VINSKAP I STJERNEKLASSE

Temptech er en av få norske utstillere på IFA, og viste blant annet vinskap som stjernerestauranten Maaemo har bestilt.

Publisert Sist oppdatert

Vinskap-produsentene har de siste årene vært en av få norske selskap med egen stand på IFA-messen, og i år har de utvidet sin stand med noen ekstra kvadratmeter.

– For første gang i år har vi med oss distributørene våre fra andre land. Nå er vi seks stykker her nede, blant annet en fransk og en nederlandsk distributør. Vi får besøk av alle kjedene på vår stand, og alle skandinaver som går forbi kommer innom. I tillegg kommer distributører fra alle mulige land, i dag har vi for eksempel hatt besøk av folk fra Russland, Venezuela, Israel og Australia, sier Christian Hamer, daglig leder i Temptech, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Leverer til hele verden

Mange har importert direkte fra Kina selv tidligere, men har slitt med kvaliteten. De ser det er verdt å legge på litt ekstra og i stedet kjøpe fra oss

Han forteller at selskapet nå er representert i 18 land med sine produkter, og regner med det vil være enda flere etter IFA.

– Mange har importert direkte fra Kina selv tidligere, men har slitt med kvaliteten. De ser det er verdt å legge på litt ekstra og i stedet kjøpe fra oss, sier Hamer.

– Hva med service-biten, hvordan løser dere det med så mange ulike land?

– Service har distributørene i hvert enkelt land ansvar for, bortsett fra i Norden, der gjør vi det selv, sier han.

– Hvilke nyheter har dere med på årets messe?

– Vi kommer blant med noen enda dyrere skap i høyendesegmentet. Dette er skap beregnet for lagring av vin, men vi har også mer avanserte vanlige skap for både innbygging og frittstående. Til sammen har vi fem nye modeller, hvor det største kan lagre opptil 500 flasker, sier Temptech-sjefen.

Blant de nye funksjonene er enda mer nøyaktig styring av luftfuktighet, og innbyggingsmodellene kommer i flere varianter med plass til ulike typer flasker, og nye måter å vise fram vinen på.

Temptech selger ikke kun skap til forbrukermarkedet, nylig kjøpte Oslo-restauranten Maaemo skap fra selskapet.

– Maaemo har kjøpt to stykker av vårt sorte, høyglansede skap, ja, bekrefter Hamer.

Restauranten er Nordens eneste med tre stjerner i Michelin-guiden.

Skap i alle prisklasser

– Hva slags vinskap kjøper nordmenn?

– Vi sier ofte at hvis kundene er litt interesserte i vin, så har de gjerne rundt 30 flasker. Begynner de å samle litt mer seriøst, så har de over 100 flasker. Så det er størrelsene vi selger mye av. Skap med to soner og plass til 32 flasker er veldig populært, men det største volumet ligger på innbyggingsskap på 60 cm, sier Hamer.

Han forteller at Temptech selger rundt 50/50 av innbyggingsskap og frittstående vinskap.

– Har man muligheten vil nok de fleste bygge dem inn, sier han.

– Hvilke kanaler jobber dere mest med, er det kjøkkenelverandørene eller elektrokjedene?

– Vi jobber mye mot kjøkkenbransjen, særlig på innbygging, men vi selger minst like mye til elektronikkbutikkene. De har begynt å bli veldig flinke på kjøkken, og vi ser at de som gjør litt ut av det, selger veldig bra, sier Hamer.

– Hvordan er markedsutviklingen på vinskap?

– Dette vil alltid være en nisje, men vininteressen til folk er økende og da følger salget med. De som er interessert i vin er også opptatte i kvalitet i forhold til vibrasjon, luftfuktighet, UV-glass, og material i hyllene i skapet, sier han.

– Hvor mye koster det å skaffe seg et vinskap?

– Vi har produkter fra 1.500 kroner opp til vårt dyreste skap som koster rundt 80.000 kroner. Vi selger også til vinkjellere med individuell tilpasning, og da drar prisen på. Det koster sjeldent under 250.000 kroner, sier Temptech-sjefen.

Powered by Labrador CMS