Jørgen Vinje, produktopplærer i Samsung Norge, sier
til fagbladet Elektronikkbransjen at de viser fram hele Samsungs nye sortiment
2023 på årets opplæringsmesse.
– I tillegg har vi også noen av våre allerede lanserte
produkter, vår erfaring er at mange av de som kommer på messen er helt nyansatte,
og har nytte av å se disse også, sier han.
Annonse
Sparer strøm og mikroplast
Det er likevel en programvareoppdatering som står
i hovedsetet under årets messe.
– Den store nyheten for oss er en oppdatering som kundene
kan velge å motta på produkter de allerede har kjøpt. Den fokuserer på
strømsparing, og har man jobbet som selger i en Elkjøp- eller Power-butikk de
siste to årene vet man at strømsparing kanskje er det kundene er aller mest
opptatte av nå.
Ved å kompromisse på vasketid og -temperatur er det mulig å
spare mye på klesvasken.
Kundene får nå muligheten til å senke strømforbruket med opptil 70 prosent på våre vaskemaskiner
– Selv om vi allerede skårer utrolig bra på energimerkingen
allerede, får kundene nå muligheten til å senke strømforbruket med opptil 70
prosent på våre vaskemaskiner, mot at den bruker lengre tid og vasker på lavere
temperatur, sier Vinje.
Annonse
– Hvilke modeller støtter oppdateringen?
– Alle modeller som er solgt hos Power de siste to årene, og
som har wifi og en T i varekoden, kan motta denne oppdateringen. Og
selvfølgelig vil dette også være tilgjengelig for alle fremtidige modeller,
sier han.
Det er EcoBubble-teknologien som ligger i bunn av strømreduksjonen.
Med en oppdatering kan strømforbruket på en vaskemaskin reduseres med 70 prosent. Foto: Marte Ottemo
– Hovedgrunnen til at vi kan tilby en så aggressiv reduksjon
i strømforbruket bygger på vår 14 år gamle såpeteknologi, EcoBubble. Der man
kanskje har vært lei av å høre om teknologien om igjen og om igjen på opplæringsmesser,
er det nå hovedgrunnen til at vi kan tilby denne oppdateringen, sier Vinje.
Samsung har inngått et samarbeid med friluftsklær-produsenten
Patagonia, og også her er miljø i fokus.
– Vi er stolte av samarbeidet med Patagonia, så i tillegg
til å spare strøm i oppdateringen kan man få nye program til maskinene. Konseptet
vi har utviklet i samarbeid med Patagonia, er at vi slipper ut 54 prosent
mindre mikroplast, ved at vi jobber med tøyet på en snillere måte, sier Vinje.
Annonse
Integrert helkjøl
– Utover strøm og miljø, hvilke andre trender ser
dere i hvitevare-markedet?
– Design blir i stadig større grad årsaken til at forbrukeren
velger ett produkt over et annet. Vi satser stort på vår Bespoke-serie, hvor
man har design i fokus. Det betyr at våre støvsugere ser kulere ut enn andre i
markedet, og at man kan bytte fronter på kjøleskapet etter egen smak, sier han.
Samsungs nyeste støvsugere har også design i fokus. Foto: Marte Ottemo
På kjøkkenet har også ovnene som snart slippes i butikk fått
en design-oppgradering.
– Vi har en ny farge, «black caviar» og flere av modellene
er blitt håndtaksfrie. Toppmodellen har også et kamera i ovnsrommet, som gjenkjenner
matvaren og foreslår beste program og hvor man kan se hva som skjer i ovnen til
enhver tid. Disse komme kommer i beige, sort og blått. Fargene har gått veldig
bra i Korea, og det blir spennende å se når vi slipper produktet i Norge, sier
Vinje.
Nå kommer koreanerne også med integrerte kjøleskap.
– Samsung har vært kjent for toppspekkede kjøleskap til en
fornuftig pris, men vi har ikke hatt integrert helkjøl i Norge – før nå. Det er
det mange selgere og forbrukere som har ventet lenge på, sier han.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2023, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.