Ti år senere ble Interconnect AS etablert for å ta seg av salget av Monster Cable i Norge. Daglig leder Ole Apold var med på feiringen av Monsters 25 års jubileum under CES (Consomer Electronics Show) i januar. Humrende forklarer han beregningen av tidspunktet for jubileet slik:
– Noel Lee deltok på sin første CES i 1979. Nå vil han vel markere at selskapet i fjor tok fatt på 25 nye år…, sier Apold.
Selv kom han først i kontakt med Monster Cable i 1983, da han var ansatt hos Erling Neby.
– Hvordan vil du beskrive utviklingen til Monster?
– Mildt sagt rivende. Det er den desidert ledende kabelprodusenten i verden, og kanskje den eneste som på et folkelig nivå har et kjent navn. I 1978 hadde de to produkter, i dag er det mer enn 4.000. Vi lagerfører drøyt 800 av disse. Interconnect var tuftet på og bygd opp rundt Monster Cable, og det er fortsatt vårt viktigste agentur. I dag har de en bred portefølje som er segmentert i grupper som kabler, iPod- og MP3-tilbehør, nå utvides det med høyttalere, elektronikk, møbler og elektrisk tilbehør som overspenningsvern.
– Hvordan lykkes de med å rette fokus i så mange retninger?
Tilbehør først – utstyr siden
– Bra, synes jeg. Det bygges opp organisasjoner rundt de enkelte segment som sørger for oppfølging i alle ledd. For vår egen del har vi lykkes med å lansere de stadige nye produktgruppene fordi vårt første fokus er på kabler og tilbehør. Dette er det motsatte av hva de fleste i bransjen gjør; der de først selger utstyret – siden kablene. To-tre tidligere importører av proffutstyret fra Monster Cable har ikke lykkes på samme måte. Det er mulig at vi har forstått mer av meka nismene rundt Monster, hvordan produktene skal presenteres og ikke minst har vi hatt riktig fokus. Vi begynner med tilbehør og fyller på med produktene. Monster har allerede full hjemmekino, tokanal, mediesenter og styringsenheter for lyd, bilde og lys i Nord-Amerika, snart kommer dette også til Europa.
– Hvilken posisjon vil du si Monster Cable har i Norge?
– Vi er posisjonert som et nummer én-merke. Jeg har arbeidet hardt med dette siden vi etablerte Interconnect i 1988, og staben jobber aktivt og dedikert med merket. Det som er hyggelig med Monster, er at man ikke lenger ser på det som så veldig dyre produkter. Det finnes produsenter i kabelmarkedet som selger sine produkter for utrolig høye priser. Vi spenner noe bredere, og møter grasrota med kvalitet til en fornuftig pris. Hovedårsaken til den suverent gode pris/ytelse-faktoren er Monsters størrelse som produsent. Et viktig ledd i bredden vår er at vi både er hos de store kjedene og hos de frittstående handlerne.
– Hvordan har dere lykkes med dette, ofte må leverandøren ta et valg?
– I starten rettet vi oss mot spesialistene. Vi gikk etter hvert inn i kjedene, og det har vi lykkes med – ikke minst ved å kurse handlerne slik at de vet hvilke merverdier produktene våre har. Kabler er blitt en nødvendighetsartikkel, siden de ulike enhetene i anleggene må bindes sammen.
Alt unntatt TV
– Hvilke merker har Interconnect i porteføljen?
– Selskapet har vært i nesten alle segmenter, bortsett fra fjernsyn. Vi driver også med butikkdataløsninger; strekkode, etiketteringssystemer, skannere og programvare. På lyd og bilde har vi kokt det ned til fire agenturer: Monster, festeutstyr og A/V-kontrollbokser fra B-Tech, samt høyttalere fra PSB og Vienna Acoustics. Når det gjelder Monster, jobber de nært sammen med andre giganter i bransjen, – som for eksempel Microsoft, Apple og Sony. De er blant annet den eneste lisensierte kabelprodusenten til Xbox 360 fra Microsoft.
– Hvilke markedsaktiviteter driver dere for Monster i Norge?
– HviHvild
Vi har kjørt en kontinuerlig annonsering rundt merket og produktene. I det siste har vi valgt å fokusere mindre på produktene og mer på merket – som en følge av den stadig bredere porteføljen.
– Blir det lagt sterke føringer fra hovedkontoret i USA?
– De innser at det er kulturforskjeller mellom de ulike land, og vi står fritt til å gjøre vår form for markedsføring. Vi har brukt og bruker atskillig mer penger på markedsføring enn våre konkurrenter i kabelmarkedet.
–Monster Cable lanserte sine første to kabler i 1978. Kan du si noe om utviklingen av selskapet?
– Den gang var ikke kabel et tema. Det fulgte med en eller annen ledning i boksen eller man brukte en lampettledning. Monster har skapt et marked og en produktgruppe som i dag er viktig for bransjen. Gründeren Noel Lee er utdannet innen fysikk, han er veldig musikkinteressert – og dette var utgangspunktet for selskapet.
Store per hode
– Hvilken posisjon har Interconnect hos Monster?
– Vi er et lite marked, men Monster er våkne nok i tallbehandling til å se omsetning per hode. Lenge var vi topp tre sammen med USA og Canada, men i fjor gikk Australia forbi oss. Det morsomme er at de gjorde suksess ved å fokusere på tilbehør – som oss. Dessuten gikk de inn i Australias største elektronikkjede.
– Interconnect har nordisk agentur for Monster. Hva er situasjonen i de andre landene?
– Interconnect Nordic ble etablert for fem år siden, etter en forespørsel fra Monster. Vi er åtte ansatte i Norge og fire i Sverige. I Sverige har selskapet Monster, B-Tech og PSB. Sverige er et stort og godt marked med potensial for oss, med mange kjeder og frittstående handlere. I Danmark har vi slitt litt, men vi er inne via kjedene og noen håndplukkede spesialister. I Finland har vi en agent som jobber godt for oss. Dette er jo et litt spesielt marked, siden ingen skjønner hva de sier, ler Apold.
– Hva betyr det for Interconnect at dere er nordiske?
– Vi så at stadig flere hovedkontor ble lagt til Sverige, og mener vi gjorde et riktig håndgrep for å beholde hovedkontoret i Oslo – ikke minst fordi to store aktører som Elkjøp og Expert har gjort det samme. Det er selvsagt viktig å levere tollfritt over grensene fra Sverige til Finland og Danmark.