Ninebot by Segway MinoPRO har 25 km rekkevidde, en toppfart på 18 km/t, og koster 9.000 kroner. Foto: Segway

WITT MED STÅHJULINGER OG EL-SPARKESYKLER

Witt A/S har tatt over distribusjonen av Segway i Norden. – Vi venter en voldsom økning i salget av ståhjulinger og el-sparkesykler.

Publisert

Det sier Jacob Østergaard Nielsen, salgssjef for småelektriske produkter i danske Witt A/S, når vi møter ham hos Segway på IFA-messen i Berlin. Han trekker på smilebåndet når fagbladet Elektronikkbransjen kommenterer at Segway ikke er det første vi tenker på i kategorien for småelektriske produkter.

– Dette er en helt ny kategori for oss, men vi har lang erfaring med å bygge opp nye varemerker, sier Nielsen.

Salgssjef Jacob Østergaard Nielsen med armen rundt Ninebot by Segway miniLITE. Til venstre salgsdirektør Henrik Buur i kategorien småelektriske produkter hos Witt A/S. Foto: Stian Sønsteng.

Han viser til at e-commute, eller det vi på godt norsk bør kalle el-pendling, blir stadig mer populært.

– Vi tror Segway kan bli riktig store for oss fremover, sier Nielsen.

– Hvordan har salget og distribusjonen av Segway vært frem til nå?

– Det har vært en distributør i Sverige, men nå har vi som en nordisk spiller tatt over, sier Nielsen.

Hvordan er det så når det gjelder det norske regelverket for bruk av ståhjulinger og el-sparkesykler? Hos Statens vegvesen heter det at ståhjulinger, et selvbalanserende kjøretøy som holder seg stabilt ved hjelp av gyroteknikk, er tillatt på offentlig vei. Aldersgrensen er 16 år, promillegrensen er den samme som for bil, det er ikke tillatt å bruke håndholdt mobiltelefon når du kjører, og kjøretøyet må ha front- og baklys, reflekser, være utstyrt med signalhorn eller ringeklokke, og den skal ikke kunne kjøre fortere enn 20 km/t.

Det er ikke krav til hjelm eller eget førerkort, men Statens vegvesen anbefaler selvfølgelig bruk av hjelm, at man sørger for å få opplæring og trening på et avgrenset område, og man må kunne, og følge, trafikkreglene.

Positiv respons

Derfor foreslår vi nå å klassifisere slike kjøretøy som sykkel

Regjeringen ønsker å forenkle regelverket for små elektriske kjøretøy, som ståhjulinger og el-sparkesykkel, og i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet datert 11. januar 2017, heter det:

– Derfor foreslår vi nå å klassifisere slike kjøretøy som sykkel. Det gjør det enklere både for brukere og myndigheter. Endringen betyr blant annet at små elektriske kjøretøy ikke lenger vil ha 16-års grense, og at man kan bruke de samme områdene som syklende og gående, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Saken gikk ut på høring, med frist 12. april, og er nå til behandling.

– En ytterligere lemping på regelverket vil selvsagt være en fordel med tanke på å gjøre Segways produkter lettere tilgjengelig. Produktene lever opp til de langt fleste av dagens krav, og det er hvis kapasiteten er høyere mulig å stille inn maks hastighet til for eksempel 20 km/t. Produktene har refleks og lys, og signalhorn eller ringeklokke forventer vi at folk selv monterer, på samme måte som de gjør det på sykkelen, sier Nielsen.

– I hvilke kanaler vil dere selge Segway?

– Først og fremst vil vi gå til de store elektrokjedene, som vi har et fantastisk samarbeid med, men vi ser også på å selge Segway gjennom nisje- og nettbutikker. Vi har allerede fått utrolig god respons fra forhandlerne, og er faktisk litt overrasket og positive over at så mange selv har kontaktet oss, sier Nielsen.

Ninebot by Segway MinoPRO har 25 km rekkevidde og veier 13 kilo. Toppfarten er 18 km/t. Pris: 9.000,-.

Størst forventning til miniLITE

Du kan styre den via app, og foreldrene kan kode den til en maks hastighet på 10 km/t

I første omgang har Witt satset på fem produkter. Ninebot by Segway miniLITE er modellen Nielsen tror blir mest populær.

– Den ligger prismessig rundt 5.700 kroner, har en rekkevidde på 18 kilometer og veier 12,5 kilo. Hjulene er ti tommer, og styringen skjer med stangen som står mellom knærne. Den har lys både foran og bak, og maksfarten er 16 km/t, sier Nielsen.

Han mener doningen er godt egnet til barn mellom 8 og 16 år.

– Du kan styre den via app, og foreldrene kan kode den til en maks hastighet på 10 km/t, sier Nielsen.

Ninebot by Segway ONE S2 er ifølge salgssjefen for dem med kontroll på balansen. Den er produsert i aluminium, karbonfiber, magnesium og titanium.

– Dette er de samme sterke materialer som brukes i fly. Maks hastighet er 24 km/t, og rekkevidden er 30 km. Denne er beregnet på brukere over 16 år, og prisen er 9.000 kroner, sier Nielsen.

Witt A/S skal også selge elektriske sparkesykler, med priser fra 7.000 kroner; Ninebot by Segway KickScooter.

– KickScooter ES1 har maks hastighet på 20 km/t og en rekkevidde på 25 km, og kan klare en belastning opp til 100 kilo. De innebygde støtdemperne gir god kjørekomfort, sier Nielsen.

På nyåret venter han at sortimentet økes ytterligere.

Powered by Labrador CMS