Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng

PRESSEMELDING 18/10-2024:

INGEN PRISØKNING FØR BLACK FRIDAY

– Jeg har ingen tro på at bransjen spekulerer i å sette opp prisene i forkant av Black Friday, for så å kunne tilby ekstra gode rabatter, sier Jan Røsholm.

Han er administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som representerer alle de største aktørene som selger forbrukerelektronikk i Norge.

I en artikkel på tek.no, publisert fredag 18. oktober med tittelen «Butikkene setter opp prisene», heter det at en prisekspert advarer mot prisene for lengst er satt opp i forkant av Black Week.

– Aktørene plikter i henhold til lovverket å oppgi førpris, og denne prisen må produktet ha hatt i minimum siste 30 dager. Samtidig er konkurransen mellom de ulike aktørene i bransjen sterk, og både konkurransemyndighetene og forbrukermyndighetene følger godt med. Dessuten har det vært en inflasjon innen alle produktgrupper det siste året, ikke bare elektronikk, og vi er inne en i dyrtid. Vi har minimalt med produksjon av forbrukerelektronikk i Norge, og det meste må importeres. Med nedgangen til den norske kronen den siste tiden, er det innlysende at det også påvirker prisene til sluttkunden, sier Jan Røsholm.

Dato for årets Black Friday er fredag 29. november, og Røsholm anbefaler kundene å sjekke tilbudene hos de ulike tilbyderne.

– Det vil være en mengde gode tilbud i perioden rundt Black Friday, som også mange benytter til å handle julegaver, sier bransjedirektøren.

Power

Den 1. oktober 2023 trådte det i kraft nye regler om salgsmarkedsføring, som gjennomfører deler av det såkalte moderniseringsdirektivet fra EU i norsk rett, der det stilles krav om at den næringsdrivende skal gi informasjon om varens førpris. Tilsvarende krav fulgte tidligere av markedsføringslovens regler, og av praksis etter denne. Kravet om at det skal opplyses om varens førpris der det markedsføres med salg er altså ikke nytt.

En ringerunde til de største detaljistene i bransjen, viser at disse reglene følges.

– Kundene kan være trygge på at vi følger markedsføringsloven, og at vi jobber hardt for å holde prisene lave, sier nordisk PR- og kommunikasjonssjef i Power, Silje Ensrud, og legger til:

– Vi har mange attraktive kampanjer gjennom året, og det vil variere hvilke av våre 30.000 produkter som er på tilbud til enhver tid.

Komplett

Kommunikasjonssjef Daniel Hauan i Komplett-gruppen forsikrer at kundene kan handle trygt hos dem.

– Vi har jobbet systematisk over tid for å sikre at alle førpriser hos oss er reelle, og opplever at kunder som kjøper elektronikk på nett er en moden kjøpegruppe som har god kontroll på priser og tilbud. Med tjenester som Prisjakt er det nærmest umulig for aktører å manipulere prisene, ettersom alt er svært transparent. Det er også viktig å huske at prisene i elektronikkbransjen er i stadig endring. Spesielt det siste året har vi sett en betydelig prisøkning på grunn av svekket kronekurs. Derfor kan det skje at priser øker før de settes på tilbud, men dette skyldes ikke forsøk på å skape «falske» tilbud, det er snarere et resultat av svingende priser i bransjen og økte kostnader, sier Hauan.

Elkjøp

Hos Elkjøp er de trygge på at mange gleder seg til Black Week.

– Folk kan stole på at prisene hos Elkjøp er gode og reelle året rundt. Vi har strenge interne retningslinjer for prising, og følger både markedet og norsk lovgivning. Samtidig har prising av varer aldri vært mer transparent og kontrollert enn i dag, med strengere lovgivning og en rekke tjenester hvor kunder selv kan spore og sammenligne priser. Det er i tillegg få som har like mange øyne over skuldrene som vår bransje i perioden vi går inn i. Det gjør oss ekstra skjerpet, og betyr at kundene absolutt kan stole på oss, sier kommunikasjonssjef Kristian Willanger i Elkjøp.

Han viser til at Elkjøps tall og erfaringer tilsier at Black Week er noe norske forbrukere planlegger for hvert år.

– Det så vi spesielt i fjor, med økte utgifter og dyrtid, som fortsatt preger nordmenns lommebøker. Siden Black Week er en periode med ekstra gode tilbud, vet vi at mange venter på muligheten til å sikre seg noe de trenger eller har lyst på, sier Willanger til fagbladet Elektronikkbransjen.

Prisjakt

Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt er priseksperten Tek.no viser til i sin artikkel. Han mener lovverket ikke godt nok ivaretar forbrukerens interesser.

– Jeg har inntrykk av at bransjen som helhet er flinke til å holde seg til gjeldende lovverk. Hovedproblemet er at den nye loven er for svak, sammenlignet med den gamle. Politikere og forbrukermyndighetene har skjøvet ansvaret over på forbrukeren, og det er de som nå må betale for dette, sier Reina til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han viser til en undersøkelse Prisjakt gjennomførte forrige uke.

– Denne viser at forbrukeren har rekordhøy mistillit til butikkenes tilbud. Dette er skuffende, men ikke oppsiktsvekkende tall, da den nye loven kom i fjor, sier Reina.

Han sier det tidligere var en bransjestandard på 42 dager, og krav om en viss omsetning på produktet, før man kunne sette en førpris man sammenlignet med.

– Nå er det kun laveste pris siste 30 dager som er kravet. Vi burde ha 90 dager, gjeninnføre kravet om en viss omsetning på produktet, og kreve at alle bruker «laveste pris siste 90 dager» i sin kommunikasjon. Da gjør man det klart og tydelig for forbrukeren, sier Reina.

Myndighetene

Tek.no har i en egen artikkel omtalt undersøkelsen til Prisjakt. Her heter det at Forbrukertilsynet så langt ikke har gitt gebyrer for brudd på den nye loven, og at deres strategi er å gi informasjon, blant annet gjennom en veileder om prismarkedsføring. I samme artikkel viser Forbrukerrådet til at flere næringsdrivende benytter andre referansepriser i tillegg til den lovpålagte førprisen, og de etterlyser en bedre håndheving av lovverket.

Når det gjelder Tek.nos artikkel om at butikkene setter opp prisene før Black Friday-perioden, baserer denne seg på tall fra 2023 og 2022. Til fagbladet Elektronikkbransjen sier Christoffer Reina i Prisjakt at de neste uke vil publisere årets tall, og at tendensene så langt er de samme som i fjor.

Kontaktpersoner:

Jan Røsholm, Elektronikkbransjen: 928 87 000 // jr@elektronikkbransjen.no
Daniel Hauan, Komplett: 481 03 018 // daniel.hauan@komplett.com
Kristian Willanger, Elkjøp: 995 07 041 // kristian.willanger@elkjop.no
Silje Ensrud, Power: 993 50 502 // Silje.Ensrud@power.no

Last ned pressebilder av Jan Røsholm her
Last ned pressebilder av Hauan, Willanger og Ensrud her

Powered by Labrador CMS