Miele lanserte en helt ny innstegs-serie av
håndtholdte støvsugere, platetopper med integrert ventilator, stekeovner med
airfryer-funksjon, et klesoppfriskningsskap og nye oppvaskmodeller i sin G
7000-serie.
– Miljø og bærekraft er en trend vi ser hos oss og ellers
her på IFA. Dette er selve DNAet hos oss i Miele. Vi har alltid hatt fokus på
kvalitet og lang levetid på produktene, det mener vi er en av grunnpilarene når
det kommer til miljø og bærekraft. Vi utvikler også programmer og funksjoner
som gir lavt forbruk og miljøavtrykk, sier Tommy Christoffersen, nordisk
kategorisjef i Miele, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
Følg med på forbruket
Det kommer blant annet til uttrykk i selskapets
nye oppvaskmaskiner.
Miljø og bærekraft er en trend vi ser hos oss og ellers her på IFA. Dette er selve DNAet hos oss i Miele
– Mieles nye G 7000 oppvaskmaskiner med tilpasning av flere
programmer med lavere forbruk er et godt eksempel på dette. Ved bruk av for
eksempel vask- og oppvaskmaskiner kan forbrukeren få en oversikt over sitt
reelle vann– og strømforbruker etter hvert programforløp, både på maskinen
eller i appen. Nytt i appen vil være et «Consumption Dashboard» der forbrukeren
kan sammenligne sitt månedlige forbruk mot snittet av andre Miele-forbrukere,
sier han.
De fleste av modellene har beste energiklasse A, og kommer
med automatisk dosering.
– I oppgraderingen er selvsagt miljø og nye brukervaner i
fokus. Nye oppvaskprogrammer bruker kortere tid sammenlignet med Eco-programmet,
men har samtidig lavt vann- og strømforbruk. Det vil også være praktiske
holdere for plassering av gjenbrukbare flasker og karafler, samt holdere til
lokk til disse. Gjenbrukbare sugerør av glass og metall har også blitt en
trend, og flere av maskinene har holder for plassering og perfekt vaskeresultat
av disse, sier Christoffersen.
Annonse
Stavstøvsugere er en voksende kategori og Miele kommer nå
med en DuoFlex HX1, en helt ny serie støvsugere med priser fra fem til sju
tusen kroner.
– Den er kraftig og fleksibel, har et moderne design og
kommer i seks forskjellige fargevarianter. Støvsugeren er liten, kompakt og
lett å håndtere med sin lave vekt på kun 3,1 kg, sier kategorisjefen.
Sort på kjøkkenet
En annen trend på kjøkkenet i Norge er framveksten
av airfryere. Miele kommer nå med stekeovnsmodeller med en egen
airfry-funksjon.
– Med det tilhørende stekebrettet gir det best resultat ved
tilberedning av for eksempel pommes frites og kylling, sier han.
Mange av Mieles eksisterende modeller kan i fremtiden
oppdateres med denne funksjonen om kunden har koblet ovnen til i Miele-appen.
Annonse
Sorte hvitevarer har vært et populært design de siste årene,
og Miele lanserer KMDA BlackPerfection, en induksjonstopp med integrert
ventilator.
– Sorte produkter er en trend når det kommer til interiør og
design i kjøkkenet. På den nye KMDA BlackPerfection så vil også detaljer på
sonene, ventilasjonsgitter og fettfilter være i sort, sier Christoffersen.
Modellen vil ha fire soner på 23 centimeter, som på hver
side kan kobles sammen til to store områder på opptil 46 cm. BlackPerfection
modellen vil bestå av én modell for direkte utluftning og én for resirkulering
med mulighet for montering uten bruk av kanalsett.
For de som ikke vil vaske klær unødvendig, er Mieles nye Aerium
en mulighet. Dette skapet frisker opp tøyet uten å vaske.
Vi ser at det fortsatt blir et utfordrende marked fremover, og det mener vi at vi er godt rustet til
– En lav temperatur på kun 40 grader gjør det mulig å
skånsomt friske opp tekstiler som for eksempel ull og silke. Det finnes tre
forskjellige program for oppfriskning, glatting med damp og tørking, sier
kategorisjefen.
Til hvert av disse programmene kan man legge til Hygiene+,
en funksjon som skal fjerne allergener, virus og bakterier på lav temperatur.
Foreløpig er det ikke klart når skapet kommer på det norske markedet.
Felles møteplass
– Hvor viktig er det for dere norske og nordiske
representanter å være til stede på IFA?
– Alle våre nordiske partnere, samt mange av våre lokale
partnere har en lang tradisjon for å delta på IFA for å få med seg de siste
nyhetene, men ikke minst søke ny inspirasjon. Vi er kontinuerlig i tett dialog
med våre partnere, men det er alltid viktig for oss å kunne møtes i et fora som
dette hvor det settes høyt fokus på produktene, det er vi alltid glad i! sier
Christoffersen.
– Det er blitt trangere tider i norsk økonomi, det bygges
færre nye boliger, og både råvarepriser og kronekursen påvirker det norske
markedet. Hvordan tror Miele at markedet her hjemme vil utvikle seg framover?
– Det er mange faktorer som påvirker markedet på kort og
lengre sikt, men vi lever alle helt klart i tøffere tider nå. Vi ser at det
fortsatt blir et utfordrende marked fremover, og det mener vi at vi er godt
rustet til. For oss er det viktig å påpeke at slike tider også gjør forbrukerne
mer bevisste. Flere tar mer veloverveide valg og gjør investeringer som er
bærekraftige og energivennlige, det ser vi en positiv effekt av, avslutter han.