Slik illustrerer Liebherr HydroBreeze-funksjonen, der en fin tåkedis med vanndråper dekker frukt og grønnsaker for å gi en bedre oppbevaring. Foto: Liebherr
TÅKEDIS FOR BEDRE MATOPPBEVARING
– Liebherr har nesten funnet opp kjøleskapet på ny. Det kan være de koster litt mer, men det vil man tjene inn igjen, sier Dennis Juelsgård.
Han er produktsjef hos distributøren Witt, og fra selskapets hovedkontor i Herning i Danmark forteller han oss i et videomøte om Liebherrs fire kjøleskapserier Pure, Plus, Prime og Peak.
Peak er som navnet tyder på toppserien, der innovativ Liebherr-teknologi ifølge Juelsgård møter design i øvre sjikt.
– En av de nye funksjonene er BioFresh med HydroBreeze, der man bokstavelig kan se hvordan kald og frisk tåkedis tilfører fuktighet i skuffen som holder null grader, og sørger for at frukt og grønnsaker både ser friske ut og holder seg lenger. Dette er en garantert wow-faktor for kundene som får funksjonen demonstrert i butikk, sier Juelsgård.
Annonse
Peak-modellene kom i handelen i mai, og produktsjefen forteller til fagbladet Elektronikkbransjen at det er en europeisk strategi at Peak serien går til autoriserte forhandlere.
– Også enkelte av våre detaljhandelspartnere kan selge Peak, sier Juelsgård.
Kran og kjøl
Rent praktisk fylles HydroBreeze-beholderen med vann hver annen eller tredje måned, og den kan rengjøres i oppvaskmaskinen.
– Flex-systemet gjør det mulig å organisere BioFresh-skuffen i rom av ulik størrelse, og led-belysningen er et spesielt designelement som gir et virkningsfullt inntrykk. SmartSteel-interiøret er gjennomgående stilfullt, og gir en sikker og hygienisk oppbevaring. Fryseren har et eget brett for rask innfrysing av bær og urter, uten at de blir most, og InfinitySpring er en krystallklar vannkilde direkte fra kjøleskapet, sier Juelsgård.
Annonse
Historien til Liebherr går tilbake til 1949 i Tyskland, da Hans Liebherr sto bak den første mobile tårnkranen. I 1954 utvidet han virksomheten med produksjon av kjøleskap, og begge deler er fortsatt to av selskapets grunnpilarer.
– Liebherr står for kvalitet, fra ende til annen, sier Juelsgård.
Han mener livslengden til et Liebherr-skap er vesentlig lenger enn det han kaller «alminnelige kjøleskap», som han anslår er 7-10 år.
– Kvalitetskontrollen er på et virkelig høyt nivå. Det ser man også når man besøker fabrikkene deres, sier Juelsgård.
Liebherr produserer sine kjøle-, fryse- og vinskap i Ochsenhausen i Tyskland, i Bulgaria samt i Østerrike.
Viktigste investering
– Kjøleskapet er den viktigste investeringen i kjøkkenet. Det er her du kan spare mest penger ved å redusere matsvinn, spesielt i Norge der en typisk familie hvert år kaster mat for 28.985 kroner i året – sammenlignet med her i Danmark hvor vi kaster for 10.000 norske kroner, sier Juelsgård.
Annonse
Flere produsenter har skap med nullsone-teknologi, men ingen kan måle seg med Liebherr når det gjelder å styre fuktigheten, mener produktsjefen.
– Det kan være at et Liebherr-skap koster litt mer når man kjøper det, men dette er en investering som betaler seg. Dessuten har Liebherr de klart mest støysvake produktene på markedet, helt nede i 29dB. Dette er mer relevant enn noensinne, i moderne og åpne kjøkkenmiljø, sier Juelsgård til fagbladet Elektronikkbransjen.
Dette er en investering som betaler seg
Han legger til at deres nye integrerte serie har vunnet to av det han kaller verdens mest prestisjefylte designpriser; RedDot og IF Design Award.
– Før Liebherr tenker på funksjoner, tenker de på kundene. Det ser man i produktene, og det handler hele tiden om å gi verdi for pengene. En viktig fordel med de nye modellene er at antall produktlinjer er doblet til fire, slik at vi treffer flere prispunkter. Før hadde vi komfort og premium, nå har vi Pure, Plus, Prime og Peak. Som nevnt er Peak toppserien, og den ligger over de tidligere premium-modellene, ikke minst på grunn av de nye funksjonene, mens Pure ligger litt under de tidligere komfort-modellene, sier Juelsgård.
