Han eier og driver Mill International AS sammen med sin far, Cato Bryn.
På IFA-messen i Berlin deltar det norske selskapet i år for første gang med egen utstilling. Her viser de seriene Glass, Steel, Convection og Oil, og ambisjonen er å selge egenutviklede designovner på det globale markedet.
Mill International AS holder til i Grini Næringspark på Østerås i Bærum utenfor Oslo. Selskapet het opprinnelig Novaplan AS, og ble etablert i 1992.
Med vårt eget varemerke står vi i en helt annen og styrket posisjon
– Siden starten har vi arbeidet med varmeprodukter, og vi begynte med oljefylte ovner fra Italia, sier Cato Bryn.
Han er fortsatt daglig leder i selskapet, men understreker at han driver det i kompaniskap med sønnen som begynte i firmaet i 2010.
– Philip er fremtiden, og han har bragt inn en ny dimensjon med introduksjonen av Mill. Dette har gjort at vi har fått produkter som folk etterspør på en helt annen måte enn tidligere. Med vårt eget varemerke står vi i en helt annen og styrket posisjon, sier Bryn.
I desember 2014 endret selskapet navn.
Glasspanelovnen kom først
– Da bestemte vi oss for å stille ut på IFA i år, og vi ønsket å fremstå med en tydeligere profil som leverandør. Siden 95 prosent av produktene våre er av varemerket Mill, bestemte vi oss for å endre firmanavn til Mill International AS, sier Bryn-Haugland.
Sentralt i den 40 kvadratmeter store utstillingen i Berlin står to oljefylte ovner; en tradisjonell modell av merket Lima og den nye Mill Oil.
– Her på IFA bruker vi Lima-ovnen for å fremheve hvor mye bedre designet er på våre Mill-ovner. Siden begge er våre kan vi gjøre dette, og det er ingen tvil om hvilken modell folk foretrekker. Når det er sagt; vi har fortsatt tre-fire Lima-modeller i sortimentet. Disse er av billig karakter, vi har solgt dem i veldig mange år, og leverer dem fortsatt som et rimelig alternativ, sier Cato Bryn.
– Disse modellene stammer fra den tiden vi i stor grad leverte oljefylte ovner med kundenes eget varemerke, en service vi fortsatt tilbyr, sier Bryn-Haugland.
Det første Mill-produktet var en glassovn, Mill Glass, som far og sønn utviklet sammen med en av kundene. Denne kom på markedet i august 2012.
– Hva var tanken bak denne?
Egen produksjonslinje
– Rett og slett at det ikke hadde skjedd noen særlig produktutvikling på panelovn-markedet på veldig lenge. Vi så potensialet i å gjøre det minimalistisk med glass. Det finnes flere glassovner der ute, men du må gjøre det riktig. En del av hemmeligheten er at ovnen vår er utviklet som en glassovn, og ikke bare en ordinær panelovn hvor man putter en glassplate utenpå, sier Bryn-Haugland.
Selskapet har samarbeidet med den samme fabrikken i Kina siden 1998. Her har de en egen produksjonslinje der medarbeiderne kun arbeider med Mill.
– Vi har egne ingeniører og kvalitetskontrollører, eier formene som brukes i produksjonen, og alt er patentert. Når du leverer en glassovn forventer kundene at alt er perfekt, og vi får høre det med én gang dersom det er en ripe i glasset, sier Bryn-Haugland.
Han forteller de så potensialet til varemerket da markedet tok godt mot glasspanelovnen.
– Vi utvidet med litt flere farger, men visste at mange også foretrekker en ovn med stålfront. Vi ønsket å beholde det minimalistiske og stilrene designet, og tok kontakt med flere designere før vi endte opp med å samarbeide med Bård Eker. Sammen kom vi frem til den avrundede formen som buer bakover. Dette er en utfordring for fabrikken, og de var ikke særlig fornøyd da vi kom med de første skissene. Nå har de perfeksjonert dette, og vi bruker det samme formspråket på ganske mange av produktene våre, sier Bryn-Haugland.
Skorsteinseffekt
Et av disse er Mill Convection, som ifølge Bryn-Haugland fikk en fantastisk respons da den ble lansert i fjor.
