Direktør Maria Rua Aguete i trendanalyse-selskapet IHS Markit. Foto: Stian Sønsteng

SMART Å SNAKKE SAMMEN

– Når de ulike smartproduktene virkelig begynner å snakke sammen, vil det påvirke salget i premiumsegmentet. Dette kan være en profitabel satsing.

Publisert

Det sier direktør Maria Rua Aguete i trendanalyse-selskapet IHS Markit, med ansvar for TV/media.

– Vi har så mange teknologiske plattformer, at det er vanskelig å få dem til å snakke sammen. Det kan derfor være profitabelt å satse på smartprodukter, og å få disse til å spille sammen, sier Aguete i sitt foredrag under IFA-messens globale pressemøte i Andalusia i Spania den siste helgen i april.

Hun deler de digitale assistentene inn i fire kategorier; enhet (Bixby, Siri), hjem (Alexa), personlig (Cortana, Google Assistant) og tjeneste (Aura, Dijingo).

Forbrukerne ønsker stemmestyring i så mange enheter som mulig

Alexa

– Forbrukerne ønsker stemmestyring i så mange enheter som mulig. Kundene ønsker interoperabilitet, og Alexa er den eneste assistenten som møter dette behovet, og gjør dette på flere enheter, mener Aguete.

Hun viser til en undersøkelse fra IHS Markit, over antall tilgjengelige enheter. Her ligger Google Assistant på topp, etterfulgt av Siri, Cortana, Bixby og Alexa.

Mens Alexa ligger på femteplass over antall tilgjengelige digitale assistenter, er den på tredjeplass når det gjelder hvilke som faktisk blir brukt. Illustrasjon: IHS Markit.

– Ser vi på hvilke assistenter som faktisk brukes, ligger Alexa derimot på en tredjeplass, over både Cortana og Bixby. Når det gjelder antall solgte enheter, ligger Amazon Echo på topp, etterfulgt av Google Home og Harman Kardon Invoke, sier Aguete.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS