– Det blir sagt at black is back, men filterkaffen har aldri vært borte. Vi gjør vårt beste for å gi folk den gode kaffeopplevelsen, sier administrerende direktør Jan Fredrik Hagen og nordisk salgsdirektør Geir Kristoffersen i Moccamaster Nordic.
De eier hver sin tredel av selskapet. Sistemann på eiersiden er han som skapte Moccamaster; nederlenderen Gerard Clement Smit, gjennom selskapet Smithbeheer som også eier Technivorm - fabrikken som produserer kaffetrakteren. Smit grunnla fabrikken for 49 år siden, og neste år er det 45 år siden den første Moccamasteren ble solgt.
Varemerket har vært representert i Norge siden 1973, og kan i år feire sitt 40 års-jubileum her hjemme. Først hadde Bjørn A. Larsen agenturet, fra 1984 ble det overtatt av Wilfa AS, og siden 2010 Moccamaster Nordic.
Vi har en nordisk organisasjon som tar hånd om logistikk, markedsføring, salg og ettermarked
Hagen og Kristoffersen har arbeidet med Moccamaster i henholdsvis 11 og 29 år, og var tidligere kolleger i Wilfa. Fra 2002 var Hagen administrerende direktør i selskapet, inntil han i januar 2009 gikk over til markedsføringsselskapet Moccamaster Scandinavia da dette ble etablert.
Tok over i 2010
– På den tiden så man at konkurranseforholdet i kaffemarkedet var i ferd med å endre seg i og med kapselmaskinenes inntreden. Det var et ønske fra fabrikken i Nederland at deler av ressursene som kom inn fra salget ble brukt til å bygge varemerket og styrke filterkaffens posisjon, sier Hagen.
Moccamaster Nordic tok over salg og markedsføring i Skandinavia høsten 2010, året etter kom Finland til. Det er i dag lokale selskap i de fire landene, alle eid gjennom Moccamaster Scandinavia Invest.
– Moccamaster er et stort nok varemerke til å være representert i Norden med et eget selskap, og vi har en nordisk organisasjon som tar hånd om logistikk, markedsføring, salg og ettermarked. Vi er 20 ansatte og omsetter for rundt 250 millioner kroner, sier Hagen.
Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham og Kristoffersen ved selskapets hovedkontor i Næstved, en times biltur sør for København. Her holdt P2 Stål, som tidligere representerte Moccamaster i Danmark, til. Bygget eies i dag gjennom et eget eiendomsselskap, og 12 av selskapets ansatte har sin arbeidsplass her.
80 prosent filter
– Hvordan er posisjonen til filterkaffen i dag?
– Den er meget god, og sånn vil det nok fortsatt være. Hvis man ser på salgsstatistikken er cirka 80 prosent av all kaffe som selges i Norge filterkaffe. I den sammenheng blir kapsler veldig smått, sier Hagen.
– Med et produkt som skal lage alt fra iste til buljong, sjokolade og kaffe må man nødvendigvis gjøre noen kompromisser, mener Kristoffersen.
Hagen følger opp:
– Det er trist når man tar snarveier. I filterkaffe er hver enkelt bønne malt i 600-700 partikler, og våre kaffetraktere sørger for at de siste minuttene på vei til kaffekoppen på en perfekt måte etterfølger den lange prosessen der fagfolk har lagt kjærlighet i produksjonen, sier han.
Han innrømmer at det finnes mange gode måter å lage god kaffe på, og karakteriseres en god espresso eller presskannekaffe som fantastiske drikker.
– Derfor er brenningen og malingen viktig. Malingsgraden av espressobønnen gir 3.500 partikler, presskannekaffe 200-300 partikler. Det er mye i en kaffebønne du ikke vil ha med deg i koppen, og du kan ikke jukse deg til et godt resultatet. Temperatur og ekstraksjonstid må være riktig, og det er her vi tilbyr traktere av beste kvalitet, sier Hagen.
World Cup Tasting
Han mener det begynner å bli bedre kjent i Norge at det er stor variasjonsbredde på kaffe.
– Filterkaffe er den beste måten å kjenne forskjellene på de ulike kaffesortene. Våre traktere brukes verdensmesterskapet i kaffesmaking, World Cup Tasting Championship, og folk flest har bare skrapt i overflaten når det gjelder nye smaksopplevelser. Vi gleder oss til den dagen avisene tester ulike kaffetyper på samme måte som de tester vin. Med vår posisjon i markedet er det viktig å målbære at det finnes et stort utvalg smaker, sier Hagen.
Kristoffersen supplerer:
– På restaurantene er vinutvalget stort, men etter middagen blir du bare tilbudt en kopp kaffe. Tenk om de kunne tilbudt fire-fem sorter kaffebønner!
Mens totalmarkedet for traktere er gått litt ned de to-tre seneste årene, har Moccamaster ifølge de to styrket sin andel i Norge.
