Hun er administrerende direktør i Smeg Nordic, som
i sine markedskampanjer bruker «Teknologi med stil siden 1948» som slagord.
– Eierne i Bertazzoni-familien er utrolig pasjonerte, for
sine produkter, varemerket og sine ansatte. Det hele startet med en metallfabrikk
i Nord-Italia, der fabrikkene fortsatt ligger, sier Theander.
Se bildegalleri lenger ned
Annonse
Fagbladet Elektronikkbransjen møter henne i februar ved
selskapets nordiske hovedkontor i Malmö, og vår reise hit er betalt av Smeg
Nordic.
Her har selskapet holdt til i de samme lokalene i Västra
hamnen, siden de etablerte seg i Norden i 2005. Etter pandemien har de doblet
arealet for å få plass til en stadig større stab, og det meste av lokalene på gateplan
er viet en flaggskipbutikk og undervisningsrom.
– I tillegg til å vise produktbredden og bygge varemerket, ønsker
vi her å formidle at teknologiene våre mer avansert enn hos de fleste. Et godt
eksempel på dette er våre Galileo-ovner, sier Theander.
Nytt sentrallager
Annonse
Beliggenheten på sydspissen av Sverige ligger
strategisk til, bare en kort togtur fra Kastrup lufthavn i København. Hit går
det direktefly til Nord-Italia, der selskapets hovedkontor ligger. Varene
skipes inn til havnen i Malmö, eller de kommer på bil, og et kvarters kjøretur
fra hovedkontoret ligger sentrallageret på 6.100 kvadratmeter. Dette ble tatt i
bruk i januar 2022, og driftes av Smeg med deres egne ansatte.
Varene går samme dag til kjedens sentrallager
– Vi har 1.260 varelinjer, i tillegg til reservedeler. For
at våre kunder raskt skal få tilgang til alle de ulike variantene og fargene, har
vi valgt å lagerføre disse selv. Varene går samme dag til kjedens sentrallager lenger
inn i Sverige, og videre derfra til Norge. Dette merker vi spesielt god effekt
av hos kundene som kan bestille disse direkte i sine butikkdatasystem, sier
Theander.
Globalt har Smeg 2.600 ansatte, og i 2022 omsatte selskapet for
960 millioner euro, eller nesten elleve milliarder kroner med dagens kurs. Smeg
Nordic er et heleid datterselskap av familieeide Smeg S.p.A. Selskapet ble
grunnlagt i 1948 av Vittorio Bertazzoni, i Guastalla i provinsen Reggio Emilia.
SMEG er et akronym for Smalterie Metallurgiche Emiliane Guastalla, som direkte
oversatt betyr metallemaljeringsverket i Guastalla i Emilia, og beskriver altså
både selskapets opprinnelige virksomhet og dets geografiske tilhørighet.
Bertazzoni-familien
Dagens administrerende direktør, Vittorio
Bertazzoni, er barnebarnet til grunnleggeren, mens hans far Roberto er
styreleder. Smegs firmalogo ble designet av Franco Maria Ricci i 1977, mens en
annen italiensk designer, Guido Canali, både har tegnet hovedkontoret og
parmesan-fabrikken selskapet eier.
– Vi forsøker å sende alle nyansatte på et introduksjonsbesøk
til hovedkontoret, og de fleste opplever det nok som et eventyr. Her får de
oppleve hva Smeg står for, både når det gjelder teknologi og design, men de
blir ikke minst også kjent med den familiære bedriftskulturen, sier Ulrika
Theander.
Annonse
Selv begynte hun i Smeg i 2017, da hun ble hentet hit fra
Electrolux av daværende Smeg-direktør Stefan Lebrot. Da han gikk videre til
Elon etter et års tid, tok Theander over sjefsstolen.
– Det har vært fantastisk og inspirerende å arbeide i et
familieselskap. Den gangen var vi 23 ansatte her i Norden, i dag er vi 60, og
omsetningen er økt fra 150 millioner i 2016 til 400 millioner i 2023, sier
Theander.
Rekrutterer selv
Nå ser vi allerede at disse blir med oss videre når de kjøper sine hvitevarer
Hun forteller at de selv har stått for det meste
av rekrutteringen.
– Vi er nærmest som en familie å regne, som virkelig brenner
for varemerket og produktene vi selger, og har det morsomt på arbeid. Vi er
stolte av at vi er omtrent like mange kvinner og menn i selskapet, og siden det
er viktig å finne de riktige menneskene bruker vi sjelden rekrutteringsbyrå.
Dermed har det blitt noen jobbintervju på oss i ledelsen, smiler Theander.
