Opplæringssjef Christine F. Nilsen og distriktssjef Anders Bjørge i full sving under direktesendingen fra Mieles hovedkontor ved E18 i Asker. Foto: Stian Sønsteng
STADIG BEDRE PÅ DIGITAL SKOLERING
Miele ønsker å bli stadig bedre på elektrokanalen, med et dedikert lag og digital kursing fra opplæringskjøkkenet ved hovedkontoret i Asker.
– Pandemien gjorde at alt brått ble digitalt, men med produktbredden og den avanserte funksjonaliteten til Miele ville det uansett ikke vært mulig å kun basere seg på fysisk skolering, sier Espen Tho.
Han er salgsdirektør for hvitevarer i Miele Norge, og vi møter ham og staben som har ansvaret for elektrokanalen ved Mielebygget ved E18 sør for Oslo. Her kjører de et opplæringskurs for Elkjøp, med 270 deltakere i butikker landet rundt. Elektrokanalen har nå fått sitt eget lag hos Miele, med Alexander Wannoff som salgssjef, distriktssjefene Anders Bjørge, Kim Bjørnstad og Jannike Rinde, samt opplæringssjef Christine F. Nilsen. Sistnevnte er ansvarlig for kurset som går av stabelen 10. februar.
Med produktbredden og den avanserte funksjonaliteten til Miele ville det uansett ikke vært mulig å kun basere seg på fysisk skolering
– Da håndbrekket gikk på i mars i fjor måtte vi plutselig tenke helt nytt. Noe av det første vi begynte med var YouTube-videoer, og siden har vi tilegnet oss den nødvendige kunnskapen til å kjøre direktekurs som nå i dag, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
– Stilles det spesielle krav til Miele når dere går på nett?
– Selvsagt skal logo og fargebruk være korrekt, og generelt skal ting se bra ut og være «immer besser». Dette har vi etterlevd så godt vi kan, og vi blir stadig bedre, sier Nilsen.
Treffer mange
Dagen vi er på besøk kjøres det to kurs for Elkjøp, mens det uken før var opplæring for Power.
– Til denne type kurs har vi ekstremt høy deltakelse, og vi er fantastisk godt fornøyde med at vi i dag får anledning til å drive opplæring for 270 Elkjøp-ansatte, sier Wannoff.
Annonse
Han styrer teknikken og følger opp spørsmålene som kommer inn på chat, mens de tre distriktssjefene og opplæringssjef Nilsen står foran kamera.
– Under Power-kurset forrige uke var smitteverntiltakene enda strengere her i Oslo-området, så da var det kun Kim og jeg som var her – med en kollega fra en annen avdeling som hjalp oss med det tekniske, sier Nilsen.
Hun sier de tok det som en morsom utfordring at de på relativt kort varsel måtte snu om på sendingen, siden det var restriksjoner for hvem som kunne komme til hovedkontoret i Asker på grunn av de innskjerpede reglene på grunn av mutantviruset som først ble påvist i Nordre Follo.
– Nå er Christine veldig beskjeden, for vi fikk utrolig gode tilbakemeldinger fra Power. Vi har etter hvert hatt mange runder med kurs, og har planer frem til sommeren som dekker alle partnerne våre i elektrohandelen. Lenge før Covid har vi begynt å tenke mer digitalt, både med videoproduksjon og ikke minst med e-læring. Pandemien har slik sett hjulpet oss over i en mer digital hverdag, der vi på kort tid er blitt ekstremt effektive, får gjort utrolig mye og rekker ut til svært mange, sier Wannoff.
Ikke minst er det mye morsommere for deltakerne å følge med, når de vet at dette skjer på direkten
Har det gøy
– Jeg har tro på at vi i fremtiden vil ha en miks av ulike måter å drive opplæring. Som Alexander sier har vi e-læring, der vi har store planer, vi har YouTube-videoer, digitale treninger på direkten, og ikke minst opplæring der vi møter de butikkansatte ansikt til ansikt. Vi skal fortsatt dra ut i butikkene, samle folk her hos oss og møte dem på kjedekursene, sier Nilsen.
– Hva betyr det at dette kurset går direkte, med chat-muligheter, fremfor at dere deler en video?
Annonse
– Det blir mye mer personlig, og vi kan hele tiden få direkte tilbakemeldinger fra deltakerne. Følelsen er mye av den samme som vi har på de fysiske kursene. Ikke minst er det mye morsommere for deltakerne å følge med, når de vet at dette skjer på direkten. Det er ekte, det skjer her og nå, sier distriktssjef Anders Bjørge, som også har mye av det tekniske ansvaret.
