TCL er kanskje ikke så godt kjent som merkevare i Norge, men selskapet er verdens tredje største TV-produsent, rett bak LG og Samsung.
Her hjemme har TCL kanskje vært mest TVer i de rimeligste prissegmentene, men Johan Huss, TCLs salgssjef for Norden, Storbritannia og Baltikum, sier de nå beveger seg oppover i segmentet.
Ny design-sjef
Annonse
Vi samarbeider med Google og Baidu, og demonstrerte kunstig intelligens som lar deg snakke med TVen
– Vi er utfordrer i TV-segmentet og jobber med å bygge merkevaren TCL. For to år siden solgte vi mest i den nederste delen av segmentet, nå beveger vi oss oppover, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.
Da vi snakket med TCL på IFA for tre år siden hadde de akkurat ansatt Bang & Olufsens tidligere sjefsdesigner Flemming Møller Pedersen. Nå er han ute av TCL, men designfokuset skal fortsette, lover Huss.
– Vår danske designer har forlatt oss etter to år, men har bygd et team som fortsatt driver designutviklingen i TCL. Produktdesigner-stolen er tatt over av portugisiske Tiago Abreu, som vil videreføre den nordiske, minimalistiske stilen, sier han.
På TCLs pressekonferanse presenterte Abreu også TCLs prototype på kunstig intelligens i TVer.
– Vi samarbeider med Google og Baidu, og demonstrerte kunstig intelligens som lar deg snakke med TVen. Ser du en film og lurer på hvem skuespilleren er, kan du spørre TVen «hvem er han», så pauser TVen avspillingen og slår opp navnet på skuespilleren. Det føles veldig naturlig, som å ha en samtale med TVen din, sier Huss.
Annonse
Funksjonen ble demonstrert på TCLs flaggskipmodell, 85-tommeren X6 Xess.
– Vi kaller ikke X6 en TV, men din private kino. Dette er en veldig high-end, 85-tommer Qled-modell, med innebygd lydplanke Harman Kardon. Vi har ikke fått noen prisindikasjoner, men det blir ikke på linje med våre vanlige TVer. X6 lanseres i Kina i løpet av året, og vil neppe komme bredt i salg i Norge, men vi forsøker å ha noen modeller her til lands for demonstrasjon og kanskje produksjon på etterspørsel, sier Huss.
Kvanteprikker i X2
Modellen som kommer til Norge er X2 Xess, som er tilgjengelig i 55 og 66 tommer.
– På våre nye Qled-modeller er det mer teknologi, både på lyd- og bilde-siden som gjelder, sier Huss.
Vi har ikke så store ressurser som andre til sponsing og reklame, det er retailerne som er viktige for oss når vi bygger varemerket
TCL har et samarbeid Samsung for kunne bruke den såkalte Qled, eller Quantum Dot-teknologien, i sine TV-er. Dette er en forbedring av den LCD-teknologien, hvor et filterlag med bitte små metallpartikler (quantum dots) gjør at skjermene kan vise et større volum av farger, kombinert med ekstra høy lysstyrke.
I Europa kjører X2 Android som operativsystem, og har JBL som leverandør på lyd. TVen har fått en 360-graders design med skjulte kabler, og har i tillegg til Qled-løsningen også Ultra Micro Dimming for bedre sortnivå. 4K-skjermen har også støtte for HDR Pro, og støtter Androids egen stemmestyring. Maksimal lysstyrke er 800 nits, og TCL har trukket selve TV-skjermen så langt ut i kantene som mulig. Selve TVen er kun 7,9 mm tykk, og koster rundt 12.000 kroner for 55-tommeren.
Annonse
Nye nordiske ressurser
– Hvordan jobber dere videre med å bygge TCL som merkevare i Norden?
– Vi har ikke så store ressurser som andre til sponsing og reklame, det er retailerne som er viktige for oss når vi bygger varemerket. Nå starter vi opp et team som reiser rundt i butikkene, først i Sverige og Norge, for å skape relasjoner og nettverk ute i butikk. De skal hjelpe og sikre at varene vises fram riktig, sier Huss.
Selskapet har også ansatt ny markedssjef i Norden.
– Vi jobber også mot pressen for å tilpasse markedsføringen til nordiske forhold, og skape synlighet i sosiale meder. Vår nye markedssjef Josefine Pärsson har tidligere jobbet i Microsoft mot selskapets retail-kunder, og kan mye om bransjen, sier Huss.
– Hvordan har markedet vært så langt i år?
– Begynnelsen av 2017 ble tøff. Vi så at panelkostnadene gikk opp, og markedet skiftet raskt ved at 4K kom kraftig. Men nå er vi rigget for dette, sier han.
I sitt hjemmemarked er TCL mye mer enn bare en TV-produsent, og på selskapets stand på IFA viste de også fram hvitevarer, telefoner og andre produkter.
– Vi har hatt et par forespørsler på hvitevarer, så det kommer vi kanskje til å teste ut i Europa, men neppe i Norden. Markedet her er preget av mye innbygg, og det er enkelte varemerker som er veldig sterke, sier Huss.
Kinesiske merker spiser markedsandeler på mobilmarkedet globalt, og TCLs salgssjef åpner for muligheten at vi får se telefoner fra merket også i Norden, om enn noe fram i tid.
– Det kommer ingen TCL-mobiler til Norden nå, men kanskje en gang i framtiden, for eksempel om to år? sier Huss.