Thore Berthelsen, administrerende direktør i Phonero, og Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge er fornøyde med Konkurransetilsynets avgjørelse. Foto: Telia

TELIA OG PHONERO SLÅS SAMMEN

Konkurransetilsynet snur, og godkjenner likevel sammenslåingen av telekomselskapene Telia og Phonero.

Publisert

Konkurransetilsynet godkjenner Telias oppkjøp av Phonero. Sammenslåingen vil gi økt konkurranse i bedriftsmarkedet, skriver Telia i en pressemelding

– Vi er fornøyd med Konkurransetilsynets godkjenning. Sammenslåingen vil styrke Telias posisjon, og vi vil for alvor bli en mer slagkraftig utfordrer til Telenor også i bedriftsmarkedet. Det er godt nytt for alle norske bedrifter og virksomheter, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.

Tilsynet sendte 27. februar 2017 varsel til partene om at oppkjøpet kunne bli stanset. Tilsynet mottok partenes tilsvar til varselet 20. mars 2017.

– Konkurransetilsynet har etter en grundig vurdering kommet til at Telias oppkjøp av Phonero ikke i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse, sier konkurransedirektør Lars Sørgard, ifølge pressemeldingen.

Phonero vil fortsette under samme merkenavn og med hovedvirksomhet i Kristiansand.

Konkurranse- tilsynet har etter en grundig vurdering kommet til at Telias oppkjøp av Phonero ikke i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse

– Phonero går med dette over i en ny og spennende fase i selskapets historie. Vi får en langsiktig industriell eier og blir del av nettverksoperatøren Telia Norge. Jeg gleder meg til reisen videre, og jeg er sikker på at dette vil bli en god løsning for alle våre kunder og ansatte, sier Thore Berthelsen, administrerende direktør i Phonero.

Phoneros kunder vil bli overført til Telias mobilnett i siste halvdel av 2017.

Ikke alle er enige i at sammenslåingen vil være til det gode for norske kunder.

– Dette er en trist dag for konkurransen i det norske mobilmarkedet. Som ved et trylleslag har myndighetene velsignet en markedssituasjon hvor Telenor og Telia sammen vil kontrollere 91 prosent av alle mobilkunder, 95 prosent av all omsetning og over 100 prosent av overskuddet i det norske mobilmarkedet, sier rådgiver og daglig leder i Telehjelpen, Morten Evjen, til bransjenettstedet Inside Telecom.

Powered by Labrador CMS