FRYKTER RIMELIG MOBIL-VR

– Jeg er redd VR-markedet ødelegges med rimelige mobiltelefonløsninger, sier analyst Paul Gray i IHS Technology.

Publisert Sist oppdatert

Han tar under IFAs pressemøte i Hong Kong og Kina for seg både VR og 4K/8K, og uttrykker et håp om at de nevnte mobilløsningene kan være med på å bane veien for nye VR-teknologier.

– 360 grader øker opplevelsen. En av de mest rørende nyhetssendingene jeg har sett var filmet i 360 grader. Å se noe med et VR-sett på hodet blir mye mer personlig enn å se det på en skjerm, sier Gray.

Han mener 3D aldri var noe spillindustrien tok seriøst.

Å se noe med et VR-sett på hodet blir mye mer personlig enn å se det på en skjerm

– VR er ingen boble, men det er heller ikke det neste store. Vi tror VR blir drevet av spill, med høy kvalitet og ytelse. De mobilbaserte VR-løsningene blir en forsmak på hva som kommer. Det kritiske er innholdet. Augmentet reality, en annen virkelighet, er en svært interessant teknologi, med utallige muligheter. Kanskje ender man med å bruke det til å spille ute i den virkelige verden, sier Gray.

8K fra 80 tommer

Når det gjelder høyoppløste TV-skjermer, viser han til at det ved slutten av 2019 vil være 290 millioner 4K- og 1,8 millioner 8K-TVer i bruk.

– Alt nytt UHD-innhold skytes i HDR og ofte med deep color. Det reduserte behovet for kunstig belysning kan føre til at man filmer på nye måter, slik Steadycam endret faget for noen år siden. Hvis 40 tommer er starten på 4K, er 80 tommer starten på 8K, sier Gray.

Han sier at bruken av personlig video har eksplodert. Snittiden folk ser på Youtube er 40 minutter, og over halvparten av visningene er på håndholdte enheter. Snapchat er nå på høyden med Facebook når det gjelder videovisninger, med 8 milliarder daglig.

– Vertikalfilmingen mange benytter når de ikke legger mobiltelefonen på siden fører til at vi går vi inn i en verden av kaos, sier Gray.

Powered by Labrador CMS