– Denne er mobil, og folk i butikkene har hoppet i taket fordi den selger seg selv. Det er bare å ha den pent utstilt, så tar kundene den med seg, sier Bryn-Haugland.
På IFA vises produktnyheten Mill Oil, som har fått en skorsteinseffekt som ekstra gevinst.
– Vi tar veldig tradisjonelle produkter og gir dem et penere design, slik at folk kan være stolte av å ha dem stående fremme. Da vi la en stålplate rundt ovnen, fikk vi samtidig en ovn med skorsteinseffekt. Dette gjør at den kalde luften trekkes inn under og ledes opp gjennom ovnen, noe som gjør den mer effektiv og ikke minst i stand til å hindre kulderas ved vinduer, sier Bryn-Haugland.
Cato Bryn supplerer:
– Dette er den første oljefylte ovnen med dag- og nattsenking. Dette er også den første oljeovnen uten hjul.
– Mill Oil selges eksklusivt hos Elkjøp, og på messen deres nylig etterspurte noen hjulene. Da vi viste vår gamle Lima-ovn ved siden av, var det enkelt å forklare hvorfor hjulene er fjernet; den ser langt penere ut uten. Ovnene er ikke spesielt tunge, og hvis du ikke greier å løfte den er du heller ikke i målgruppen, sier Bryn-Haugland.
Mill Oil selges eksklusivt
Mill Oil kommer i fire størrelser, koster fra 900 til 2.000 kroner, og selges eksklusivt gjennom Elkjøp Nordic. De tre største har elektronisk termostat med tidsstyring og effektvalg, og lyset i betjeningspanelet senkes om natten, mens den minste på 700 watt bare kan slås av og på.
– Hvor ligger dere i pris sammenlignet med markedsledende DeLonghi?
– Prisene er sammenlignbare.
– Hva med kvaliteten?
– Vi har ikke testet konkurrentene, men vi er avhengig av å ha god kvalitet på våre egne produkter. Vi har drevet med oljefylte ovner siden 1992, har hatt våre nedturer der vi har fått inn produkter som ikke holder mål, så vi vet hva som skal til, sier Bryn.
– Det kommer år om annet oppslag i media om branner som er startet i oljefylte ovner?
– Branner kan starte i flyttbare ovner generelt, og kan være forårsaket av dårlige koplinger, at det samler seg støv, eller en dårlig termostat som genererer gnister. Oljefylte ovner er nok den sikreste flyttbare varmekilden vi har i Norge. Alt annet har varmeelementer som er eksponert til luft, og dermed til støv, mens elementet i en oljefylt ovn ligger beskyttet inne i ovnen, sier Bryn.
Avtale med Elkjøp
Mill International AS består av seks ansatte, og vil i år omsette for nærmere 75 millioner kroner. De har nylig inngått en avtale med Elkjøp, og gjennom denne omsettes produktene i hele Norden, med hovedvekt på Norge. Til Elkjøp leveres varene via et lagerhotell som ligger i nærheten av kjedens hovedlager i Jönköping i Sverige. De øvrige norske kundene får varene via et lagerhotell i Drammen.
– Vi setter ut alt vi selv ikke er eksperter på, som regnskap og lager, sier Bryn-Haugland.
Han arbeider mye med produktutvikling, mens Bryn står for kundeoppfølgingen. I tillegg kommer to ansatte i administrasjonen, samt to som er ute i butikkene. Margaret Bryn, som er moren til Philip og kona til Cato, arbeider ikke til daglig i selskapet, men hun er med til IFA for å hjelpe til.
– Jeg var på IFA for to år siden, og så potensialet til å møte nye kunder her. Convection- og Oil-seriene er godt egnet for det europeiske markedet, så vi ventet til begge var på plass med å stille ut, sier Bryn-Haugland.
Når vi snakker med ham etter messen, kan han fortelle at responsen på IFA var god.
– Det spilte ingen rolle om kundene kom fra Brasil, Japan eller Nederland. Alle likte designet, så dette har gått over all forventning. Vi har allerede bestilt plass på IFA til neste år, og reiser nok i mars til Chicago på hvitevaremessen der.
– Har dere produksjonskapasitet til levere ovnene deres i flere markeder?
– Vi arbeider tett og godt sammen med fabrikken i Kina, som gjerne vil være med oss på denne reisen, sier Bryn-Haugland.