Med Lenovos nye AR-brille og et lyssverd kan du være med å kjempe i Star Wars-universet. Foto: Lenovo

LEK JEDI MED LENOVO

Lenovo samarbeider med Disney, og lanserer et AR-sett som lar deg spille Jedi. Utstyret kommer i tide til julesalget.

Publisert

En av de mest populære publikumsattraksjonene under IFA var standen til Lenovo, hvor du ved hjelp av en AR-brille, et lyssverd og en sporingsenhet kan bekjempe den mørke siden i Star Wars universet.

– Vi har i samarbeid med Disney laget et underholdningssett hvor du kan være Jedi og sloss mot de mørke kreftene. Pakken består av Lenovos egen VR-brille, et lyssverd og en sporingsenhet, sier Morten Karlsrud, nordensjef i Lenovo, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Sloss mot Kylo Ren

Pakken kommer til å være tilgjengelig på Elkjøp før jul, og vil koste rundt 3.000 kroner. Dette blir tidenes julegave

Du bruker din egen mobiltelefon og laster ned spillet som en app, og Lenovos Mirage AR-brille er kompatibel med både Android og iPhone.

– Star Wars: Jedi Challenges kommer til å være tilgjengelig på Elkjøp før jul, og vil koste rundt 3.000 kroner. Dette blir tidenes julegave, sier Karlsrud.

I motsetning til VR-brillene fra for eksempel Playstation, har Lenovo satset på AR, artificial reality. Det betyr at selve brillene kan ses gjennom, mens figurer og artefakter blir projisert inn i miljøet du spiller i. Dermed kan du kjempe mot Kylo Ren hjemme i din egen stue, helt trådløst samtidig som du kan se omgivelsene dine.

Brillene har et vertikalt synsfelt på 33 grader, og et horisontalt synsfelt på 60 grader. Lyssverdet gir deg også haptisk tilbakemeldinger når du sloss.

Morten Karlsrud, nordensjef i Lenovo, viser fram nye Yoga 920 med Star Wars-design. Foto: Marte Ottemo.

– Dette er en stor satsning fra oss, litt utenfor det Lenovo vanligvis driver med. Vi har jo satset mer tradisjonelt på gaming med Legion-maskinene, men vi jobber med stadig mer nyskapende ting. Dette er da første gode eksemplet på ting som er litt uvanlig for Lenovo, men det vil vi se mer av fremover, sier nordensjefen.

En annen IFA-nyhet fra Lenovo er hybrid-PCen Yoga 920.

Denne kraftpluggen av en hybrid-PC kommer også finnes i en rekke spesialmodeller, for eksempel med Star Wars-design.

Yoga 920 veier 1,37 kilo, har 4K-skjerm og kan fås med de nyeste Core i7-prosessorene i den oppdaterte Kaby Lake-serien.

Nye Yoga 920 er flaggskipet blant Lenovos hybrid-PCer. Foto: Lenovo.

Dyrere bærbare

– Det som virkelig gjør dette til et premium-produkt er skjermen, som går nesten helt ut i kantene. Det er en veldig lett maskin som har fått en enda mer solid utførelse enn forgjengerne. Her får du den fulle nettbrett- og bærbaropplevelsen. Yoga 920 kommer til jul, og vil koste rundt 15.000 til 16.000 kroner avhengig av spesifikasjonene, sier Karlsrud.

Lenovo har latt seg inspirere av mobilprodusentene, og Yoga 920 kan gjøre en del oppgaver i hvilemodus, for eksempel musikkstyring og bruk av taleassistenten Cortana.

Den oppgitte batteritiden er hele 15,5 timer, og det følger med en digital penn til bruk i nettbrett-modus. For å beskytte dataene dine har Lenovo lagt til en fingeravtrykksleser.

– Målgruppen er de som er ute etter veldig bærbar og pen maskin med høy ytelse. Disse tynne og lette enhetene tar mer og mer over markedet, vi ser at markedet går fra 15 til 14 tommer, og forbrukerne er mer og mer bevisste. De folk er ferdig med tjukkasene, de vil ha noe som er lett å ta med og som ser bra ut, sier han.

– Hvordan er bærbarmarkedet i Norge nå?

– Markedet er ganske stabilt, men vi ser at gjennomsnittsprisene går oppover. Folk ønsker ikke lengre billigmodellene. Og gaming kommer nå mer og mer i Norge, sier Karlsrud.

– Dere lanserte spillsatsingen Legion i Norge i år, hvordan går det?

Det var mange som ville prøve Star Wars: Jedi Challenges under publikumsdagene på IFA. Foto: Marte Ottemo.

– Maskinene har fått veldig bra mottakelse, og vi kommer til å jobbe masse med dette neste år også. Vi putter veldig mye mer inn i gaming, som er et av våre satsingsområder neste to-tre årene. Neste år kommer også mange spennende nye produkter, som vi ikke kan vise her, men kanskje på CES i januar. Gaming-markedet har blitt stort, men også mer strukturert. Folk kjøper kjente merkevarer hos de store kjedene, sier Karlsrud.

Powered by Labrador CMS