BRØDRENE PHILIPS OG PHILIPS

– Vi har slått sammen styrkene til de to selskapene. Philips’ sterke merkevare og TPVs produksjonskapasitet.

Publisert Sist oppdatert

Det sa Maarten de Vries, toppsjef i TP Vision, som under IFAs samling i Dubrovnik for første gang presenterte det nye fellesforetaket på et pressemøte.

– T står for TPV og P for Philips, eierfordelingen er 70/30. Vi etablerte selskapet 2. april og hovedkvarteret ligger i Amsterdam, sier de Vries.

Han har selv arbeidet 20 år i Philips og har sittet i styret i TPV. Stikkord for det nye Philips TV-selskapet er ifølge De Vries smart-TV, brukervennlighet, interaksjon og design. Han mener Philips allerede er anerkjent for sitt produktdesign, og viser til de seks designprisene selskapet fikk i 2011. Siden 1998 har selskapet mottatt 25 Eisa-priser.

Rundt 3.300 tidligere Philips-ansatte er flyttet til TP Vision

Åpen smart-TV-plattform

– Vi har solgt smart-TV siden 2008 og inngikk i fjor en allianse med LG for å skape en åpen plattform for at smart-TVene skal kunne brukes sammen med håndholdte enheter. I 2011 var 80 prosent av produktene våre smarte. Vi ser allerede at 60 prosent av dem som eier en smart-TV daglig bruker disse mulighetene. Brukernes interaksjon med TV blir stadig viktigere, mener de Vries.

Han forteller at selskapets mål er å være topp tre i nøkkelmarkedene, og at de vil styrke seg ytterligere innen hotell-TV.

– Vi i TP Vision vil fortsatt arbeide tett med Philips Consumer Lifestyle. Dette er viktig for at vi fortsatt skal drive Philips fremover. TP Vision med varemerket Philips er her for å bli, og vi skal vokse, sier de Vries.

Overfor fagbladet Elektronikkbransjen innrømmer han at det vil være en utfordring å forene to ulike kulturer.

Kjenner begge selskap

– Som leder har jeg en fordel siden jeg kjenner begge selskapene, og i ledergruppa sitter det dessuten folk både fra Philips og TPV, sier de Vries.

– Hvor mye av det gamle Philips er med i TP Vision?

– Rundt 3.300 tidligere Philips-ansatte er flyttet til TP Vision, i praksis hele staben. Vi vil selvsagt ta med oss det beste fra begge verdener, og bruke TPVs erfaringer for å få opp hastigheten, sier de Vries.

På en miniutstilling under IFAs globale pressearrangement i Dubrovnik var Philips TV utstilt sammen med produkter fra Philips Consmer Lifestyle. Slik skal det fortsette ved de fleste anledninger. Wiebo Vaartjes, leder for Philips Lifestyle Entertainment, sier til fagbladet Elektronikkbransjen at utfordringene i å samarbeidet med det nye fellesforetaket ikke vil være større enn dem Philips allerede har hatt.

Tilgjengelighet

– Vi er vant til å samarbeide om salget av audio- og videoprodukter, og vil fortsette som tidligere, sier han.

Vaartjes viser til at Philips er markedsledende i Europa innen audiosystemer, basestasjoner, lydplanker, hodetelefoner, små lydprodukter og portable DVD-spillere. Innen dect-telefoner og videomaskiner er de nummer tre.

– På 80-tallet var vi analoge med LPer og kassetter. 90-tallet var det optiske tiåret med CD og DVD. På 2000-tallet ble vi digitale med MP3-spillere og PC. Hva har vi foran oss? Vi er inne i en tid da alle produkter koples sammen, med smarttelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner. Musikk og video ligger nå i nettskyen, sier Vaartjes.

Han forteller at selskapet har gått grundig gjennom hele produktporteføljen foran årets lanseringer. Lydkvaliteten skal være god, det samme tilgjengeligheten mellom de ulike plattformene.

Fidelio som hifi-merke

– Vi har derfor lansert Obsessed With Sound som slagord, og lanserer i dag Philips Fidelio som vårt hifi-merke. Årsaken til at vi tror dette er en viktig nyhet i bransjen, er en rekke teknologiske nyvinninger i produktene. Blant de nye produktene er frittstående høyttalere og basestasjoner. Man kan laste ned en applikasjon og via hjemmets trådløse nettverk spille musikk på alle enhetene i serien, sier Vaartjes.

Han mener de nye hodetelefonene fra Philips ikke bare er et designprodukt, men at de også gjengir lyden slik artistene mente den å være.

– Nye Philips Fidelio M1 er mindre og kan brukes hvor man måtte være. Vi er også stolte av våre nye hjemmekinosystem, som kan brukes sammen med hvilken enhet man måtte ønske – ikke bare dem som er koplet til TVen, sier Vaartjes.

Powered by Labrador CMS