Han deler stillingen som administrerende direktør i Miele & Cie. KG sammen med Markus Miele. De to er oldebarn av Carl Miele og Reinhard Zinkann, som i 1899 grunnla selskapet, og eier selskapet sammen med rundt 80 slektninger i de to familiene. Mieles hovedkontor ligger i Gütersloh i delstaten Nordrhein-Westfalen i Tyskland, og selskapet nærmer seg 20.000 ansatte.
På IFA-messen i september 2017 lanserte Miele sin dialogovn, som blant annet bruker elektromagnetisme og registrer hvor langt de ulike ingrediensene i ovnen er kommet i tilberedningsprosessen. Dette gjør det mulig å samtidig sette ulike matvarer på samme stekebrett, med ulik tilberedningstid, som likevel er ferdige samtidig. Dette demonstrerer Miele med en fisk i en isblokk, der fisken blir stekt, uten at isblokken tiner.
Vi møter Reinhard Zinkann på IFA-messens globale pressemøte i Roma den 20. april, og han forteller at dialogovnen kommer for salg i Tyskland, Østerrike og Sveits i juni. Siden vil den komme land for land, til Norge ikke før i 2019.
Annonse
– I Mieles 120 årige-historie; hvor viktig er dialogovnen?
– Dette er et viktig steg for oss, siden den beviser vårt teknologiske lederskap. Vi har i hele vår historie ligget foran, og skapt nye marked. Tenk bare på den første oppvaskmaskinen i Europa eller den første dampovnen for innbygging, for å gi to av mange eksempler. Dialogovnen er et klart bevis på at vi investerer i nye teknologier, som det ikke allerede er etterspørsel etter. Vi gjør dette fordi vi tror markedet ønsker slike sofistikerte produkt, sier Zinkann.
8.000 euro
– Er det vanskelig for Miele å forklare teknologien i dialogovnen?
– Ja, selvsagt. Dette er en teknologi som er helt annerledes enn alt annet i markedet. Du må lære å bruke produktet, og med på kjøpet følger derfor et kokkekurs hjemme hos kunden. Når du selger et produkt som i Tyskland koster 8.000 euro, er det ikke alle som har anledning til å gjøre en slik investering. Kundene er ressurssterke, de ønsker å forstå produktet, og det kan ikke selges gjennom tradisjonell markedsføring - du må gjøre mye mer, sier Miele-sjefen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
Zinkann sier dialogovnen reduserer steketiden med opp til 70 prosent, er basert på konvensjonelle teknologier og Mieles M Chef-teknologi. På Mieles nettsider leser vi at det er to sofistikerte antenner som sender ut presise mengder elektromagnetiske bølger for å sikre at maten blir perfekt stekt.
– Samtidig måler de hvor mye av den sendte energien som absorberes av maten, og justerer energiintensiteten deretter. Det er en kontinuerlig, direkte dialog mellom ovnen og maten den varmer. Det banebrytende aspektet er at mens en vanlig ovn sakte transporterer varmen fra utsiden og innover, varmer Dialog-ovnen maten i sin helhet. Så for eksempel vil en mørbradbiff være jevnt rosa fra kanten til midten. Aspargesen holder seg fin og fast, mens kjøttet på samme stekebrett blir mørt og saftig, heter det.
– Hvilke salgstall venter du av dialogovnen det første året?
– Akkurat nå er det mye interesse rundt produktet, men vi må vente å se hva som skjer når det er tilgjengelig i handelen. Det vi vet, er at det tar tre til fem år før vi får investeringene tilbake. For oss var det viktige å bringe den nye teknologien på markedet, og den vil ha en suksessfylt fremtid. I år vil salgstallet være rundt fem sifre.
Manuell produksjon
– Når venter du at konkurrentene kommer etter?
Annonse
– Du blir aldri alene med en innovasjon. I dette tilfellet tror jeg det vil ta litt tid før andre kommer etter, av to årsaker: produksjonsprosessen er komplisert, og det tar tid å optimalisere de automatiske programmene i ovnen, siden alt er så spesielt. Vi brukte seks-sju år på å utvikle dialogovnen, og de seneste to årene har det handlet mye om å høste erfaringer og stadig optimalisere ovnen. Vi bringer aldri en teknologi på markedet hvis vi ikke er 100 prosent sikre på at den fungerer, sier Zinkann.
Han sier dialogovnen gjør ekspertisen til kokker ved femstjerners restauranter tilgjengelig for alle.
– Alle kokkene vi har involvert i utviklingsprosessen, og alle som har sett dialogovnen, har vært nysgjerrige og spent, og ønsker seg ovnen på sitt eget kjøkken. Dette er et svært godt tegn, og viser at dialogovnen virkelig har et potensial i markedet. Det unike med dialogovnen er at alle som bruker den kan oppnå et toppresultat, samtidig som de sparer tid på kjøkkenet. Hvis du har sett en av demonstrasjonene våre, og da tenker jeg ikke bare på fisken i isblokken, har du sett at alt kan lages i ovnen – og at det er mulig å tilberede mange ulike matvarer samtidig. Dette gjør det mulig å ha en komplett meny ferdig samtidig, og dette er kanskje hovedfordelen med dialogovnen. Har du en dypfryst kake, er dialogovnen mye bedre og raskere til å tine denne enn noen annen metode, sier Zinkann.
– Når vil den første dialogovnen installeres hjemme hos deg selv?
– Trolig når jeg er hjemme igjen etter sommerferien!
Passerer 4 mrd. euro
– Hvordan gikk forrige regnskapsår for Miele?
– Vårt fiskale regnskapsår går ut juni. Siden det er lenge siden 2016-2017, som var en suksess, kan jeg si at dette også vil gjelde 2017-2018. Jeg kan gå så langt som å si at det er store sjanser til at vi passerer en omsetning på fire milliarder euro, sier Zinkann til fagbladet Elektronikkbransjen.
Miele fortsetter med andre ord omsetningsveksten, som de fire foregående årene har vært 3,93, 3,71, 3,49 og 3,22 milliarder euro.
– Når det kommer til kategoriene Miele er inne i; hvilken er viktigst for dere?
– Det er vanskelig å si, siden de alle er viktige. Tradisjonelt kommer vi fra vaskemaskinene, men våre innbyggingsprodukter til kjøkkenet blir stadig viktigere, noe vår satsing på dialogovnen viser. I dag er litt under 50 prosent av produktene vi selger til kjøkkenet, inkludert oppvaskmaskiner.
– Kjøkkenet vil bli stadig mer viktig for Miele?
– Det stemmer. Interessen for matlaging øker. Hvis du går inn i en bokhandel, eller ser fjernsyn, hvor mye handler ikke om matlaging, drikke, restauranter, livsstil og så videre? Det er utrolig! Og, det hadde ikke vært slik hvis det ikke var et marked for det. Mange er interesserte, og dagens matlaging har endret seg fullstendig, siden det er noe hele familien tar del i. Unge par, alene eller sammen med venner, lager mat sammen, og har det moro med det. Kjøkkenet er blitt åpent, vi snakker om store rom der hele familien og gjestene kan følge med på hva som skjer. Dermed vises hvitevarene og de småelektriske produktene, sier Zinkann og viser til uttrykket:
«Varemerket du eier forteller hvem du er».
– Slik er det også på kjøkkenet. Produktene bransjen vår selger handler altså ikke bare om hobby og interesse, men også om status og livsstil. Hvitevarer og småelektriske produkter blir derfor stadig viktigere, sier Zinkann.
Porsche og Ferrari
– Du er tidligere blitt bedt om å sammenligne Miele som varemerke med bilbransjen?
– Ja.
– Hvilket merke vil Miele helst bli sammenlignet med?
– Gjennom historien er det blitt sagt at vi er hvitevarebransjens Mercedes, på grunn av kvaliteten. Jeg vil heller sammenligne oss, ikke bare på grunn av kvaliteten – for den er også perfekt – med BMW og Porsche, eller i Italia med Ferrari. Vi er ikke de største i markedet, men vi er raske, levende, og vi er et slående varemerke folk elsker å eie. Spør du ti folk på gaten i Tyskland eller Sentral-Europa om hvilket produkt de ville ha hvis de fikk det gratis, tipper jeg åtte-ni av dem svarer Miele. Dette viser at det er en enorm etterspørsel etter varemerket vårt. Av dem som allerede har et Miele-produkt, vil 99 prosent trolig kjøpe et nytt Miele-produkt. Slik er det også i bilbransjen, der svært mange er svært trofaste til ett merke. Så, for å avslutte mitt svar; vi er Mercedes når det gjelder kvalitet, og Audi eller Porsche når det gjelder å være uavhengige, raske og et slående varemerke.
– Hvilke merker i hvitevarebransjen kan Miele sammenlignes med?
– Jeg har en klar forståelse av at det tyske ordtaket «Andre mødre har også vakre døtre» stemmer, så det er best å se på hva konkurrentene gjør. Man skal aldri undervurdere noen konkurrent, om det er A- eller C-merker. Også C-merker har førsteklasses ingeniører og idéer. Derfor følger vi nøye med på alle, og man kan ikke tro at om man har det beste varemerket, vil det automatisk vare i all evighet.
Alltid annerledes
Han fortsetter:
Du må arbeide veldig hardt for å holde deg på topp. Husk at vårt slagord i 120 år har vært «Immer besser». For å alltid være bedre, må vi også alltid være annerledes, tenke og handle annerledes. Dette forklarer hvordan vi forholder oss til andre varemerker. Konkurrentene våre er dessuten mye større enn oss, og det gjør det også vanskelig å sammenligne oss med dem. Kanskje er det nettopp her styrken vår ligger; at vi er et mindre, familieeid og uavhengig selskap. Vår uavhengighet tillater også investeringer i produkter som dialogovnen, sier Zinkann til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Er du fornøyd med det norske markedet?
– Det norske markedet har hatt sine opp- og nedturer, men har over lang tid vært et godt marked for oss, sier Zinkann.
På pressemøtet etter vårt intervju, sier Zinkann dette om IFA-messen:
– Vi tror IFA er den viktigste messen i verden, og har vært med siden hvitevarene ble en del av messen i 2008. I år viser vi våre produkter på 3000 kvadratmeter, og kommer med nyheter blant annet innen oppvask og kjøkken.