Blant de ansatte ved hovedkontoret i Malmö er det ansatte på
kundesenteret som snakker alle de nordiske språkene. Lokalt i Norge er Kjell-Magne
Edvardsen og Tommy Andersen nøkkelkundesjefer.
Ifølge Norden-sjefen er hjertet til Smeg de store
hvitevarene, og da spesielt komfyrene, som det hele startet med. Hun innrømmer at
det til tross for dette nok er de småelektriske produktene mange nordiske
kunder forbinder dem med.
– Disse ble første gang vist i 2014, og kom for salg i
Norden i 2016. I 2017 tok det for alvor av, og dette henger nok sammen med at
vi omtrent samtidig selv tok over salget i hele Norden. Siden har dette vært en
fantastisk veksthistorie, der vi med disse produktene har trukket til oss yngre
kunder. Nå ser vi allerede at disse blir med oss videre når de kjøper sine
hvitevarer, sier Theander.
Smått stort i Norden
I Norden står hvitevarene og de småelektriske
produktene hver for omtrent halvparten av Smegs omsetning i forbrukermarkedet.
– På sikt ønsker vi å komme på en 60/40-fordeling, der hvitevarene
står for den største delen, slik som i resten av konsernet.
– Hvorfor er den småelektriske andelen større i Norden enn
ellers?
– Dette er nok en kombinasjon av at de nordiske kundene har
vært mer mottakelige for designet, og at forhandlerne har vært veldig flinke
til å vise produktene. I tillegg har vi også fått litt gratisreklame, fordi mange
påvirkere gjerne er stolte av å ha en Smeg i kjøkkenet, og viser dette i
sosiale medier, sier Theander.
Smeg Nordic er ifølge toppsjefen bevisste på forskjellen
mellom de fire landene de dekker.
– Dette gjelder både forretningsmodellene og hvordan sluttkundene
orienterer seg, så vi tar definitivt lokale hensyn, sier Theander.
– Hvor plasserer Norge seg i dette bildet?
– En større andel av salget vårt skjer her i de fysiske butikkene,
som i Norge er fantastisk fine, sier Theander.
Med på møtet er også nordisk handelsmarketingsjef Kajsa
Djurfeldt.
– Våre kundeundersøkelser viser at man i Norge på et
tidligere stadium henter man inspirasjon i butikkene, supplerer hun.
Vekst i Norge
Norge er et satsingsområde for selskapet.
– Siden Smeg etablerte et eget selskap i Sverige i 2005, med
hvitevarer for både forbrukere og det profesjonelle markedet, har vi her hatt
lenger tid til å bygge opp varemerket. Sverige utgjør i dag rundt 60 prosent av
omsetningen vår, mens Norge står for 16-17 prosent, Danmark 17-18 prosent, og Finland
resten. I 2010 tok vi selv over Danmark, og i 2017 sa vi opp avtalene med øvrige
agenter og distributører. Etter dette har vi hatt en svært god utvikling, og Norge
blir ganske snart vårt nest største marked, sier Norden-sjefen.
Norge blir ganske snart vårt nest største marked
– Hvilken posisjon har Smeg i Norden?
– På hvitevarer har vi kanskje bare én prosent markedsandel,
men med en sterk eier i ryggen er vi her for å bli, og vi fortsetter arbeidet
med å posisjonere oss som en naturlig del av premiumsegmentet. Vi har en bredde
som dekker alle mulig design, og dette er noe vi vil fortsette å vise kundene.
Smeg passer svært godt inn i dette markedet, og våre eiere elsker både Norden
og nordisk design. Dette kan man også se når man besøker hovedkontoret i
Italia, som har et tydelig nordisk preg, sier Theander.
Lydhøre eiere
Hun sier de nordiske Smeg-ansatte har god mulighet
til å påvirke både produktutvikling og markedsaktiviteter.
– Eierne og ledelsen er jevnlig på besøk, og kjenner det
nordiske markedet godt. De er pasjonerte, alt er gjennomtenkt og ingenting overlates
til tilfeldighetene. Dette påvirker også oss, og at de er lydhøre for våre ønsker
og forslag er en fantastisk styrke. Vi kan raskt fatte beslutninger, har muligheten
til å gjøre ting på vår egen måte, og vi har flere produktmodeller som er tatt
frem spesielt for Norden, sier Theander.
Kajsa Djurfeldt forteller at det nordiske kontoret var først
ute med en stilguide på sine hjemmesider.
– Her kan kunden se hvordan våre hvitevarer passer i
kjøkkeninnredningen, og dette er nå også implementert i andre marked. Vi var
også først ute med å inngå et samarbeid med den italienske kaffeprodusenten
Lavazza, og dette har siden spredd seg til resten av konsernet, sier Djurfeldt.
