– Tidsbesparende og hyppigere rengjøring er de største argumentene for å kjøpe, skriver kronikkforfatteren. Her Neato D10. Foto: Neato

ROBOTENES REVOLUSJON

KRONIKK: Takket være teknologiutvikling og strengere energikrav, står vi foran en revolusjon når det gjelder salget av robotstøvsugere.

Publisert Sist oppdatert
Vidar Elshøy, Nordisk salgssjef i Neato Robotics. Foto: Neato

De siste årene har medført vesentlige endringer i rengjøring av norske gulv. I gode gamle dager, i denne sammenheng sånn omtrent frem til år 2015, var innovasjon i støvsugerkategorien noe som kun ble fulgt tett av en antakeligvis liten gruppe med spesielt interesserte. Med ny teknologi er dette i ferd med å endre seg.

Det vi ser i dag er en endring forårsaket av teknologiutvikling. Kategorien støvsugere har det siste tiåret fått stadig strengere energikrav, noe som har resultert i mer effektive motorer. Dette, kombinert med utvikling av batteriteknologi, gjorde at en engelsk produsent for noen år siden bidro til en liten revolusjon med sine batteridrevne håndstøvsugere.

Nå ser vi nok en revolusjon på gang med automatisering av støvsugingen. I 2022 vil det ventelig selges opp mot 200.000 robotstøvsugere i Norge. Markedsundersøkelser Neato har gjennomført i Norge viser at selv i aldersgruppen 55+ vurderer 70 prosent av forbrukere på sikt å kjøpe seg robotstøvsuger. Roboter er i ferd med å bli allemannseie.

Ny forbrukeratferd

Vi ser også endringer i forbrukeratferd. Før var støvsuger noe man kjøpte når den gamle gikk i stykker. Og den ble sannsynligvis kjøpt hos nærmeste forhandler som en direkte erstatning. I dag blir fullt brukbare støvsugere erstattet av nye produkter med enda bedre ytelse. Og der den gamle støvsugeren ble gjemt bort i et skap og tatt frem en gang i uken, pyntes nå norske hjem opp med de nye produktene fullt synlig. Å velge en støvsuger først og fremst fordi den er dekorativ var nok ikke vanlig for noen år siden. I dag er produktdesign en vesentlig del av produktet.

Det er også verdt å legge merke til at endringen ikke drives av de tradisjonelle merkene. Norske forbrukere kjøper i dag i hovedsak produkter fra selskaper som ser på seg selv som teknologiprodusenter. Også salgskanalene har endret seg. Umiddelbar levering er ikke like viktig som før, kanskje fordi det produktet nyervervelsen er ment å erstatte fortsatt lever i beste velgående.

Mange førstegangskjøpere

Selv om robotstøvsugere er på full fart inn i norske hjem, er det likevel sånn at mange av de som handler, handler en robotstøvsuger for første gang. Og det er vanskelig for forbruker å skulle orientere seg blant mange nye merker og der egenskaper som ikke engang forbruker har tenkt over har stor betydning for hvordan opplevelsen vil bli.

Umiddelbar levering er ikke like viktig som før

Vi vet jo fra undersøkelser, også i Norge, at mulighet til å rengjøre hjørner, enkelthet i bruk, filter, navigasjon og batteritid er ting som anses som mer viktig hos andregangskjøper enn hos dem som handler for første gang. Generelt er det nok en høyere betalingsvilje hos andregangskjøper. Selv om generell rengjøring er det aller viktigste hos de som kjøper, er langt færre imponert over rengjøringsevne generelt og rengjøring av vanskelige områder som for eksempel hjørner. Til gjengjeld oppleves produktet som enkelt å bruke. (Neato markedsundersøkelse i Norge August 2021)

Norge leder an

Usikkerhet rundt om en robotstøvsuger faktisk vil fungere i hjemmet anses som den største barrieren for å kjøpe for første gang. Tidsbesparende og hyppigere rengjøring er de største argumentene for å kjøpe. Norge leder an. Ingen andre land i Europa selger like mange robotstøvsugere per innbygger som det blir gjort her til lands.

Selv om veksten naturlig nok vil avta, ventes robotstøvsugere å ligge på et stabilt og høyt nivå i årene fremover. Ny teknologi vil ventelig gjøre produktene enda bedre. Forbrukere som kjøper robotstøvsuger for andre og tredje gang vil stille helt andre krav til funksjonalitet, filtrering og rengjøringsevne. Vinneren på sikt blir de produsentene som leverer løsninger som best svarer til kundens ønsker og behov.

Det er absolutt mulig å tenke seg en fremtid der behovet for tradisjonelle støvsugere helt har forsvunnet. Og den fremtiden er nærmere enn mange tror. Ambisjonen er jo å produsere maskiner som utfører husarbeid like bra som et menneske. Vi er ikke helt i mål ennå, men kommer stadig nærmere.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS