Norges-sjef Anders Kjekstad med Mieles nye dialogovn, som kommer i handelen i 2019. Foto: Stian Sønsteng

ELEKTROMAGISK OVN FRA MIELE

– Vår nye ovn bruker elektromagnetisme. Dette er elektromagisk! sier Miele-sjef Anders Kjekstad. Ovnen kan tilberede alt fra fisk til indrefilet på samme brett.

Publisert

– Vi ser ikke dette nødvendigvis som en ovn, men som en helt ny måte å tilberede mat takket være Mieles banebrytende løsning, sier Kjekstad.

Han er ny administrerende direktør i Miele AS, og viser på IFA det tyske selskapets flunkende nye dialogovn.

– Under lanseringen fikk vi se en torskefilet plassert i en isblokk ble stekt. Det er nok ikke mange som vil gjøre dette hjemme på kjøkkenet, men det er en god illustrasjon at fisken blir stekt samtidig som isblokken ikke tiner. Det kanskje mest imponerende er at man kan tilberede en hel middag på ett brett, der alt er ferdig samtidig, sier Kjekstad.

Etter ti minutter i Mieles dialogovn var temperaturen i isblokken åtte minusgrader, mens fisken var ferdig tilberedt og holdt en temperatur på 56 grader.

– I stedet for at maten varmes opp utenfra, skjer det jevnt hele veien, og dette er en banebrytende løsning for hvitevarebransjen. En lignende teknologi er riktignok brukt i andre bransjer, og den er helt trygg, men den har tidligere ikke vært benyttet på denne måten, sier Kjekstad.

Tommy Christoffersen med Miele TwoInOne; en induksjonstopp i 80 centimeters bredde med integrert benkeventilator. Foto: Stian Sønsteng.

Når fagbladet Elektronikkbransjen besøker Mieles utstilling på IFA-messen i Berlin, er det de kaller en «dialogovn» den store stjernen. Produktet kommer ikke i handelen før i 2019. Prisen er fortsatt ukjent for det norske markedet, men det er forventet at den vil ligge 30-40 prosent over eksisterende modeller.

Brød og tomat

Fisken blir stekt samtidig som isblokken ikke tiner

Produktsjef Tommy Christoffersen forklarer teknologien slik:

– I stedet for å kjøre en monolog, har ovnen en dialog med maten som forteller hvordan den absorberer energien som blir tilført. Vi bruker elektromagnetiske bølger som tilbereder maten jevnt hele veien gjennom.

– Er elektromagnetiske bølger brukt tidligere i en stekeovn?

– Ikke på den samme måten. I en mikrobølgeovn tilføres mye effektivitet på én gang, fra utsiden og inn. Med vår løsning fordeler man energien mye jevnere. Dette fører til at for eksempel et brød ikke får stekeoverflaten vi er vant til, men da kan man bruke over og undervarme hvis man ønsker det, sier Christoffersen.

Han sier Mieles nye teknologi bruker et bredere frekvensspekter, på 915 megahertz, mens en mikrobølgeovn har 2,4.

– I en mikrobølgeovn tilføres energien intenst på enkelte punkt, slik at en frossen kjøttdeig blir kokt enkelte steder mens den er frossen andre steder. Her får du en jevnt tinet kjøttdeig, og man kan også tine en iskake med svært godt resultat.

– Hvilken funksjon tror du kundene vil sette mest pris på?

– At man kan tilberede flere ingredienser samtidig. For eksempel kan du steke en indrefilet, bake et brød og steke tomatene samtidig. Siden ovnen kommuniserer med maten, vet den hvilken energi som skal tilføres de ulike ingrediensene. Dette gjør det mulig å sette en tid da alt skal være ferdig, samtidig plassere alt i ovnen.

– Hvordan vet ovnen forskjellen på de ulike matvarene?

– Gjennom måten de opptar energien på. Disse parameterne kan justeres underveis, og det gjør det mulig å tilberede flere matvarer på ett brett. Ovnen har dessuten anbefalinger for hvordan man skal tilberede ulike typer mat. Den kan også tilføre fuktighet, og har alle funksjoner man kjenner fra en vanlig stekeovn, sier Christoffersen.

Anders Kjekstad er førstereisgutt for Miele på IFA-messen, og viser robotstøvsugeren RX2 som kan styres i appen via de to kameraene i front. Foto: Stian Sønsteng.

Førstereisgutt

Mieles Norges-sjef Anders Kjekstad er riktignok ny i hvitevarebransjen, men han besøkte IFA-messen allerede for drøyt 20 år siden.

– Da var jeg ansatte i IBM, og det har skjedd utrolig mye med messen på disse årene, sier Kjekstad.

– Hva synes du om måten Miele presenterer seg på her?

– Som førstereisgutt er jeg veldig imponert. Her får man bruke, prøve og teste produktene, for eksempel med matlaging og i kaffebarer. Dette er en utstilling der det skjer mye, sier Kjekstad.

– Hva skal Miele gjøre for å lykkes enda bedre i det norske markedet?