I tillegg til hvitevarer og småelektriske produkter fra
Smeg, selger det nordiske selskapet espressomaskiner og kaffekverner fra La
Pavoni, som Smeg kjøpte i 2019.
– La Pavoni vil bestå som et eget varemerke, og vi selger disse
produktene i egne kanaler. La Pavoni-fabrikken ligger midt i Milano, det meste
av produksjonen skjer for hånd, og vi har allerede begynt å bringe kunnskap
mellom de to varemerkene, sier Theander.
Proff, medisinsk og prosjekt
Som nevnt har Smeg i Sverige siden starten i 2005
solgt hvitevarer for det profesjonelle markedet, som hotell, restaurant og catering.
Dette vil vi gjøre sammen med forhandlerne våre, og ikke i konkurranse med dem
– Denne virksomheten bygger vi nå opp i Norden, sammen med
de medisinske produktene som vi selv tok over fra 1. januar 2023. Dette er
produkter som oppvaskmaskiner, rengjøringsprodukter og kjøleskap for sykehus,
sier Theander.
Et annet nytt satsingsområde er prosjektmarkedet.
– Dette vil vi gjøre sammen med forhandlerne våre, og ikke i
konkurranse med dem. Vi kan aldri konkurrere om de rimeligere prosjektene, men henvender
oss til de litt høyere segmentene, også med våre produkter til
konkurransedyktige priser, sier Theander.
– Hvilken posisjon har Norden i konsernet?
– I Europa er Storbritannia og Frankrike de to største
markedene, etterfulgt av Tyskland og Norden, som er omtrent like store. Her har
de småelektriske produktene hjulpet oss mye i Norden, mens man i Tyskland også
konkurrerer med flere nasjonale varemerker, sier Theander.
Flaggskipbutikk i Oslo
I tillegg til butikken ved hovedkontoret i Malmö, har
Smeg egne og nyoppussede flaggskipbutikker i Stockholm og København.
– Den neste kommer i Oslo! Her har vi en tid vært på utkikk
etter egnede lokaler, sier Theander.
Som i Malmö, Stockholm og København, vil den kommende
butikken i Oslo brukes som utstillingsvindu for og til opplæring av forhandlerne.
– Våre egne butikker skal aldri konkurrere med forhandlerne
våre. Dette er et sted de kan sende kundene til for å se en større
produktbredde, og gjelder både elektro- og kjøkkenfaghandelen, sier Theander.
Elektrofaghandelen står for rundt halvparten av Smegs
omsetning i Norden, mens kjøkkenfaghandelen og de øvrige forretningsområdene
deler resten.
Også nettsidene er et viktig utstillingsvindu for selskapet.
– Disse er på alle fire språk, både for Smeg og La Pavoni. Dessuten
er våre nordiske forhandlere er ekstremt dyktige på nett, og også her henter
våre italienske kolleger kompetanse fra oss, sier Theander.
Hver fjerde en gave
Djurfeldt kommer tilbake til varemerkeundersøkelsen,
som Smeg gjennomførte i fjor vår.
– Denne viser at hvert fjerde Smeg-produkt som selges er en
gave, noe vi tenker sier mye om posisjonen vår. Dessuten kjøper mange en Smeg
spontant, kanskje fordi de ønsker å supplere et produkt de allerede har. Når vi
lanserer nyheter, ser vi også at interessen er der ganske raskt, sier
Djurfeldt.
Smeg-kundene søker ifølge undersøkelsen i større grad enn
vanlig inspirasjon og informasjon på nett.
– Hjemmesidene våre er varemerkebyggende. Her er det lett å
finne produktene, og de blir dessuten brukt som et verktøy av forhandlerne. Vi
oppgir lokale priser, og holder prisbildet stabilt, sier marketingsjefen.
Hun sier mange kunder snakker om produktene som en «Smeg».
Hvert fjerde Smeg-produkt som selges er en gave
– Dette arbeider vi mye med; at de som allerede har en Smeg skal
være veldig fornøyde og lojale kunder, sier Djurfeldt.
ES-kjeden
– Hva med ettermarkedet?
– I Norge tar våre verkstedpartnere i ES-kjeden hånd om
dette, og de er vi veldig fornøyde med. Også her vil vi være premium. Våre
sluttkunder er mer kresne, og vi har all forståelse at de som kjøper et dyrt
produkt forventer å få rett hjelp fort. Derfor setter vi alltid nivået veldig
høyt, når vi planlegger hvordan vi skal fungere for våre sluttkunder. På sikt
vil vi selv ta mot henvendelsene, slik at vi basert på historiske data kan
bestille inn reservedeler slik at en større andel blir reparert på første
besøk. Vi ønsker også å ha egne teknikere i de store byene, og i Sverige tar vi
sikte på å ha dette på plass i 2025, sier Theander.
