Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
HVEM EIER KUNDEN?
Et stadig tilbakevendende spørsmål er hvem som eier kunden. Dette var blant temaene på årets Hvitevaredager, med Elkjøp og BSH på scenen.
Årets hvitevarerdager samlet 125 teknikere og leverandørrepresentanter. Blant temaene på samlingen var hvem som eier kunden; er forbrukeren kjedekunde eller leverandørkunde? Og ikke minst, hvor havner serviceverkstedet i dette spørsmålet?
Elkjøp og BSH var invitert til å dele sine tanker, representert av Bård Fredagsvik og Per-Johan Brekke, mens advokat Kyrre Kielland og advokatfullmektig Margrethe Hemstad i Bing Ræder Advokatfirma avklarte det juridiske rundt teamet. Dette tema skapte engasjement i salen.
Lovpålagt FSE-kurs
Hvitevaredagene ble arrangert den andre helgen i november på Hellerudsletta nord for Oslo. Hvitevaredagene strekker seg over to halve dager, og det lovpålagte kurset sto på programmet dag to.
Alle hvitevareteknikere må ha et årlig lovpålagt kurs, et såkalt FSE-kurs. Dette består av et sikkerhetskurs og førstehjelpskurs, begge på to timer. Førstehjelpskurset består av praktisk trening blant annet på hjerte- og lungeredning.
Leverandørmesse og kurs
Under hvitevaredagene viste åtte leverandører nye produkter, og det var etablert en liten messe i konferansesalen. Et gjennomgående tema i år var oppkoblede hvitevarer. Teknikerne benyttet pauser og andre ledige øyeblikk til å besøke de ulike utsilingene, og fikk dermed kompetansepåfyll.
Et annet fast innslag er et innlegg fra Orkla. De presenterer sine nyheter innen vaskemidler og kjemikaler, som er en viktig ingrediens for oppvask og vask.
Dato for neste års hvitevaredager er allerede satt, det blir 8. og 9. november 2024 på samme sted som i år.