Smartsenking
Han mener Liebherr har noen unike produkter i markedet.
– Vi ønsker å tilnærme oss markedet strategisk riktig, og har intensivert markedsføringen. Vi har sådd noen frø, slik at når kundene også når de skal ha et kjøleskap om kanskje fem år husker oss, sier Juelsgård.
Også i Witt AS har de merket at folk under pandemien har brukt mer penger på hjemmene sine, og dette gjelder også de nye Liebherr-skapene som kom i handelen i mai.
– Hva bør detaljistene tenke på når de selger Liebherr?
– Først og fremst at vi tilbyr best mulig matoppbevaring, et lavt lydnivå og høy kvalitet på produktene. På kursene vi holder for de butikkansatte lærer de også at Liebherr passer perfekt inn i et smart hjem, med muligheten man har til å plugge inn Liebherrs SmartDevice-enhet. I tillegg til å styre kjøleskapet kan man med denne kople skapet til andre apper, som Google Assistant, Amazon Alexa og IFTTT, og en ekstra smart funksjon er muligheten man har til at kjøleskapet automatisk senker temperaturen når mobilen registrerer at du er i dagligvarebutikken. Når du kommer hjem er kjøleskapet to grader kaldere, slik at matvarene du legger inn kjøles raskere ned og holder seg lenger. Når vi er kommet hit, synes jeg smartteknologien virkelig begynner å bli relevant.
California-bris
– Dere har tidligere vist en løsning med kamera i skapene?
– Disse finnes ennå ikke i Liebherrs sortiment, og for meg gir dette først mening når kunden får noe ekstra. Dette kan være at kameraet skanner matvarene og gir deg forslag til oppskrifter og en liste over hvilke matvarer du eventuelt må kjøpe inn, sier Juelsgård.
Vi har tidligere nevnt BioFresh-funksjonen til Liebherr, og produktsjefen sier denne igjen er oppgradert.
HydroBreeze tilfører et tilsvarende og beskyttende lag fuktighet til frukt og grønnsaker
– Vi oppdaget at svært mange kunder ikke visste hvordan denne fungerte og fuktigheten kunne justeres, så denne er blitt bedre og tydeligere. HydroBreeze kan også brukes i demomode i butikkene, der den dusjer matvarene hvert 90. minutt og ikke minsthver gang døren åpnes. Dette gir en umiddelbar wow-effekt, og ikke minst en fin anledning til å fortelle kundene hva dette har å si for matvarene, sier Juelsgård.
Inspirasjonen til HydroBreeze er hentet i Salinas-dalen i California i USA, som dekkes av en fin tåkedis som oppstår når den kalde luften fra Stillehavet møter den varme luften inne i landet.
– Denne forhindrer at avlingene tørker ut, og HydroBreeze tilfører et tilsvarende og beskyttende lag fuktighet til frukt og grønnsaker, sier Juelsgård.
Frittstående i 2022
– Hva betyr Liebherr for Witt?
– Dette er blant våre eldste varemerker, og passer godt med verdiene vi har. Witt ønsker å gjøre en forskjell i hverdagen. Vi snakker alle om grønn omstilling, og dette er noe Liebherr virkelig kan. Vi mener Liebherr leverer de beste kjøle-, fryse- og vinskapene i markedet, også når det gjelder riktig oppbevaring, sier Juelsgård.
– Hvilke ambisjoner har dere?
– Vi vokser, men har fortsatt et stort potensial siden søkelyset på at vi skal kaste mindre mat blir stadig større. Vi og bransjen har en historie å fortelle kundene; det er på kalde produkter man skal legge pengene, hvis man vil gjøre en forskjell. Store innkjøp kan dessuten bety penger spart, hvis maten oppbevares riktig og varer lenger, og Liebherr vil med sine nye modeller ta økte andeler. I 2021 har vi kommet med de integrerte nyhetene, i 2022 kommer de frittstående modellene, sier Juelsgård.
– Anbefaler dere kundene integrerte eller frittstående modeller?
– Dette er først og fremst en smakssak. Vil man ha et rent design i kjøkkenet, er det integrert som gjelder. Samtidig er også de frittstående modellene fine designprodukter, som dessuten gir større innvendig volum. Med våre nye og lavere prispunkter vil vi inn og kjempe om nye markedsandeler i begge kategorier, sier Juelsgård.