NY SMARTMOBIL-AKTØR

I løpet av året lanseres det et nytt mobilmerke på det europeiske markedet, og åtte smartmobiler skal lanseres i september.

Publisert Sist oppdatert

Kazam heter selskapet som forsøker seg i kampen mot Apple og Samsung, og gründerne bak er to tidligere ledere for HTC i Storbritannia, skriver Inside Telecom.

Michael Coombs og James Atkins ledet henholdsvis salg og markedsføring for HTC Storbritannia, men forlot selskapet i mars.

Satser på Norden

Vi begynner nå å rekruttere i Sverige, og vil fortsette i både Norge og Danmark. Det er viktig for oss å finne folk med lang erfarenhet og sterk lokalkunnskap

Med hovedfokus på Europa er det kanskje ikke rart at Kazam har opprettet en egen organisasjon for Norden, vår smartmobilpenetrasjon tatt i betraktning.  

Selskapet har utnevnt et team for salg og markedsføring i Norden, ledet av Frank Jensen, som har internasjonal bakgrunn fra blant annet distributørene Brightpoint og Dangaard. Med på laget er også Thomas Faber og Claus Pedersen. Sistnevnte har de siste seks årene ledet HTCs salgsteam i Danmark, mens Faber blant annet har jobbet i Dangaard Telecom.

Det er ikke enkelt for en liten aktør å komme inn på mobilmarkedet, men Kazam sier selv de skal satse på design og bedre brukeroppfølging etter at selve telefonen er kjøpt.

I et intervju med Mobil.se forteller Norden-sjef Frank Jensen at selskapet vil lansere mellom åtte og ni modeller før jul, hvorav to skal være såkalte flaggskipmodeller. De andre vil plassere seg i midt- og budsjettsegmentet.

– I september kommer Kazams hjemmeside til å fortelle hvor man får kjøpt våre smarttelefoner. Vi jobber nå med kanalstrukturen og har allerede fått våre første bestillinger. Å selge via operatører er neste steg, men vi regner med å finnes i samtlige distribusjonskanaler i løpet av fjerde kvartal, sier Jensen til Mobil.se.

Rekrutterer også i Norge

Kazam skal ha lokale kontor i Europa, og holder hovedfokus på dette markedet.

– Vi er her for å bli. Mobilene i den lavere prisklassen vil bli drevet av tokjerneprosessorer, mens noen av modellene i midtsegmentet og alle flaggskip utrustes med fire kjerner. Kazam har valgt å satse på Android, og lover å kjøre nyere versjoner av systemet også i budsjettmodellene, sier Jensen.

Han forteller at også nettbrettmarkedet er noe selskapet ser på, men det vil i så fall ikke bli før til neste år.

Bedrift og privat

Kazam sier de skal satse like mye på bedriftskunder som privatkunder, og vil tilby en spesiell tjeneste som skal gi et konkurransefortrinn når det gjelder support.

– Denne tjenesten lar oss se hva som kan være feil med en telefon og fikse problemet. Vi skal tilby muligheten til å få hjelp eller ny telefon også når man er på reise, sier Jensen. Utvikling og produksjon skjer i Kina, mens produktmanagement-teamet sitter i Europa. Kazam har allerede rundt 30 ansatte i Europa, og fortsetter å rekruttere.

– Vi begynner nå å rekruttere i Sverige, og vil fortsette i både Norge og Danmark. Det er viktig for oss å finne folk med lang erfarenhet og sterk lokalkunnskap, sier Jensen.

Det skorter i alle fall ikke på ambisjonene, allerede i første år vil Kazam ta en markedsandel på 1-2 prosent, og satser på å være inne de fem mestselgende produsentene i Europa innen tre til fem år.

Powered by Labrador CMS