Oled-modellen TX-65CZ950 på 65 tommer, som kommer i butikkene i begynnelsen av november, vil få en pris på 10.000 euro. Panasonic har ennå ikke kalkulert hva butikkprisen vil bli i Norge, men antyder rundt 90.000 til 100.000 kroner.
– Vil prisen være et problem?
– Det er opp til kundene å bestemme, men vil man ha det absolutt beste er det ingen som slår oss når det gjelder bildeteknologien, sier senior produktsjef Jonas Eriksson ved Panasonic Nordic AB til fagbladet Elektronikkbransjen.
I og med at dette er en oled-TV er ikke betraktningsvinkelen noe problem, og vi kan tilby også dem som sitter på sidene en god bildekvalitet
Han trekker sammenligningen med bilbransjen, og spør hvorfor noen kjøper en Porche mens andre velger en Opel eller Volvo.
– Hvem kommer til å kjøpe de førte oled-TVene fra Panasonic i Norge?
– Atle Rønning! svarer Eriksson og ler.
Han lar Panasonics eneste ansatte i Norge få denne lille spøken, før han fortsetter:
– Vi tror det er cineaster, de som er veldig filminteresserte. Personlig tror jeg ikke det er de med spesielt mye penger som blir de første kundene, men de som er genuint interessert og vil ha det beste.
– Dere har valgt å lansere oled på en 65-tommer med buet skjerm. Panasonic har hittil fokusert på flate skjermer?
– Vi anser den buede skjermen for å være et design-element, på linje med alcantara-materiellet på baksiden og 360-designet. I og med at dette er en oled-TV er ikke betraktningsvinkelen noe problem, og vi kan tilby også dem som sitter på sidene en god bildekvalitet, sier produktsjef Niklas Andrén.
Sortnivå med nyanser
Panasonic legger stor vekt på at det sorte i TV-bildet ikke blir bare sort, men at det også gjengis detaljer i disse områdene. De benytter samme teknologi som oled-konkurrenten LG; White RGB – eller dobbel oled, som Panasonic kaller det. Dette er hvite piksler med et RGB-filter foran som gir fargene, for å unngå problemet med at de blå pikslene har hatt kortere levetid.
Andrén legger vekt på at detaljene i de sorte områdene framfor alt skyldes Studio Master-prosessoren.
– Denne er dedikert til bildegjengivelse, og har 8.000 punkter som eksakt leser av hvordan bildet skal gjengis på panelet. Det normale er 100 slike punkter, og vår løsning brukes normalt i studio. Vi har videreført kunnskapen vi hadde fra plasmateknologien, der hver piksel var en individuell lyskilde, sier Andrén.
– Vil det at dere bruker White RGB i dag si at det kommer til å komme et enda bedre oled-bilde når et RGB-panel får lang nok levetid?
– Ja, slik er det jo. Men i dag er ikke dette kommersielt gangbart, verken når det gjelder pris og levetid. Når disse utfordringene er løst, kan man forvente at man går ytterligere et steg i oled-utviklingen, sier Eriksson.
– Panasonic var tradisjonelt en plasmaleverandør. Nå er disse TVene borte fra markedet. Er det slik at dere ikke har vært helt hjemme når det gjelder LCD, og at dere nå er tilbake med oled i porteføljen?
– Nja. Naturligvis ble vi med plasma forbundet med å ha de beste TVene, men vi har alltid produsert – og gjør det fortsatt – ekstremt gode led-belyste LCD-TVer. Riktignok har vi kanskje ikke fått samme oppmerksomhet for våre LED-apparater, men i og med oled-lanseringen har vi sjansen til å ta tilbake lederposisjonen når det gjelder å ha den beste bildekvaliteten, sier Eriksson.
Nye Pro-modeller med LCD
– Hvilke nyheter har dere på LCD-siden?
– Vi utvider Pro-familien, som tidligere har bestått av CZ-950, med to modeller; CX800 som er en flat TV og CR850 som er en buet variant. Disse har den dedikerte Studio Master-prosessoren, som vi har utviklet for å ta bildet så nært originalen som mulig, sier Andrén.
Prisene på disse i 65-tommers størrelse er 42.000 og 45.000 kroner.
– Man får altså en like stor TV som oled-modellen, til godt under halve prisen?
– Ja, og dette er også en fantastisk TVer, sier Eriksson.
– Hva ser dere når det gjelder salget; foretrekker norske kunder buede eller flate TVer?
