Mieles nye Aerium er et skap som frisker opp tøyet uten å vaske. Foto: Miele

MILJØ OG ENERGI HOS MIELE

Miele viste fram en rekke nyheter på IFA, og også hos den tyske hvitevaregiganten står bærekraft i front.

Publisert Sist oppdatert

Miele lanserte en helt ny innstegs-serie av håndtholdte støvsugere, platetopper med integrert ventilator, stekeovner med airfryer-funksjon, et klesoppfriskningsskap og nye oppvaskmodeller i sin G 7000-serie.

– Miljø og bærekraft er en trend vi ser hos oss og ellers her på IFA. Dette er selve DNAet hos oss i Miele. Vi har alltid hatt fokus på kvalitet og lang levetid på produktene, det mener vi er en av grunnpilarene når det kommer til miljø og bærekraft. Vi utvikler også programmer og funksjoner som gir lavt forbruk og miljøavtrykk, sier Tommy Christoffersen, nordisk kategorisjef i Miele, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Alexander Wannoff, nordisk nøkkelkundeansvarlig, og kategorisjef Tommy Christoffersen i Miele, viser frem selskapets nyeste platetopp med integrert vifte. Foto: Jan Røsholm

 

Følg med på forbruket

Det kommer blant annet til uttrykk i selskapets nye oppvaskmaskiner.

Miljø og bærekraft er en trend vi ser hos oss og ellers her på IFA. Dette er selve DNAet hos oss i Miele

– Mieles nye G 7000 oppvaskmaskiner med tilpasning av flere programmer med lavere forbruk er et godt eksempel på dette. Ved bruk av for eksempel vask- og oppvaskmaskiner kan forbrukeren få en oversikt over sitt reelle vann– og strømforbruker etter hvert programforløp, både på maskinen eller i appen. Nytt i appen vil være et «Consumption Dashboard» der forbrukeren kan sammenligne sitt månedlige forbruk mot snittet av andre Miele-forbrukere, sier han.

De fleste av modellene har beste energiklasse A, og kommer med automatisk dosering.

– I oppgraderingen er selvsagt miljø og nye brukervaner i fokus. Nye oppvaskprogrammer bruker kortere tid sammenlignet med Eco-programmet, men har samtidig lavt vann- og strømforbruk. Det vil også være praktiske holdere for plassering av gjenbrukbare flasker og karafler, samt holdere til lokk til disse. Gjenbrukbare sugerør av glass og metall har også blitt en trend, og flere av maskinene har holder for plassering og perfekt vaskeresultat av disse, sier Christoffersen.

Engangs-sugerør i plast fases ut, og produkter som kan brukes flere ganger er i vinden. Miele har fått både eget vaskeprogram og holder til disse i sine nye oppvaskmaskiner. Foto: Miele

Stavstøvsugere er en voksende kategori og Miele kommer nå med en DuoFlex HX1, en helt ny serie støvsugere med priser fra fem til sju tusen kroner.

– Den er kraftig og fleksibel, har et moderne design og kommer i seks forskjellige fargevarianter. Støvsugeren er liten, kompakt og lett å håndtere med sin lave vekt på kun 3,1 kg, sier kategorisjefen.

 

Sort på kjøkkenet

En annen trend på kjøkkenet i Norge er framveksten av airfryere. Miele kommer nå med stekeovnsmodeller med en egen airfry-funksjon.

– Med det tilhørende stekebrettet gir det best resultat ved tilberedning av for eksempel pommes frites og kylling, sier han.

Mange av Mieles eksisterende modeller kan i fremtiden oppdateres med denne funksjonen om kunden har koblet ovnen til i Miele-appen.

Sorte hvitevarer har vært et populært design de siste årene, og Miele lanserer KMDA BlackPerfection, en induksjonstopp med integrert ventilator.

– Sorte produkter er en trend når det kommer til interiør og design i kjøkkenet. På den nye KMDA BlackPerfection så vil også detaljer på sonene, ventilasjonsgitter og fettfilter være i sort, sier Christoffersen.

Modellen vil ha fire soner på 23 centimeter, som på hver side kan kobles sammen til to store områder på opptil 46 cm. BlackPerfection modellen vil bestå av én modell for direkte utluftning og én for resirkulering med mulighet for montering uten bruk av kanalsett.

For de som ikke vil vaske klær unødvendig, er Mieles nye Aerium en mulighet. Dette skapet frisker opp tøyet uten å vaske.

Vi ser at det fortsatt blir et utfordrende marked fremover, og det mener vi at vi er godt rustet til

– En lav temperatur på kun 40 grader gjør det mulig å skånsomt friske opp tekstiler som for eksempel ull og silke. Det finnes tre forskjellige program for oppfriskning, glatting med damp og tørking, sier kategorisjefen.

Til hvert av disse programmene kan man legge til Hygiene+, en funksjon som skal fjerne allergener, virus og bakterier på lav temperatur. Foreløpig er det ikke klart når skapet kommer på det norske markedet.

 

Felles møteplass

– Hvor viktig er det for dere norske og nordiske representanter å være til stede på IFA?

– Alle våre nordiske partnere, samt mange av våre lokale partnere har en lang tradisjon for å delta på IFA for å få med seg de siste nyhetene, men ikke minst søke ny inspirasjon. Vi er kontinuerlig i tett dialog med våre partnere, men det er alltid viktig for oss å kunne møtes i et fora som dette hvor det settes høyt fokus på produktene, det er vi alltid glad i! sier Christoffersen.

Mieles nye stavstøvsugere kommer i flere farger og versjoner. Foto: Jan Røsholm

– Det er blitt trangere tider i norsk økonomi, det bygges færre nye boliger, og både råvarepriser og kronekursen påvirker det norske markedet. Hvordan tror Miele at markedet her hjemme vil utvikle seg framover?

– Det er mange faktorer som påvirker markedet på kort og lengre sikt, men vi lever alle helt klart i tøffere tider nå. Vi ser at det fortsatt blir et utfordrende marked fremover, og det mener vi at vi er godt rustet til. For oss er det viktig å påpeke at slike tider også gjør forbrukerne mer bevisste. Flere tar mer veloverveide valg og gjør investeringer som er bærekraftige og energivennlige, det ser vi en positiv effekt av, avslutter han.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2023, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS