Det sier Geir Kronbæck, Nespresso-sjef i Norge siden januar 2013, når fagbladet Elektronikkbransjen spør ham hvilke konsekvenser dette har for selskapet.
– Det har vært en del støy rundt patenter og opphavsrettigheter, men det er egentlig ingen som har spurt hva vi synes. For oss er det sunt med konkurranse. I andre markeder, som Frankrike, har vi hatt så mye som 50 ulike kapsler som går i Nespresso-systemet. Vi lever fint med det, og er trygge på vår egen kvalitet, sier Kronbæck.
Som ansvarlig for Norge rapporterer Kronbæck direkte til Europa-kontoret i Lausanne i Sveits, etter at Kristen Hovland er sluttet som Norden-sjef.
Hvis man fortsetter prisjaget, risikerer man at kundene like godt kjøper produktene i dagligvarehandelen
– Kristen startet i selskapet i 2003, med ansvar for å bygge opp Norge og Norden. Nå er dette oppdraget utført, og flere støttefunksjonene er flyttet til Danmark der eierselskapet Nestlé har sitt nordiske hovedkontor.
– Dere er i deres ellevte år i Norge. Hvordan har utviklingen i salget vært?
– Det har vært en drømmereise. Nespresso kom inn i en kategori som knapt nok fantes, og selskapet har bygd opp denne år etter år. Nå er vi referansen for kategorien; det mest kjente kaffemaskinmerket, det folk først og fremst kommer for å kjøpe.
Fire butikker
– Hva er toppåret så langt?
– 2009 og 2010. Kategorien er vokst siden, men det er kommet inn andre aktører som har tatt en naturlig andel. Det seneste året har vi sett at vår markedsandel innen porsjonssegmentet er vokst, og vi ser at utviklingen er sunn og fornuftig.
– I dag har Nespresso butikker i Oslo, Bergen og Stavanger. Når og hvor åpner den neste?
– Det er et spennende spørsmål. Vi har gjort et pilotprosjekt i Sandvika med en såkalt pop up-butikk som vi så langt er fornøyd med. Hvordan vi videre bygger ut vårt distribusjonsnettverk røper vi ikke. Dette er avhengig av hvordan markedet utvikler seg, og hva klubbmedlemmene våre ønsker.
– Hvor stor andel av maskinene selges i egne butikker, nettbutikken deres og hos elektrofaghandelen?
– Vi kommenterer ikke tallene direkte, men når man setter våre egne butikker opp mot de mangfoldige i elektrofaghandelen kan man tenke seg hvor den største andelen selges. Dette er en bevisst strategi, og dette er et samarbeid vi ønsker skal vokse.
– Du kom fra dagligvare, hvordan vil du beskrive forskjellen mellom denne handelen og elektro?
Kopierer dagligvare
– Jeg har hatt en reise fra Gillette, Sarah Lee, Carlsberg og var innom Findus før jeg begynte i Nespresso. Elektrofaghandelen forsøker å ta etter dagligvare så fort de kan, på godt og vondt. Det negative er at man forsøker å få alt gjort transaksjonsbasert; å få kunden inn og ut med en vare under armen uten å gi veiledning og service. Dette gjelder ikke alle, det er noen som tar kundebehandling på alvor, mens andre fokuserer på lavpris og å fremme trafikk.
– Hva med det gode?
– De som har kundebehandling som et håndverk, som ønsker å veilede kundene og gir dem en merverdi når de kommer i butikken. Hvis man fortsetter prisjaget, risikerer man at kundene like godt kjøper produktene i dagligvarehandelen. De tar stadig flere elektroprodukter inn i sine butikker, og med deres distribusjon og salgsmodell vil elektrofaghandelen slite. Du vil få noen kjemper som har muligheten til å ta opp kampen, mens de mindre vil forsvinne. Det gjelder å finne sin særegenhet, og her mener vi Nespresso passer perfekt inn. Vi er opptatt av hele reisen fra bønne til kopp, og vil at våre kunder skal få personlig service og veiledning gjennom våre samarbeidspartnere, sier Kronbæck.
Advarer faghandelen
Han retter en advarende pekefinger mot at det selges stadig mer kaffe i elektrofaghandelen.
– Det er en ting elektrofaghandelen skal passe på, og det er troverdigheten deres når det gjelder å selge kaffe og ferskvarer generelt. Dette er strengt regulert med datomerking, og en test vi gjennomførte viste at holdbarheten i 25-30 prosent av tilfellene var gått ut eller i ferd med å gjøre det. Hvis kundene handler for gammel kaffe samme sted som de kjøper kaffemaskiner, ødelegger man troverdigheten til elektrofaghandelen. Vi tror man har forregnet seg på dette, når man ser på de store volumene de tar inn, og vi risikerer at vi får en negativitet rundt hele elektrofaghandelen og kaffemaskinene. Dette gir dagligvarehandelen et fortrinn. Tar man inn ferskvarer, må man håndtere dette på linje med dem, sier Kronbæck.
Nespresso kommenterer ikke omsetningstallene sine, men Kronbæck sier de er et firma i vekst og er fornøyd med resultatene. De er rundt 100 ansatte i Norge, de fleste av disse er i butikkene deres.
Går to veier
– Vi har også støttefunksjoner som kundesenteret i Stockholm, der hovedsakelig norsktalende medarbeidere svarer på henvendelser fra Norge. Vi har et dedikert lag som arbeider mot elektrofaghandelen, med storkundeansvarlige og uteselgere, og et tilsvarende som betjener bedriftsmarkedet, sier Kronbæck.
– Hvilken utvikling har vi sett de seneste årene når det gjelder Nespresso-maskinene?
– Vi går to veier; små og fargerike livsstilsmaskiner som krever mindre plass og bruker mindre energi, og mer avanserte modeller som Latissima Pro. Denne har berøringsskjerm, og mulighet til å tilsette varmt vann i espressoen slik at man får en ekte americano. I tillegg til cappucino og latte har den et tredje melkeprogram der man tilsette hvor mye varm melk man ønsker.