– Hvis man ser på markedet er den absolutte majoriteten flate skjermer, med en forholdsvis liten del buede TVer. Vår innstilling er at buede TVer er et design-aspekt, sier Eriksson.
Andrén mener panelet er canvasen mens prosessoren er selve kunstneren.
– I vår 4K Pro-serie har skjermene den dedikerte Studio Master-bildeprosessoren. Denne tar mye av teknologien som brukes av de profesjonelle over til hjemmemiljøet, sier Andrén.
Profesjonelt nivå
– Hvordan går det med HDR-satsingen deres?
– Standarden er ikke helt satt, men vi støtter spesifikasjonene som per i dag er satt for at en TV skal kunne kalles HDR-kompatibel. Dette gjelder blant annet oled-TVen vår. Fortsatt er ikke alt på plass slik at HDR blir en endelig standard, sier Andrén.
På IFA-messen i Berlin fikk Panasonic størst oppmerksomhet for 4K oled-TVen TX-65CZ950, med en buet 65-tommers skjerm. I pressemeldingen heter det at skjermen leverer kvalitet og design godkjent av Hollywood, og setter en ny standard for sortnivå. Den skal gjengi et bilde uten forvrengning, der de individuelle dynamiske pikslene gir samme bilde som på kino. Mike Sowa, en av Hollywoods fargedesignere, har tunet og godkjent det endelige bildet på TX-65CZ950.
– Ved å tilfredsstille mine krav innenfor 4K-bilder beviser Panasonic at de mener alvor. Hos meg er det ikke rom for annet enn det aller beste. Jeg forteller historier med farger og kan ikke stå for en skjerm som ikke klarer å formidle min visjon. Panasonics nyeste 4K oled-skjerm har en kvalitet som jeg ellers kun ville forventet fra profesjonelle skjermer, sier Sowa i pressemeldingen.
Technics med Hi-Res Audio
På lydsiden presenterer Panasonic også på årets IFA nye multiromsprodukter.
– Hvordan har markedet tatt mot deres produkter i dette segmentet?
– Ganske bra. Distribusjonen er relativt begrenset, det skyldes nok at Sonos dominerer markedet. Vi har lansert produkter med unike funksjoner, som blant annet gjør det mulig å viderestrømme CD, dab og blåtann, sier senior produktsjef Eriksson til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Hvor viktig er lyd for Panasonic?
– Veldig viktig. Det er en stor del av strategi, under varemerkene Panasonic og Technics.
– Tror Panasonic folk vil ha musikken tilgjengelig i alle rom via multiromsløsninger?
– Ja, men det er nok en terskel for mange. Når de først har kommet forbi den innser de fort hvor praktisk og enkelt det er å flytte med seg musikken eller spille den i flere rom, styrt fra smarttelefonen eller nettbrettet. Dette er en veldig smidig måte å konsumere musikk på, sier Eriksson.
Under varemerket Technics lanserer Panasonic Ottava-serien, der et komplett system med to høyttalere koster 25.000 kroner.
– Vi har fått ekstremt gode tilbakemeldinger på Technics-produktene våre, og arbeider med å sette distribusjonen, der vi ønsker å knytte til oss handlere som kan tilby god kunnskap, sier Eriksson.
Alle Technics-produktene støtter Hi-Res Audio, samt enkelte mikroanlegg og hodetelefoner fra Panasonic.
Relanserer hvitevarer
På hvitevaresiden markerer Panasonic på IFA en nylansering av kategorien i Norden, og nordisk produktsjef Erik Börjehag forteller at de i løpet av året har relansert både kjøle- og vaskeprodukter.
– Hvordan lykkes dere med salget av hvitevarer i Norge?
– Vi har fremfor alt lykkes hos de frittstående handlerne. Våre produkter gir mye for pengene både kvalitets- og funksjonsmessig, sier Börjehag til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Dere har i noen år arbeidet med få innpass i det norske og nordiske markedet med hvitevarer, men har ikke helt lykkes?
– Vi har nå et sterkt fokus på dette internt. Vi har blant inngått en allianse med Gorenje, der vi utvikler og produserer produktene i samarbeid med dem, og Panasonic satser nå for alvor på hvitevarer i Norden, sier Börjehag.
CINEAST
En cineast er en person som er sterkt interessert i film og filmrelaterte emner. Begrepet er opprinnelig fransk, ble første gang brukt i 1962 av franske ”cinéaste”, og er en kombinasjon av cinéma (kino) og enthousiaste (entusiast). Kilde: Wikipedia