DAB OG FØN FRA TARGET

Target-sjef Alf Einar Nygård viste fram produkter fra både Finlux, Sangean, Assistent og Remington under årets IFA-messe.

Publisert Sist oppdatert

– Vårt største produkt er Finlux, vi har 10 prosent markedsandel på TVer i Norge. Men vi har jo også Sangean som et av våre tyngste merker, og representerer også en del andre på radio og lyd. I tillegg er vi store innen kjøkkenmaskiner, med blant annet det tidligere Electrolux-merket Assistent, og i tillegg har vi hårprodukter med Remington, sier Target-sjef Alf Einar Nygård til fagbladet Elektronikkbransjen.

Med så mange ulike produkter er det mye å rekke over på én messe, og vi fikk se på stander fra både Remington, Russell Hobbs, Sangean og mer. Remington-standen kom med egen frisør og stylist, slik at messedeltakere som måtte ønske det kunne få seg en liten oppfriskning på håret.

Utegående selgere

Før måtte selgerne våre overbevise forhandlerne om at dab er det riktige å satse på. Forhandlerne er lagt forbi det stadiet nå

Nygaard understreker at organisasjonsoppbyggingen er viktig.

–  Vi er nå 11 personer i Target, og har vår egen serviceavdeling. Vi har også fem selgere ute på veien, og det er ganske unikt i bransjen. Der mange skjærer ned på utegående selgere har vi valgt å ha en ganske tung salgstropp ute på veien, vi ser at slaget fortsatt står der ute, sier Nygård.

Blant de største merkene i Target er Sangean. Radioprodusenten er en av verdens største, og ligger i midtsjiktet prismessig.

– Sangean har alt fra små reiseradioer til stasjonære hjemmeanlegg for stua med DAB, og produktene koster mellom 900 og 4.000 kroner, sier han.

Både DAB og DAB+

– Sangean har hatt et bredt utvalg på dab i mange år allerede, og har de siste fire årene levert alle sine produkter med både dab og dab+. Årsaken er at mange land har vinglet litt i hvilken teknologi de kom til å velge, og det fordyrer jo dessverre produktene noe, sier han.  

– Har dere i Target merket at planen om utrulling av dab nå er klar?

– Helt klart! Før måtte selgerne våre overbevise forhandlerne om at dab er det riktige å satse på, og måtte gjøre en innsats for å selge teknologien. Forhandlerne er lagt forbi det stadiet nå, nå er det et stort sprang å overbevise sluttkunden om at det er dab han må velge, sier Nygård.

Sangean viste fram over 30 ulike dab-modeller på IFA-messen, og mange av enhetene har støtte for trådløs overføring av lyd, eller styring via iPhone og nettbrett.

– Vi har også flere radioer som kommer med trykkfølsom skjerm, et nytt system kalt Slideshow.  Med dette får du bilde av coveret, informasjon om artistene eller reklame rett på skjermen i radioen. Foreløpig er det kun stasjonære radioer som har den løsningen, det er for dyrt å bygge inn i reiseradioer, sier Target-sjefen.

De har også kommet med en ny tjeneste på DAB i år som heter «following service».

– Når du forflytter deg mens du hører på DAB-radio, vil frekvensene skifte avhengig av hvor du befinner deg geografisk. På FM har vi det som heter RDS for å sikre at kunden får høre radio uavbrutt, «following service» er tilsvarende tjeneste på DAB. Når man har en liten reiseradio med 15 timer batterilevetid, som er ypperlig å høre på toget, så trenger man denne tjenesten, sier Nygård.

Powered by Labrador CMS