Markedsleder
– Vi har en markedsandel i verdi på 70 prosent i Norge, over 60 prosent i Finland, og 40 prosent i Danmark og Sverige. Det største potensialet for videre vekst ligger altså i Sverige og Danmark. I Danmark har vi hatt en systematisk satsing de senere årene, med et selskap som fokuserer entydig på Moccamaster. Vi gjør det samme i Sverige, men her ligger vi litt etter da det ikke var noe skikkelig satsing på varemerket før på begynnelsen på 2000-tallet, sier Hagen.
– Hvor viktig er Norden for Technivorm-fabrikken?
– Vi er deres hovedmarked, og selger over 70 prosent av kaffetrakterne de produserer, sier Hagen.
– Hva tenker dere om designet på Moccamaster, som jo har sett likt ut i 40 år?
– Hvis vi legger sammen alle de ulike variantene vi kan tilby, snakker vi om rundt 100 ulike modeller. Men basisproduktet er jo det samme, og det skal det være. Når vi prøver oss med nye varianter, får vi tilbakemeldinger om at kundene ønsker trakterne skal se ut som en Moccamaster. Trakteren er blitt et ikon; et varemerke med ekstremt høy kjennskap hos publikum. Vi er kjent for å levere kaffetraktere av god kvalitet, og de fleste forbrukere ender opp med å kjøpe klassikeren. Det er gjennom årene solgt tett på to millioner Moccamastere i Norge, og 90 prosent av disse har det tradisjonelle designet som vi kaller Clubline og Homeline. Vi regner med at det daglig er 1,2 millioner Moccamastere i bruk i Norge, sier Kristoffersen.
Håndlaget i Nederland
Han mener det har en verdi at Moccamaster er håndlaget i Europa.
– Dette er en trakter som er produsert av fagfolk som i mange år har arbeidet ved fabrikken i Amerongen i Nederland. Hver eneste maskin som forlater fabrikken er fysisk testet med vann, og det er unikt i markedet. Trakterne er utrolig stillegående. Vi gir i utgangspunktet fem års garanti, men hvis kunden registrerer seg hos oss utvider vi garantien til 10 år, sier Kristoffersen.
– Siden vi selger såpass mange maskiner, er det fint å kunne kommunisere videre med kundene. I tillegg til nyhetsbrev satser vi derfor på vår Facebook-side og andre sosiale medier, sier Hagen.
Alle produktene er godkjent av Norsk kaffeinformasjon (NKI), og Hagen sier de vil aldri slippe en Moccamaster på markedet uten denne godkjenningen.
– Hvor viktig er NKI-godkjenningen for dere?
– Den er veldig viktig, ikke minst fordi vi kan være sikre på at produktene vi leverer er gode. Blant norske kunder er den godt kjent, og kaffeleverandørene har vært flinke til å spre dette budskapet. Vi er medlem i NKI, og legger deres renseprodukt Clean Drop ved alle våre traktere. I Danmark har vi i tillegg utviklet et eget produkt for avkalkning, siden dette er et stort problem her, sier Kristoffersen.
Ukontroversielt produkt
– Hvor delaktige er dere i Norden i produktutviklingen?
– Selve produktet er gitt, men vi kommer med innspill på farger og enkelte spesifikasjoner. I tillegg til sølv, sort og hvitt, har vi ti farger i sortimentet, sier Kristoffersen.
– Noen dytter på med aromakontroller og andre ting, men hvis man skal ha en perfekt kaffekopp må man følge de fysiske lovene. Man må ha riktig temperatur på vannet og riktig kontakttid, sier Hagen.
– Blir dere lei av kaffe?
– Det er et privilegium å jobbe med kaffe. Vi arbeider hver eneste dag for å gi nordiske forbrukere en god kopp kaffe, smiler Kristoffersen.
– Det er et ukontroversielt produkt som det er en glede å arbeide med, skyter Hagen inn.
Tilbehør
Før jul i 2011 lanserte de en rekke tilleggsprodukter.
– Vi har forsøkt å skape produkter som gir merverdi for handelen og kundene, naturlige supplement til kaffetrakteren. Dette er utviklet her i Norden. Ikke noe er hyllevare, men produsert i Asia på oppdrag fra oss, sier Kristoffersen.
Dette er blant annet et målebeger i rustfritt stål slik at folk ikke skal bruke glasskolben til å fylle vann i trakteren (noe som skitner den til), en filterholder, en egen kaffeboks med lufttett og UV-sikkert lokk, kaffefilter, måleskje, en poselukker som skal forhindre at kaffen som er igjen i posen blir utsatt for luft, og porselenskrus som skal holde på varmen.
I Danmark har Moccamaster to selgere på veien, i Norge samarbeider selskapet med Scanor som har sju medarbeidere ute i distriktene, i Finland er de tre selgere ute, i Sverige to.
– Vi fokuserer sterkt på opplæring av butikkselgere, og mye av dette skjer på kjedesamlingene. Det er mange som tar opplæringen seriøst, og vi blir ofte positivt overrasket over hvor mye de vet, sier Kristoffersen.
– I hvilke kanaler selges Moccamaster i dag?
– I Norge skjer det meste av salget i elektrohandelen, men vi er også inne hos kjedene Jernia, Kitch’n og Kaffebrenneriet, sier Hagen.