GARANTI I 20 ÅR MED NYTT DEMPESYSTEM

LG Electronics lanserer nye teknologier på sine vaskemaskiner som skal redusere støy, energiforbruk og slitasje, og gir derfor 20 års motorgaranti.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har et helt nytt dempesystem som kan sammenlignes med støtdemperne på eksklusive biler. Vi har også lagt til en løsning der metallballer lager en motvekt i trommelen for å forhindre ubalanse, noe som reduserer vibrasjonene. En tredje teknologi reduserer hvor mye av vibrasjonene i trommelen som merkes på utsiden av maskinen, noe som også reduserer lydnivået, sier produktspesialist Mats Haglund i LG Electronics Nordic AB.

På IFA-messen i Berlin viser LG to serier der disse teknologiene er tatt i bruk; Centum og Signature.

– Vi har gjort om hele måten vi konstruerer en vaskemaskin. På denne måten reduseres lydnivået, men ved at maskinen går jevnere reduseres også strømforbruket, noe vi legger vekt på i alle våre produkter. Vi gir dessuten 20 års garanti på motoren, der vi tidligere har hatt 10 år, fordi de nye løsningene også gir mindre slitasje på delene i maskinen, sier Haglund.

Vi har fått en bredere distribusjon arbeider tettere med våre største kunder, noe som har gitt oss en god vekst

De nye maskinene har fortsatt LGs direktedrevne løsning, der motoren er koplet direkte til trommelen. Centum-serien kommer i første omgang til Norge som en vaskemaskin, en tørketrommel og en kombinert vask/tørk. Prisene blir 2.490 euro for alle tre modeller.

Turbovask av fem kilo

– Med en garanti på 20 år blir det ikke så mye, dessuten får man støysvake produkter som bruker lite strøm. Energiklassifiseringen er A+++ minus 60 prosent, sier Haglund.

Vaskemaskinen i Centum-serien har dampfunksjon, turbovask av inntil fem kilo på 49 minutter, ifølge Haglund fortsatt med lavt energiforbruk. Kapasiteten er 12 kilo på vask, åtte på tørk.

LGs premiumserie heter Signature, ligger steget over Centum og har en pris på rundt 3.000 euro.

– Funksjonsmessig er det mye av det samme, med tillegg som autodosering og et annet design. Her lanserer vi en minivaskemaskin, til 700 euro, som kan plasseres under vaskemaskinen. Da får man to vaskemaskiner man kan styre fra hovedmaskinen, og man kan selvsagt bruke begge samtidig, sier Haglund.

I første omgang kommer de nye Signature-modellene som vask og kombinert vask/tørk. Både Centum og Signature har wifi, og kan styres via en app.

Styler er et tørkeskap som kan bruke til å rette ut skjorter med damp, eller å fjerne lukt.

– Vi har en ny versjon som også kan fjerne virus og bakterier, sier Haglund.

På IFA viser LG også et kjøleskap med franske dører, der man ved å knakke på døren kan se gjennom et panel og inn i skapet, ved hjelp av det LG kaller InstaView-teknologi.

Rekordår på hvitt

– Hvordan klinger LG som varemerke når kunden skal kjøpe en hvitevare?

– Vi har gjort en undersøkelse om dette i Norden, der vi spurte 300 forbrukere i hvert land. Vår utfordring er at folk ikke automatisk tenker på LG når man skal kjøpe en hvitevare, derimot kjenner folk til at vi har hvitevarer hvis de får litt hjelp, sier nordisk marketingsjef for hvitevarer, Daniel Lamborn, og fortsetter:

– Derfor er det også svært viktig for oss å bygge opp en troverdighet rundt varemerket, og her spiller forbrukerfordeler rundt kvalitet, pålitelighet og smarte og relevante innovasjoner en stor rolle.

Han sier LG fra å ha vært et lite varemerke på hvitevarer i Norden, er blitt blant de sterkeste på amerikanske kjøleskap og maskiner med kombinert vask og tørk.

– Dette er segment som øker i hele Norden. Vi har fått en bredere distribusjon arbeider tettere med våre største kunder, noe som har gitt oss en god vekst. 2016 er et rekordår på hvitt for LG, og vi ser lyst på fremtiden, sier Lamborn.

– I hvilke kategorier er dere tilstede i Norge?

– Vaskemaskiner, kombimodeller med tørk, tørketromler, kjøl og frys i ulike varianter, frittstående kombiskap, amerikanske kjøleskap samt også til en viss grad robotstøvsugere. Her på IFA viser vi en rekke produkter som per i dag ikke selges i Norge, men alt er selvsagt tilgjengelig, hvis markedet er interessert, sier Lamborn.

Powered by Labrador CMS