I appen kan man i plantegningen roboten lager sette inn hvilke områder den skal betjene og ikke

– Vi skal fortsette arbeidet som er gjort gjennom mange år. Jeg er på ingen måte ansatt som ryddegutt, og vi skal fortsatt sikre kvaliteten Miele er kjent for i alle ledd. Det er viktig å huske at Miele er et familieeid selskap, som er opptatt av langsiktighet. Vi vil alltid gjøre det som for kunden er riktig over tid, sier Kjekstad.

Han trekker frem at Miele Norge legger mye satsing i ettermarkedet, med et eget serviceapparat i de store byene.

– Hvordan vil du skal beskrive helsetilstanden til selskapet?

– Den er veldig god. Men, i denne bransjen kan man aldri hvile på laurbærene. Det er viktig å lytte til kundene, som stadig stiller nye krav til leverandørene.

– Hva er ditt umiddelbare inntrykk av hvitevarebransjen?

– De seneste 15 årene har jeg arbeidet innen dagligvare. I hvitevarebransjen er det høy profesjonalitet, mange flinke mennesker og en sunn konkurranse, sier Kjekstad.

Ny robotstøvsuger

Han drar oss med til delen av utstillingen der selskapets nye robotstøvsuger vises frem, og får produktsjef Frederik Midtbø til å demonstrere denne for oss.

– RX2 kommer i tillegg til dagens RX1, og det er gjort vesentlige forbedringer både når det gjelder støvopptak og brukervennlighet. Den har fått nye børster og innfellbare armer, som gir bedre støvopptak i hjørner, samt et munnstykke som suger inn finstøvet som ikke fanges opp av den roterende børsten. Grov- og finstøv samles i to kamre, der sistnevnte har et filter som forhindrer at det kommer støv ut igjen, sier Midtbø.

RX2 skulle egentlig komme i handelen i oktober, men er utsatt til første kvartal 2018. Den kommer i to utgaver, som begge har sju infrarøde sensorer for smidig navigering utenom hindringer. De har to kamera som «ser» tredimensjonalt, og skal være i stand til for eksempel å oppdage en glassvase.

– Denne vil en tradisjonell robotstøvsuger trolig dulte borti og kanskje velte. Begge RX2-utgavene kan styres med en app, husker rommene de kjører i, og i appen kan man i plantegningen roboten lager sette inn hvilke områder den skal betjene og ikke. Forskjellen på dem er driftstiden, på 120 og 60 minutter, og at man med toppmodellen kan se gjennom kameraene og styre roboten via skjermen i appen. Prisene forventes å ligge rundt 10.000 til 12.000 kroner, sier Midtbø.

Nytt for Miele i Norge er at de nå lanserer poseløse støvsugere, i Blizzard-serien.

– Miele har arbeidet mye med luftgjennomstrømningen, så alt er nytt fra munnstykker, teleskoprør og håndtak, til slanger og motorer. Det er heller ikke noe filter du behøver å skifte; det skylles ganske enkelt under springen når en varsellampe lyser og tørkes i ett døgn, sier Midtbø.

Snakker med Alexa

– Norge er et marked som tradisjonelt er glad i støvsugerposer, ikke minst handelen. Hva tenker dere om å lansere disse modellene?

– På verdensbasis skiller de ulike markedene seg fra hverandre. I Storbritannia og Australia, for eksempel, selger vi 90 prosent poseløse støvsugere. Så får vi se hvordan det norske markedet tar mot dette, om de ønsker støvsugere de slipper å kjøpe tilbehør til, sier Midtbø.

I Norge kommer Miele med fem Blizzard-modeller; tre i Eco Line (550 watt, energimerke A+) og to Power Line (890 watt, energimerke C). Prisene forventes å ligge fra 4.000 til 6.000 kroner, og støvsugerne kommer i handelen i mars.

Innen de større hvitevarene, viser Tommy Christoffersen en induksjonstopp i 80 centimeters bredde med integrert benkeventilator.

Frederik Midtbø demonstrerer hvordan Mieles hvitevarer med wifi kan styres med stemmen, gjennom Amazons smarthøyttaler Alexa. Foto: Stian Sønsteng.

– Den har samme fleksibilitet vi kjenner fra Mieles øvrige induksjonstopper, med ulike soner. Ventilatoren har mulighet både for utlufting eller kullfilter. Ventilatoren justeres automatisk etter hva du gjør på induksjonstoppen, sier Christoffersen.

– Har ventilatoren like god effekt som andre løsninger?

– Det er vanskelig å konkurrere med en hette med et større fang rett over kokestedet, så det kan være smart å styre dampen mot avsuget med et lokk. På den annen side gir dette produktet helt andre muligheter når det gjelder designet av kjøkkenet, og dette lille kompromisset tror vi mange vil inngå, sier Christoffersen.

På IFA demonstrerer Miele også hvordan hvitevarene deres med wifi kan styres med stemmen, gjennom Amazons smarthøyttaler Alexa.

– I dag har vi 20-30 produkter med wifi. I løpet av de neste årene vil alle ha dette, og vi har en egen app som gjør det mulig å styre produktene, sier Frederik Midtbø.

– Hva tenker Miele om utfordringen kundene har med hvitevarer fra ulike leverandører som krever hver sin app?

– De bør selvsagt helst kun kjøpe Mieles produkter, sier Midtbø.

Løsningen med stemmestyring er per i dag ikke tilgjengelig på det norske markedet.

Powered by Labrador CMS