Grafene viser hvordan vekt og volum på eskene øker sammen med skjermstørrelsen på LCD-TVer. Kilde: IHS

TV OVER 65 TOMMER ER DÅRLIGERE BUTIKK

– Stadig større TVer har vært viktig for å holde salgstallene oppe, men over 65 tommer møter man på utfordringer som vekt, volum og transportkostnader.

Publisert

Det sier Paul Gray, sjefsanalyst og –forsker ved analyseselskapet IHS Technology under IFA-messens globale pressemøte i Portugal i april.

– Det skorter på LCD-panel, og man kan lure på hvordan det har skjedd. Det handler om areal. TVene blir stadig større, og det påvirker kapasiteten og økonomien i bransjen. Til nå har størrelse vært en måte å øke salget på. TVene blir stadig bedre, men samtidig har prisene falt. Etter en nedgang er panelprisene tilbake på samme nivå som for to-tre år siden, men TV-prisene har ikke hatt samme utvikling. I dag koster en TV like mye som en ti tommer mindre gjorde for noen år siden, sier Gray.

Paul Gray er sjefsanalyst og –forsker ved analyseselskapet IHS Technology. Foto: Stian Sønsteng.

Han mener vi har nådd et brytningspunkt, der størrelse alene ikke er nok til å holde salgstallene oppe.

– TVer over 65 tommer krever mer metall i sjassiet for å stive opp skjermen, så de blir tyngre. Eskene de pakkes i blir mye større for å beskytte dem, ikke minst i hjørnene som er sårbare hvis de mistes i gulvet. De blir langt vanskeligere å transportere, og fraktkostnadene øker dramatisk, sier Gray.

Høyere vekt og volum

Vi kan ikke lenger kun basere oss på stadig større skjermer for å drive TV-bransjen videre

Med to grafer viser han hvordan vekt og volum for en transportpakket LCD-TV treffer et brytningspunkt ved 65 tommer, der de skyter til værs.

– Vi kan ikke lenger kun basere oss på stadig større skjermer for å drive TV-bransjen videre, sier Gray.

Han mener Ultra-HD (UHD) forsterker utviklingen av et nytt forbruksmønster.

– Strømmetjenester som Netflix og Amazon bruker UHD som et ekstra salgsargument, men de tar ikke ekstra betalt for den høyere oppløsningen. Å se innhold av god kvalitet på en håndholdt enhet er blitt en viktig del egentiden, der du kan skjemme deg selv bort litt, sier Gray.

Han mener høy hastighet i mobile 5G-nettverket er feil fokus.

– Det mest interessant er den lave forsinkelsen (latency) og det lave strømforbruket. 5G representerer en ny æra interaktivitet med nettverksbasert intelligens, og det skjer så raskt at du tror du kommuniserer med enheten du holder i hånda – og ikke via internett, sier Gray.

Han avslutter med å ta for seg stemmestyrte assistenter.

– Alexa, Bixby, Cortana, Google Assistent og Siri gir nye muligheter for interaktivitet. Jo mer folk snakker med Google Assistent, dess bedre blir systemet til å forstå dialekter og små språk. Når det gjelder smarthøyttalere, vil vi se prisene falle raskt. Google er de neste, etter Amazon, og de vil vokse fort. Dette markedet vil øke fra seks millioner enheter i 2016, til over 59 millioner i 2020, sier Gray.

Powered by Labrador CMS