– Det viktigste er at vi utvikler produkter selv. Vi er stolte av at vi er norske og gjør dette, det er det som er moro. Å kjøpe bokser fra andre er ikke greia vår, sier Tore Vedvik.
Han eier TT Micro sammen med broren Tom. På IFA møter vi ham sammen med daglig leder Ole Morten Skymoen, som også har en liten eierandel i selskapet.
– Kjøper du ting andre har laget blir du mye mer konkurranseutsatt. Det er viktig å ha kontroll over utviklingen, og vi håper og tror vi også kommende år vil stå her på IFA med hovedfokus på Pinell, sier Skymoen.
Radio står snart for halvparten av omsetningen, og denne andelen er stadig økende
Australia
Tore Vedvik sier de er på IFA for å vise nye produkter, og for å lete etter nye distributører. Cirka 30 prosent av Pinell-omsetningen går til utlandet, noe av dette går tilbake til Norge via de nordiske kjedene. Utenom Norden leverer selskapet Pinell-radioer til Australia og Sveits.
– Vi ser både Tyskland og England som svært interessante når det gjelder dab, sier Vedvik til fagbladet Elektronikkbransjen.
På IFA viser TT Micro for første gang sin nye Dynamic-radio, som de ønsker å posisjonere i øvre sjikt.
– Vi har endelig fått den slik vi ønsker, og produksjonen starter i november. Den vil være på markedet første kvartal 2013, og vi har allerede fått designprisen Red Dot for den. Vår designer, Andreas Erlandsen, har hatt denne som en masteroppgave. Dette er en radio med 2 x 25 watt effekt, så det er mye pulver i den. Man kan også kjenne på kompaktheten at her er det bra kvalitet. Formen er ny, med skjermen på topp. Justeringer er på siden, så den er enkel å manøvrere, sier Vedvik.
Produktutvikling
Erlandsen er nå ansatt hos TT Micro, etter at han hadde tatt masteroppgaven.
– Han forbedrer mye hos oss. Ikke bare produktene, men også designet på innpakninger - og han har utformet utstillingen vår her på IFA, som vi er svært godt fornøyd med, sier Vedvik.
– Hvordan arbeider TT Micro med produktutviklingen?
– Det er stort sett broren min, Tom, og jeg som sammen med Andreas står for denne, i tett samarbeid på elektronikk og annen teknisk utvikling med fagfolk fra Norge og land som Tyskland, Frankrike, Sveits og England i Europa samt i Asia. Vi følger med på nye trender, for eksempel ser vi nå at det kommer mange radioer med blåtann. Vi lager vår egen programvare, hovedfokus er at våre produkter skal være så enkle å bruke som mulig.
Hyllevare
– Hvor mye av produktene er ferdig hyllevare fra Asia?
– Radiomodulene har vært det til nå. Resten har vi utviklet selv, med fronter og bakstykker. Kabinettene er stort sett ferdigvare, frem til Dynamic som vi har utviklet fra bunnen av. Det samme gjør vi med alle nye Pinell-produkter. Vi har mye spennende på tegnebrettet for neste år, sier Tore Vedvik.
Daglig leder Ole Morten Skymoen sier alle Pinell-radioene er satt sammen av TT Micro, ved at de selv har valgt hvilke komponenter som skal plasseres i hvilket kabinett.
TT Micro holder til på Skullerud i Oslo, og har i dag 12 ansatte.
– Vi ser dette som en betydelig økning fra de fire-fem vi var for fire-fem år siden. Vi bygger sten for sten, sier Vedvik.
Tre områder
– Vi ønsker å ha flest mulig på landeveien, og vi som er i ledelsen arbeider også med salg. Av staben på 12 driver åtte med salg, sier Skymoen.
– Var dere i tvil om dere skulle ha en egen utstilling her på IFA?
– Egentlig ikke. Vi var her for to år siden, men ikke i fjor da vi ikke hadde nye produkter å vise. I år var Dynamicen klar, så derfor er det naturlig å vise seg frem igjen. Vi er jo stolte av å være norske, og vi får skryt fra utlendingene både for utstillingen og produktene, sier Vedvik.
