein i Wien den 28. november, av Syncron Stage Orchestra under ledelse av James Shearman. Foto: Stian Sønsteng
KUNSTIG INTELLIGENS BLE NORDLYS-SYMFONI
– Det er fantastisk at det norske nordlyset brukes når Huawei demonstrerer hva den kunstige intelligensen i Mate 20 Pro kan brukes til.
Det sier norsk presseansvarlig Anders Bigseth i Huawei Technology.
I løpet av en liten måned har en gruppe medarbeidere fra Huawei samarbeidet med nordlys-fotograf Kjetil Skogli basert i Tromsø og den britiske komponisten Mark Sayfritz for å gjenskape lyden av nordlyset. Resultatet er symfonien «The Sound of Light», som fikk sin urfremføring foran 300 tilhørere i Brahms-salen i Musikverein i Wien i Østerrike den 28. november 2018. Hit var fagbladet Elektronikkbransjens medarbeider invitert; reise og opphold ble betalt av Huawei. Konserten ble ledsaget av Skoglis nordlysfilmer fra Nord-Norge, og det hele ble strømmet til hele verden via internett.
– Kunstig intelligens er i ferd med å bli en del av hverdagen til oss alle, med mange aktører som eksperimenterer med ulike bruksområder. Teknologien er kommet så langt at vi har nok datakraft til å drive kompliserte algoritmer. Jeg er selv ganske teknologiinteressert, så oppdraget passet meg midt i blinken, sier komponist Mark Sayfritz til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
Spesialutviklet programvare
For få uker siden besøkte han nordlys-guide og fotograf Kjetil Skogli i Tromsø. Her hentet han inspirasjon, som sammen med Skoglis filmopptak er blitt til symfonien «The Sound of Light».
For å hente lyddata ut av nordlysvideoene, ble det brukt en spesialutviklet programvare som ifølge Huawei utnytter den kunstige intelligensen i selskapets nye toppmobil Mate 20 Pro. Resultatet ble brukt som utgangspunkt for Sayfritz komposisjon, som siden ble arrangert av James Shearman, som også dirigerte Syncron Stage Orchestra under urfremførelsen.
Video fra konserten finner du nederst i artikkelen.
– Jeg har ønsket å forsterke verket slik at det føles som nordlyset og den kunstige intelligensen snakker til oss gjennom musikken, sier Shearman i en pressemelding fra Huawei.
Annonse
Han har laget musikken til filmer som Shakespeare in Love (1998), Bridget Jones dagbok (2001), Lara Croft: Tomb Raider (2001), Harry Potter og ildberget (2005), Thor (2011), Jack Ryan: Shadow Recruit (2014) og Disneys Skjønnheten og udyret (2017).
Menneske og maskin
– Det å oversette lys til lyd er noe helt nytt, og et fint bevis på at kunstig intelligens kan brukes til utrolig mye. Det sier også noe om kapasiteten i Mate 20 Pro, som jo er en helt fantastisk telefon, med en ekstra dimensjon i den kunstige intelligensen som ligger i prosessoren, sier norsk PR-sjef Anders Bigseth til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Vi tror innovasjon også påvirker hvordan kunst skapes. Hvordan lyder nordlyset? Dette prosjektet viser hvilke muligheter som ligger i kunstig intelligens, sier Tony Rong, visepresident for Sentral-Europa og Norden i Huawei Consumer Business Group, fra scenen før urfremførelsen.
Konferansier Ina Sabitzer mener komponist Mark Sayfritz må ha hatt en uforglemmelig opplevelse i Tromsø.
– Dypt inspirert kombinerte han de visuelle bildene med sine inntrykk. Menneske og maskin har laget dette sammen, sier Sabitzer.
Nordlys-guide og -fotograf Kjetil Skogli, som markedsfører seg som «The original Aurora Chaser», var tilstede i Wien.
Annonse
– Hvordan var det å sitte i salen under urfremførelsen av «The Sound of Light»?
– Det var det fantastisk morsomt. Jeg leverte et produkt som det skulle komme et nytt produkt ut av, basert på kunstig intelligens kombinert med en komponist, og totalen var utrolig spennende, sier Skogli til fagbladet Elektronikkbransjen.
Nordlyset kommer og går
– Er det kun brukt filmopptak gjort under besøket til Sayfritz?
– Det skal godt gjøres å få så mye nordlys i løpet av to-tre dager, så vi har også brukt tidligere opptak for å lære opp den kunstige intelligensen til å lese nordlyset, sier Skogli.
Han karakteriserer oppdraget som utrolig spennende.
– Ofte vet du mer eller mindre hva som kommer ut av et oppdrag, men det gjorde vi ikke denne gangen. Dette var helt fantastisk.
– Som fotograf; har dette gitt deg noe spesielt?
– Det har gitt en ny dimensjon til nordlyset, i og med at det er brukt form, farge og hastighet på nordlyset til å lage musikk. Også tidligere har komponister laget musikk til nordlysfilmer, men at det er brukt kunstig intelligens til å lage musikk er helt spesielt, sier Skogli til fagbladet Elektronikkbransjen.
Slik presenterer Huawei prosjektet «The Sound of Light». Video: Huawei
– Hvis du før dette oppdraget hadde blitt spurt om hvordan lyden av nordlyset er; hvordan hadde beskrevet det?
– Det er vanskelig å si, men jeg tror ikke det hadde vært alt for ulikt det vi har hørt i kveld. Som vi har sett og hørt kommer og går nordlyset, det er topper og rolige perioder, og disse momentene er fanget veldig bra.
God reklame for Nord-Norge
– Hva betyr dette for regionen, reiselivsmessig?
– Tromsø er allerede ett av de heteste stedene når det gjelder å se nordlyset, men vi er bestandig glad når vi får mer reklame for Nord-Norge, sier Skogli.
Komponist Mark Sayfritz kommer gjerne tilbake til Tromsø.
– Det var fantastisk, og jeg vil gjerne tilbake for å se mer nordlys.
– Hva var din første tanke om prosjektet da du ble kontaktet av Huawei?
Hver enkelt algoritme er påvirket av meg, fordi du må legge til dine egne elementer for at det skal komme noe ut
– Jeg ble svært fascinert av ideen.
– Hva betyr dette prosjektet i din karriere som komponist?
Symfonien «The Sound of Light» i sin helhet. Spol tilbake til 16:32 for å se introduksjonen. Video: Huawei
– Dette er annerledes enn alt annet jeg har drevet med. Komposisjonen er ikke skrevet for en film eller en artist, og befinner seg nærmere den klassiske sjangeren enn det jeg vanligvis driver med, selv om jeg er vant til å arbeide med orkestre når jeg lager filmmusikk, sier Sayfritz til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Hvor stor del av komposisjonen er deg og hvor stor del er den kunstige intelligensen?
– Hver enkelt algoritme er påvirket av meg, fordi du må legge til dine egne elementer for at det skal komme noe ut, og ut fra dette har jeg valgt hva som ble med i det endelige verket.