Djurfeldt forteller at Smeg i årets markedskampanjer vil
gjøre det tydelig at ovnen alltid har vært i fokus hos selskapet.
– Vi ønsker å fortelle historien om varemerket, som startet
med en komfyr. At vi er familieeide, startet i 1948, produserer i Italia, og at
vi selger teknologi med stil. Spesielt i Norden assosierer nok mange oss med
brødristere og kjøleskap i mange farger, men vi arbeider som Ulrika tidligere
har nevnt ekstremt mye med teknologi, sier Djurfeldt.
– Også på grunn av våre andre forretningsområder, er
ingeniørnivået veldig høyt hos oss, sier Ulrika Theander.
Collezione-serien
– Mange forbinder Smeg med kjøleskapene og de
småelektriske produktene i en romantisk 50-talls stil, men vi kommer fremover
også til å snakke mye om Collezione, som er navnet på den nye stilen vi kom med
i 2021, først i en helautomatisk kaffemaskin. Denne vet vi appellerer godt i
det nordiske markedet, sier Djurfeldt.
I fjor kom også en blender i dette designet.
Vi har kaffeprodukter for alle typer kunder
– Disse, og de kommende Collezione-produktene, kan dessuten fint
kombineres med retroproduktene, sier Theander.
– Collezione-produktene er litt mer avanserte rent teknisk,
mens 50 talls-stilen er mer folkelig, sier Djurfeldt.
Hun sier Smeg nå ønsker å bygge seg opp som et kaffemerke,
under slagordet «House of Coffee» og en egen hjemmeside.
– Vi har kaffeprodukter for alle typer kunder, fra dem som
vil male og veie kaffen selv, til de som vil trykke på én knapp. Nå ønsker vi å
knytte til oss kaffeambassadører, og vi samarbeider tatt med Lavazza for å
bygge oss som et varmerke på kaffe, sier Djurfeldt.
De to Smeg-medarbeiderne innrømmer at det ikke er gått
lenger tid enn siden 2016 at de lanserte sin første manuelle espressomaskin.
– Ovnene våre er produsert ved våre fem fabrikker i Italia,
mens de fleste kjøleproduktene er produsert hos en produsent i Tyrkia. De
småelektriske produktene har vi fått produsert i Kina, men vi ønsker nå å ta deler
av denne produksjonen hjem til Italia, og har allerede vår første
italienskproduserte espressomaskin i sortimentet, sier Theander.
Prøv i 100 dager
Når det gjelder slagordet «Teknologi med stil», sier
Djurfeldt dette blir viktig fremover.
– Vi har et sterkt varemerke, som kanskje ikke alle kjenner
historien til. Mange liker Smeg, uten å helt vite hva vi egentlig står for.
Derfor lanserte vi 1. februar kampanjen «Prøv Smeg i 100 dager». Vi vet at våre
eksisterende kunder er veldig fornøyde, vil på denne måten gi flere sjansen til
å prøve Smeg, og starter med ovner og platetopper. Fra kunden har kjøpt
produktet tar vi fullt ansvar, og de kan ringe oss hvis de har spørsmål eller
ikke er fornøyde, sier Djurfeldt.
– Forhandlerne behøver ikke legge noen energi i dette. Dette
er en god salgsstøtte. Er ikke kunden fornøyd, hjelper vi dem direkte, og vi
henter også produktet hos kunden hvis de ønsker å heve kjøpet, sier Theander.
– Dette er en ren nordisk kampanje, og noe som aldri tidligere
er prøvd i Smegs historie. Vi har derfor alles øyne på oss, sier Djurfeldt.
– Kampanjen vil blant annet vises med utendørsannonsering i
hovedstedene, der vi er størst, helst i nærheten av en forhandler. Som alt vi
gjør, er forhandlerne viktig. Vi skal gjøre varemerket kjent, slik at kundene
vet hva Smeg står for når de kommer i butikken, sier Theander.
Bakemesterskapet
Nå brukes våre produkter i «Bakemesterskapet» på NRK
Også på norske TV-skjermen vil Smeg være synlige
fremover.
– Fra august vil alle småelektriske produkter i «God morgen,
Norge» på TV 2 være fra oss, og fra januar 2025 er også hvitevarene fra oss, i en
periode på tre år. I mer enn ti år har vi vært med i «Hele Sverige bakar» på
TV4, og nå brukes våre produkter i «Bakemesterskapet» på NRK, sier Djurfeldt.
– De har kjøpt både hvitevarer og småelektriske produkter
fra oss. Siden det er NRK er logoen er skjult, men folk ser nok likevel at det
er Smeg. Vi er veldig glade for at de ønsker våre produkter, sier Theander.