Skymoen sier selskapet er mest kjent for Pinell-radioene. I tillegg har de hatt suksess med håndfri-produktet Supertooth, som er markedsledende på verdensbasis.
– Vi har tre fokusområder; bilbransjen, telekom samt lyd og bilde, sier Skymoen.
Høyttalere
– Hvor store er de ulike kategoriene hos dere?
– Radio står snart for halvparten av omsetningen, og denne andelen er stadig økende. Vi har store forventninger i forbindelse med overgangen til det digitale radionettet, sier Vedvik.
Håndfriprodukter mot bilmarkedet står for cirka 25 prosent av omsetningen.
TT Micro har nå lansert sine egne høyttalere.
– Dette er mye for å bygge merkevaren Pinell. Vi er genuint opptatt av lyd, og samarbeider tett med en svært liten – og svært dyktig – produsent i Kina som leverer høyttalerelementer til mange kjente høyttalermerker. Det startet med at han leverte høyttaleren til Supersound-radioen vår, og han har nå produsert de nye høyttalerne som er designet av Andreas hos oss. Her kan du kjøpe et par bokhylle-høyttalere, og siden supplere med bass-delen. Disse heter henholdsvis Precision og Foundation, og er tilpasset hverandre slik at de sammen utgjør en komplett gulvstående høyttaler, sier Vedvik.
Prisen er 5.000 og 8.000 kroner.
Lydfriker
– Dette er forholdsvis dyre produkter til Pinell å være?
– Det har selvsagt med kvalitet og merkevarebyggingen og gjøre. Jeg har fått testet høyttalerne hos noen jeg kjenner godt som er lydfriker, ved siden av høyttalere i en svært høy prisklasse. De skryter av høyttalerne våre, og karakteriserer lyden som krystallklar og superbra, sier Vedvik.
Skymoen sier målet var å få høyttalerne så gode som mulig.
– Vi var spent på mottakelsen fra presse og kjeder, og så langt er tilbakemeldingene veldig positive. Dette gir oss litt blod på tann. Pinell har primært vært et digitalradio-merke, men da vi utviklet en egen DA-konverter beveget vi oss inn i hifi-verdenen. Dynamic-radioen kan også karakteriseres som et hifi-produkt, sier Skymoen.
Pinell of Norway
– Hvordan mener dere Pinell-navnet klinger i ørene til norske forbrukere?
– Navnet er blitt godt kjent etter hvert. Vi har begynt å markedsføre produktene som Pinell of Norway, siden Pinell ikke høres spesielt norsk ut. Pinell er øya der min kjære bror var på bryllupsreise, sier Vedvik.
– Hvor går veien videre for TT Micro?
– Det er radio som er greia. Vi kommer med produkter for strømming (streaming), og lager vår egen programvare. Det er viktig at vi lager noe eget, og ikke bare kjøper faste moduler som alle andre. Når man ser på radioene som finnes i markedet er det stort sett de samme menyene som går igjen. Vi er spente på hvordan det går med hifi-produktene. Som nevnt handler dette om å bygge varemerket, uten av vi vet hvor store volumene blir, sier Vedvik.
– Kommer dere med Apples Airplay?
– Dette er en interessant løsning som vi studerer nøye.
Agentur på Revo
Skymoen legger til at de ønsker å binde radio og hifi tettere sammen, med mulighet til å kople ulike mobile enheter til systemene.
– Hvem konkurrerer dere med i Norge på radiosiden?
– Hovedsakelig Tivoli og Scansonic, samt Dantax på billigsiden. Her har vi vårt eget merke Tiny audio, som vi kjøper som hyllevare, sier Vedvik.
– Vi konkurrerte med Revo, men der har vi tatt over agenturet i Norden, sier Skymoen.
– Hva betyr Revo for dere?
– Vi får et bredere modellutvalg, og ser at produktene de kommer med utfyller sortimentet vårt veldig bra. Vi tror dette er positivt for oss. Revo kommer med en radio som viser bildene for eksempel P4 sender til radioene i digitalnettet, sier Skymoen.