Inge Skaland (t. v.) og Johannes Mollø-Christensen i Prolyd AS foran Line-Array-modulene fra dB Technologies. Foto: Stian Sønsteng

20-ÅRING DEBUTERER MED KONSERTLYD

– Konserthøyttalersystemene fra dB Technologies er gode nok til å fortjene en plass i markedet, sier daglig leder Inge Skaland i Prolyd AS.

Publisert Sist oppdatert

På lyd, lys og bildemessen i Telenor Arena (LLB) den første uken i mars, viser selskapet Line-Array-moduler fra dB Technologies, som settes sammen i søyle. Etter 20 år har det Oslo-baserte selskapet for første gang innlemmet konserthøyttalere i porteføljen.

– Vi startet med disse i fjor, da vi fikk muligheten og har et salgsapparat som gjør at vi kan prøve oss også i denne retningen. Produktene til dB Technologies er hovedsakelig laget i Italia, sier Skaland.

Han eier Prolyd AS sammen med Johannes Mollø-Christensen, som er styreleder og produktansvarlig. De to etablerte selskapet i 1996, og arbeider med prosjektering, leveranse og installasjon av profesjonelt lydutstyr. Blant kundene er musikkstudio, og de leverer lydløsninger til bilde, kringkasting, konsertert, musikere, skoleinstitusjoner, hifi-entusiaster og forhandlere.

– LLB-messen i 1996 var den første gangen vi presenterte selskapet, og siden har vi vært i konstant utvikling, sier Skaland.

– Når dere i løpet av 20 år har endt med dagens portefølje; hvordan har det skjedd?

– Vi har fulgt markedet og behovene kundene har hatt, og var veldig heldige som startet med de digitale mikserne fra Yamaha. Disse var i full utvikling, og vi fikk derfor raskt en kundebase basert på lyd, lys og bilde.

– Så LLB-messen er viktig for dere?

Start med Yamaha-miksere

– Dette er et viktig møtested, og det kommer mange utenbys fra som her kan møte mange på én gang.

Selskapet startet altså med digitale miksere fra Yamaha, og har siden utviklet seg med ulike produksjonsløsninger og mikrofoner for musikk og kringkasting, samt høyttalere og miksere.

– Innspillingsprogramvaren Pro Tools og tilhørende utstyr fra Avid har vært viktig for oss. De senere årene har vi fokusert mer på akustikkløsninger med absorpsjonspaneler, diffusjon og bassfelleløsninger, som vi har levert til forhandlere, barnehager, studioer og andre som trenger å få bukt med akustiske problemer, sier Skaland.

Prolyd har sju ansatte og omsetter for 25-30 millioner kroner. I tillegg har de to personer som engasjeres etter behov.

// Vi har fulgt markedet og behovene kundene har hatt

– Kundene er hovedsakelig den profesjonelle bransjen, enten som arbeider ute eller i studio, men vi har også kunder som driver på hobbybasis, sier Skaland.

På LLB-messen viser han også RMEs nye DA-konverter ADI-2 og studiomonitorer fra danske Dynaudio, der han selger proffversjonen mens Spaceworld Soundgarden selger forbrukerversjonen.

– Hva er det viktigste varemerket deres?

– Det er det vanskelig å gi et klart svar på, siden vi har et så bredt spekter av produsenter og løsninger. Nevnte Avid er blant de viktigste, sammen med akustikkprodukter fra Vicoustic samt det siste året høyttalersystemene fra dB Technologies.

– Hvordan vil du beskrive bransjen?

– Det er et uanstrengt forhold mellom aktørene, og en god fellesskapsfølelse. Bransjen er så liten at vi nok er tjent med å være kolleger fremfor arge konkurrenter.

Powered by Labrador CMS