BEDRE ENN PLASMA

– Vår nye toppmodell med full directled-belyst LCD-panel har bedre bildekvalitet enn den beste plasma-TVen vi hadde, sier Jonas Eriksson i Panasonic.

Publisert Sist oppdatert

På IFA fokuserte den japanske produsenten på tre nye TV-serier, og multiromhøyttalerne de nå lanserer på markedet. Som kjent har Panasonic, som tidligere var kjent for plasma-TVer, sluttet å produsere denne skjermteknologien. Nordisk produktsjef Jonas Eriksson er ikke bekymret av den grunn.

– Ser man på vår nye toppmodell AX900 er den bedre enn fjorårets plasmatopp, ZT60, både når det gjelder farge og sortnivå. Vi har med AX900 nådd plasmanivået vi tidligere var så kjente for, sier Eriksson til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva vil du si om bildekvaliteten vi ser i markedet, og Panasonics posisjon her?

Siden vi ikke har plasma lenger, må vi selge flere led-belyste LCD-TVer

– Vi har alltid hatt ekstremt stor fokus på bildekvalitet. Ser man på toppseriene, ligger vi fortsatt et godt stykke foran, mener Eriksson.

– Flaggskipsmodellen AX900 har en helt ny firekjerners prosessor, som gjør at alt blir mye raskere, inkludert oppkonverteringen til 4K. Panelet er bakbelyst led, med 128 soner der vi ikke bare slår av og på led-lampene men også dimmer dem, sier Eriksson.

Netflix 4K

Han forteller at Panasonic har overført mange funksjoner fra plasmapanelene, med ulike filtre både for farge og gråskala.

– Studio Master Color-filteret, som var på forrige års plasmapanel, er overført til AX900. Dette gir en ekstremt naturlig fargegjengivelse, og vi tilstreber oss å gjengi bildet slik det var innspilt. Vi har lykkes i å nå et bredere fargespekter enn tidligere, sier Eriksson.

Alle de nye TVene Panasonic lanserer på IFA er Ultra HD-modeller.

– AX630 er i det rimelige segmentet, med 4K-panel med HDMI 2.0. Den kommer i 48 og 55 tommer i Norden til 12.000 og 16.500 kroner.

– Plutselig er 4K blitt tilgjengelig for mange?

– Eksakt. Markedet går mot høyere oppløsning, og da er 4K det neste steget, sier Eriksson.

Neste modell er X940, som kun kommer i 85 tommer. Dette er Panasonics største TV, og den vil koste 130.000 kroner. Toppmodellen AX900 kommer i 55 og 65 tommer, til 38.000 og 50.000 kroner.

– Nytt for X940 og AX900-modellene er at de er Netflix 4K-kompatible. Med en firmware-oppdatering vil også AX800 bli dette, sier Eriksson.

– Det er en stor prisforskjell mellom de ulike 4K-seriene. Hva skiller disse?

– Det er egentlig ingenting som er likt, bortsett fra at de har 4K-panel.

Ressurser fra plasma

– Hvilken posisjon har dere på TV-siden i Norge?

– I snitt ligger vi på en andel på 8-10 prosent, og vi har holdt oss stabilt på dette nivået i lengre tid. Siden vi ikke har plasma lenger, må vi selge flere led-belyste LCD-TVer.

Plasma er nå et helt avsluttet kapittel hos Panasonic.

– Vi har flyttet alle ressursene herfra, fremfor alt til 4K-satsingen vår, sier Eriksson.

Panasonic viser på IFA en buet 4K-oled på 65 tommer, fortsatt en prototype. Selskapet samarbeidet tidligere med en annen japaner om oled, Sony, og dette ble fra i sommer gjenopptatt.

På IFA relanserer Panasonic varemerket Technics på hifi-siden.

– Dette betyr mye for oss. Vi har lenge ønsket oss et merke i øvre sjikt, og nå får vi det. I Norden har vi stor tro på Technics, men vi har en vei å gå når det gjelder å få distribusjon av produktene.

– I hvilke kanaler vil dere selge Technics sammenlignet med Panasonic?

– Vi kommer til å skille varemerkene utad, for eksempel på nettsidene våre og i sosiale medier, men salgsorganisasjonen vil være den samme. Siden det er snakk om premiumprodukter vil vi ønske å selge dem via de etablerte hifi-kanalene.

Multiromshøyttalere

Panasonic går, som flere andre, inn i markedet for nettverkshøyttalere.

– Multirommarkedet er gigantisk, og vi viser her på IFA vår nye All-serie. I første omgang har vi tre produkter tilgjengelig; All 8 er på 80 watt med fem element og 2.1-konfigurasjon, beregnet på større rom. All 3 er på 40 watt, har fire element og er for litt mindre rom. Det siste produktet er Connector, som gjør det mulig å kople eksisterende anlegget til systemet. Den inneholder en DA-konverter, som skal forbedre lyden. Systemet arbeider åpent, direkte på hjemmenettverket, og man styrer det enkelt fra en applikasjonen på et nettbrett eller smarttelefon. Man kan sømløst lytte til Spotify et annet sted, og fortsette lyttingen når man kommer hjem, sier Eriksson.

– Hvordan går det med lydbiten til Panasonic?

– Den er relativt stabil. Vi følger budsjettene, men enkelte kategorier er jo nedadgående i totalmarkedet. Derfor satser vi desto sterkere på nettverkshøyttalere og blåtannhøyttalere.

– Hva med hodetelefoner?

– Her mangler vi en bredere distribusjon enn det vi har i dag.

Powered by Labrador CMS