LOEWE VIL VÆRE LEKKERT

Vil du at TVen skal matche gardinene? Eller kanskje vil du ha samme mønster som på tapeten? Loewe lar deg designe din egen TV.

Publisert Sist oppdatert

Der LG, Samsung, Sony og andre forsøker å overgå hverandre i ny teknologi, er hovedfokus hos tyske Loewe design, materialvalg og byggekvalitet.

– På IFA presenterer vi de nyeste modellene, blant andre den helt nye Reference-serien. Her kan du lage din egen TV helt ned til minste detalj. Vi har hatt denne type personifisering en stund, men vi har nå dratt den enda lengre, sier Ole Jacob Gran, daglig leder i Loewe-importøren PCE til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han kan fortelle at alle TVene som vises fram på publikumsdelen av messestanden vil bli leveringsklare i høst og vinter.

Nå satses det veldig på lydprodukter. Rundt 20 prosent av salget vårt kommer fra lydsegmentet

Bare fantasien setter grenser

Og hva med en TV i skotskrutet stoff? Eller skinn, med gullramme eller høyglanset edeltre? Eventuelt kan man gjøre som en tysk prins og få familiens våpenskjold brodert på TVen?

– Har du rosa eller oransje gardiner, så skal du kunne matche TVen til det. Og blir du lei fargene om et år eller to, kan du gå tilbake til butikken og kjøpe et nytt deksel i for eksempel sort. Vi tar også integreringen i hjemmet ett skritt videre, både på lydprodukter og når det gjelder skjuling av kabler og så videre, sier norgessjefen.

Men om vi skal tro Gran er nordmenn ikke blant de dristigste når det gjelder design.

– Vi ser forskjeller på hvilken finish som selges i de ulike landene. I Norge er det sort, sølv og hvitt som gjelder, hvor hvitt nå gradvis øker. Orange, beige og grønt er mer brukt i butikkutstillingene for å vise hvilke muligheter som fin, mens gull er størst i asiatiske markeder, sier han.

Toppmodellen må på lager

Alle TVene som vises fram på IFA kommer i salg i Norge, og to av seriene er i salg allerede.

Den nye Reference ID-serien er det ikke alle forhandlerne som får, kun de største. Denne modellen kommer ikke til å selges fra katalog, forhandleren må fysisk ha den til stede i butikk, sier Daniel Schultz, salgssjef i Loewe Norge. Han sier prisen vil ligge rundt 70-80.000 kroner.

Til den prisen får du ikke noen av de nye teknologiene som ble vist fram på messen, som oled eller 4K.

– Vi lanserer ikke noe av det her i dag, men vi bruker jo andres paneler slik at når teknologiene blir allemannseie vil vi også implementere det. Vi har en 3D-TV uten briller som vi viser fram som demo, men det er alt, sier Schultz.

Han forteller Loewe i stedet satser på smart-TV. 

– Vi har vår egen teknologi som gjør at du kan se TV i stua, og så fortsette å se filmen på skjermen på soverommet. Da er TVen på soverommet bare tilkoblet strøm, og så overføres signalene enten trådløst eller via kabel, forteller han.

Lokkelyd for ungdom

Tyskerne satser også stadig mer på lyd, både på TV-siden og separat.

– Hos Loewe får du, uavhengig av om du kjøper en entry-modell eller et dyrere apparat, god lyd på TVen. Jo flatere TVen er, jo mer går det ut over lydkvaliteten. Vi har også egne møbler, hvor apparatet er integrert i TV-benken og det også er plass til et 7.1 lydsystem, sier Schultz.

For på samme måte som Ikea for en tid tilbake vakte oppsikt med å komme med egne, integrerte TV-møbler, gjør Loewe nå det samme – om enn på et litt annet nivå.

– Dette er spesialbygde kvalitetsmøbler, og våre forhandlere vil i stor grad montere dette for kunden – alt er skjult, alt tilrettelagt, sier han.

Schultz forteller at Loewe fortsatt har mest fokus på TV, men at selskapet i de siste tre-fire årene også har rettet seg mer inn mot lydmarkedet.

– Nå satses det veldig på lydprodukter. Rundt 20 prosent av salget vårt kommer fra lydsegmentet, og vi ønsker å øke dette noe. De enkleste produktene våre, dockingstasjoner og så videre, kjøpes av en yngre gruppeV. i ønsker å få snittalderen på Loewe-kunder noe ned, og for mange er disse produktene deres første møte med Loewe, sier salgssjefen.

Powered by Labrador CMS