TP VISION AVVENTER OLED

I sommer presenterte Philips og TP Vision seg for første gang som et samlet selskap, og årets IFA er første store messe for den nye organisasjonen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er nå en organisasjon på 40-45 stykker i Norden, og vi samarbeider fortsatt mye med Philips. Vi deler utdanningslokaler, og utviklingsavdelingene snakker mye sammen og anpasser design og form, sier Pär Josefsson, produktspesialist i TP Vision, til fagbladet Elektronikkbransjen.  

Han forteller at selskapet har gjort noe om på organisasjonsstrukturen etter sommeren.

– Daniel Eriksson fått rollen som produktspesialist også i Norge, og vi vil ha enda kraftigere tilstedeværelse når vi får en dedikert person som sitter på plass i landet, sier Josefsson.

Vi starter med Apple-verdenen, det er litt enklere i forhold til avklaring av rettigheter

Nytt design

Han foreller TPV både viser fram tidligere lanserte TV-modeller og noen ferske IFA-nyheter.

– Vi har allerede introdusert 6000-serien og oppover før sommeren, og disse går nå ut i butikk. Og så har vi noen modeller som er IFA-modeller, blant annet en design-modell i sølv og hvitt som er veldig minimalistisk. Denne baserer seg på 6000-serien, men har litt bedre bildebehandling og motor, sier produktsjefen.  

– Toppserien vår, 9000, kommer også med ny toppmodell, hvor vi har puttet i rubb og stubb av funksjonalitet, sier Josefsson.

Forbedret 3D

Og med rubb og stubb mener TP Vision blant annet at Philips 46PFL9707 har fått en tresiders Ambilight-funksjon, og selskapets prisvinnende Moth Eye-filter.

Denne teknologien, originalt utviklet av Sharp, gjør skjermoverflaten særlig matt for å dempe gjenskinn i TVen. Dermed får du bedre bildekvalitet i rom med mye lys, noe som har vært et ankepunkt mot LCD-teknologien.

TP Vision lover også forbedret 3D-funksjon i den nye modellen. De aktive 3D-brillene kjører nå på en høyere frekvens enn tidligere, noe som skal redusere flimmer kraftig.

Avventer 4K og Oled

– Hva gjør TP Vision innen Oled og 4K?          

– Vi har merket at alle andre prater om 4K og Oled her på IFA. Vår målsetning er å komme med TV-modeller konsumentene har råd til, det er vår holdning. Når panelene kommer ned i pris, så skal vi også ta i bruk teknologien. «It’s cooking in the kitchen», men vi lanserer ikke noen Oled- eller 4K-produkter nå, sier Josefsson.

Blir smartere

Et område Philips/TP Vision tidligere har fått kritikk for, er satsningen på såkalte smart-TV-funksjoner. Men nå lover Josefsson nye tjenester og funksjoner.  

– Vi har smart-funksjonalitet fra 3000-serien og oppover, men fra 6000 og oppover får vi en helt ny plattform i form av en oppgradering i oktober. Vi har en av grunnleggerne av «Smart TV Alliance», og sammen med blant annet LG, Sharp, Loewe og flere andre produsenter skal vi forenkle utviklingen av innholdsapplikasjoner, sier Josefsson.

Han forteller at utviklingskittet slippes i disse dager, og over 4 000 app-produsenter har meldt sin interesse.

– Med oppgraderingen i oktober kan man også styre TVen med mobilen eller nettbrettet. Du kan starte å se en fotballkamp på TVen i stuen, og så enkelt dra den videre ned på nettbrettet for å se den videre i et annet rom, sier produktsjefen. 

Går for Apple først

Josefsson forteller at appen først vil være tilgjengelig for Iphone og Ipad.

– Vi starter med Apple-verdenen, det er litt enklere i forhold til avklaring av rettigheter. Men vi vil komme med støtte for Android etter hvert, sier han.

En siste smart detalj fra TP Vision er selskapets nye fjernkontroll, som skal gjøre det enklere å styre smart-funksjonene på TVen. Med et fullverdig qwerty-tastatur på baksiden av kontrollen er det enkelt å sende en melding på Facebook eller tvittre om ditt favorittprogram.

Powered by Labrador CMS