– Sender du ut en lenke tenker nok mange at denne videoen kan de se senere, og da blir det kanskje ikke noe av, sier Nilsen.
Salgsdirektør for hvitevarer, Espen Tho, mener interaksjonen med de butikkansatte er viktig, og sier de ønsker å innføre terningkast på kursene.
– Vi er vant til å få karakterer på kjedesamlingene, og pleier å nå ganske høyt opp i disse konkurransene. Vi håper det også på de digitale kursene skinner gjennom at vi har det veldig gøy sammen, sier Nilsen.
Aktiv chat
– Er deltakerne like flinke til å stille spørsmål her, som på et fysisk kurs?
– Det er nok lettere for mange å stille spørsmål når vi møtes ansikt til ansikt, men man begynner å venne seg til den nye kommunikasjonsformen, på samme måte som det har tatt litt tid for oss å venne seg til at det man skal se på er en kameralinse. Interaksjonen er ulik, men vi har fått skryt for aktiviteten i chatten, sier Nilsen.
Wannoff mener det er en prosess der folk i begge ender blir vant til å bruke teknologien i opplæringen.
«Immer besser» betyr også at vi hele tiden skal være i front
– Den fysiske tilstedeværelsen er ekstremt viktig for en merkevare som Miele. Vi har et unikt produkt, og kan aldri gå på kompromiss med det fysiske. Vi har e-læring, som er en fin måte å gi de butikkansatte en forhåndskunnskap, før vi kommer ut i butikkene for å gi selgerne en fysisk opplæring. Så har vi en klar tanke om at den digitale treningen er et tillegg som kommer noen ganger i året, sier Wannoff.
– Er det ting dere oppnår her som dere ikke lykkes like bra med når dere kjører fysiske kurs?
– Vi når mye lettere ut til svært mange. Det er kun kjedesamlingene som kan konkurrere med dette, og de er som regel bare én gang i året, sier Wannoff.
– Hvor viktig er det for Miele som leverandør å ha et godt opplegg for digital opplæring?
Krever god kunnskap
– Det er helt avgjørende. Vi har snakket mye om at kunnskap er det viktigste middelet vi har, og at vi har unike produkter som krever en grundigere opplæring. Kundene vil vite hvorfor de skal bruke 15.000 kroner på en vaskemaskin, selv om de allerede vet at Miele er en god merkevare med en veldig høy kvalitet. Våre produkter krever god kunnskap, sier Wannoff.
Tho supplerer:
– Når du selger innovative produkter må du også være innovativ i hvordan du formidler kunnskapen. «Immer besser» betyr også at vi hele tiden skal være i front.
– Har dere fått retningslinjer fra hovedkontoret til Miele i Tyskland for hvordan dere driver digital opplæring, og hvordan ligger dere i Norge an sammenlignet med de andre markedene?
– Vi utveksler informasjon og erfaringer, og prøver å lære av hverandre. Miele sentralt har et konsept for digital skolering, som vi bruker og tilpasser våre lokale forhold. Christine samarbeider med skoleringskolleger i Norden, og henter det beste fra dem, sier Tho.
Han mener Norge ligger langt fremme på området.
– Det vi har prestert spesielt de siste månedene viser at vi ligger langt fremme på digital skolering.
Flere språk
– Er det slik at dere deler kursene med kolleger fra andre land?
– Vi deler gjerne, og har allerede fått spørsmål fra våre nordiske kolleger om hvordan vi har organisert og satt opp disse kursene, sier Wannoff.
Som plattform brukes Teams.
– Når det gjelder e-læring ønsker våre elektrokunder å bruke sine egne portaler. For Elkjøp har vi gjort noe helt nytt for Miele, globalt sett; vi har satt sammen kurs på fire språk. Det første vi laget var for Triflex, der deltakeren når kurset starter kan velge sitt eget språk. Vi mener det er helt kritisk at man får ta kurset på sitt eget språk, for å få et godt læringsutbytte, sier Nilsen.
Hun ledet prosjektet, fant de tekniske løsningene, og sørget for at svensk, dansk og finsk ble levert i tillegg til det norske.
Elkjøp-kurset fagbladet Elektronikkbransjen overværer, går fra det aktive kjøkkenet i Miele-bygget. Nå holder selskapet i tillegg på med å bygge et eget studio.
– Dette blir komplett med lys, kamera og mikrofoner, og ikke minst green sceen. Her kan vi for eksempel kjøre mer teknisk opplæring, mens vi fortsatt vil bruke kjøkkenet siden vi her kan vise hvordan ting fungerer i praksis, sier Nilsen.