Det sier Paul S. Barton, mannen med initialene som utgjør høyttalermerket PSB - etablert i 1972. Vi møter ham på CES i Las Vegas, sammen med Ole Apold i Interconnect AS som er norsk distributør.
– Jeg tror tokanalssystem fortsatt er dominerende i Europa, ganske enkelt fordi mange ikke har plass til fem høyttalere rundt i stua, sier Barton.
Han mener mange forhandlere sliter med at de ikke har plass til å demonstrere gode musikkanlegg til kundene, og at mange derfor ikke vet hva de går glipp av.
– Dette er å legge igjen penger på bordet for bransjen. Som fabrikant og utvikler bruker jeg mye av min tid på å møte forhandlerne for å vise dem hva en god demonstrasjon kan være, sier Barton.
Interconnect har representert PSB siden 1989, og Apold karakteriserer merket som veletablert med et godt renommé.
– Vi hadde en bredere distribusjon da det var flere frittstående handlere i Norge. Jeg vet ikke hvorfor kjedene ikke har villet handle med PSB, som er en av de få rene høyttalerprodusentene som står igjen. Det som imidlertid er hyggelig, er at PSB de tre siste månedene i fjor og hittil i år har hatt en vekst på sju prosent. Dette er to prosent mer enn Interconnects totale vekst samme periode, sier Apold.
Han forteller at selskapet ikke har gjort noen spesielle markedstiltak denne perioden, og har en teori om at økningen er et resultatet av at folk flest har kjøpt seg nye TVer - og at de nå ønsker en tilsvarende kvalitet på lyden.
Nå skjer det!
– Mange har kanskje kjøpt billige plastsystemer som faller sammen når man vil høre noe i to kanaler. Jeg tror veksten er gjengs, bransjen har et par år snakket om at tokanals systemer er på vei tilbake – nå skjer det, sier Apold.
Han forteller at tallene har inspirert Interconnect til å fokusere mer på lyd. I denne sammenheng ønsker de å ha med seg kjedene.
– Mange steder i Norge tilhører den eneste butikken i bransjen en kjede. Vi har per i dag ingen kjedeavtaler med våre høyttalere, men selger direkte til enkelte kjedebutikker på konkrete kundeforespørsler, sier Apold.
Når det gjelder oppmerksomheten HiFi får i butikkene, også dem som tilhører en kjede, mener Apold dette er direkte påvirket av hvem som er ansatt i butikken.
– Vi ser gode resultater der interessen er til stede og selgerne setter seg inn i produktene. Høyttalere er takknemmelige å selge, siden de bokstavelig talt snakker til publikum. Får de like spillebetingelser, kan kjøperen selv velge hvilken lyd som foretrekkes, sier Apold.
Høyttalerne fra PSB er blitt dyrere opp gjennom årene, i dag koster de fra 2.000 til 55.000 kroner per par.
– Modellen som allerede nå peker seg ut som en storselger blant de dyrere modellene er PSB Synchrony Two til 20.000 per par. Dette salget er gjerne drevet frem av Synchrony One som koster 30.000 paret, sier Apold.
Bilde driver bransjen
Han innrømmer at det er en utfordring å selge noe som koster like mye som et godt spesifisert TV-apparat.
– Det er lurt å snakke lyd sammen med TVen, men i mange situasjoner er lyd ettersalg. Vi må stikke fingeren i jorda og innse at det er bilde som driver bransjen. Da kan vi like gjerne kalle høyttalere tilbehør. Det som er synd, er at det er svært få steder igjen der folk kan få høre hva en god lydpakke kan gi. I USA har de store kjedene i det senere begynt å bygge skikkelige lytterom. Kanskje en idé for kjedene her også? Det kan godt hende at de frittstående handlerne i Norge igjen får et bedre fotfeste gjennom at kundene trekker til disse utsalgsstedene, for bedre å kunne lytte til forskjellige høyttalerne under noe bedre forhold, sier Apold.
For sin egen del er Interconnect i ferd med å bygge egne lytterom i låven de holder til på Grini utenfor Oslo. Her kan de overfor forhandlerne demonstrere hele sortimentet sitt; høyttalere fra PSB og Vienna Acoustics, anlegg og høyttalere fra Jamo, samt kabler og tilbehør fra Monster, B-Tech, Audio Selection og CYP.
– Vi har mye fint vi gjerne vil vise frem. For PSBs del har de historisk sett laget bransjeenere som Alfa og Stratus Gold som ble referansemodeller. Nå er porteføljen enda bedre, og selv om vi trodde den tidligere var bra er lydkvaliteten faktisk høyere. Den nye Synchrony-serien taler sitt tydelige språk i så måte. Det er delig å se og høre at utviklingen er der! smiler Apold.
Dobler i 2008
I fjor utgjorde høyttalere rundt ti prosent av omsetningen til Interconnect, i år venter de at andelen dobles. De har fortsatt butikkdatasystemer i sortimentet, disse utgjør 10-12 prosent av omsetningen. De siste årene har selskapet utviklet en rimeligere butikkdata løsning med priser fra 25.000 kroner og oppover.
– Hvordan skal dere lykkes i et marked som stadig sterkere preges av nordiske innkjøpsavtaler og globalisering?
– Vi er grossist og distributør, og selv om det er blitt færre av vårt slag vil det alltid være behov for noen spesialister - ellers blir bransjen forflatet. Når det gjelder det nordiske elementet, har vi opprettet et datterselskap i Sverige med tanke på dette, og vi leverer uten problemer varer i det nordiske området.
Flere aktører, som HiFi-klubben og HiFi Center-kjeden, driver bevisstheten om lyd fremover. Jeg tror de store kjedene vil gå inn i disse markedene, fordi kravet vil komme fra forbrukerne. Riktignok kan det meste kjøpes på nett, men kundene vil fortsatt ha anledning til å lytte på produktene og ha en butikk å gå til. TV tenker vi ikke på å ta inn, det finnes ingen produsenter jeg ville prøvd meg på – og det koster for mye, sier Apold.