John John Sundling (t. v.) og Johannes Bergström i Zound Industries viser på Elkjøps Campus-messe nye Marshal Middleton, med 20 timer driftstid. Pris: 3.300,- Foto: Stian Sønsteng

MARSHALL DELVIS SVENSK

Svenske Zound Industries kjøper britiske Marshall Amplification, og Marshall-familien blir største aksjonær i nye Marshall Group.

Publisert

Siden 2010 har Zound Industries produsert og solgt hodetelefoner og trådløse høyttalere med Marshall-merket til forbrukermarkedet i over 90 land, på lisens fra Marshall Amplification. Det britiske selskapet har siden 1962 produsert gitarforsterkere, og ifølge en pressemelding er de to selskapene nå samlet i nyopprettede Marshall Group. Her blir Marshall-familien største eier, med 24 prosent av aksjene. Avtalen inkluderer alle Marshall Amplification-merker og datterselskaper, inkludert Natal Drums, Marshall Records og Marshall Live Agency.

I gruppen samles hovedkvarteret til Marshall Amplification i Milton Keynes i England, og Zound Industries med hovedkontor i Stockholm, og de har også kontorer i Paris, Hong Kong, Shenzhen og New York. Marshall Amplification har i tillegg egen fabrikk i Vietnam.

Avtalen endrer spillereglene

Marshall-familien

– På dag én vil Marshall Groups inntekter være over 360 millioner USD med tosifret lønnsomhet, noe som befester selskapets status som en global utfordrer innen lydteknologisektoren, heter det i pressemeldingen.

Styreleder Henri de Bodinat. Foto: Marshall

Styreleder i Marshall Group blir Henri de Bodinat, som frem til fusjonen den 30. mars var styreleder i Zound Industries.

– Avtalen endrer spillereglene og Marshall Group blir en hovedutfordrer som det mest spennende alternativet til tradisjonelle aktører, og bringe enda større innovasjon og verdi til både kunder, ansatte og investorer, uttaler han i pressemeldingen.

Her heter det også at Marshall-familien vil spille nøkkelroller i det nye selskapet for å sikre arven til den berømte Marshall-lyden og merket, og at Terry og Victoria Marshall blir med i styret i Marshall Group.

– Siden min far og jeg skapte den originale Marshall-forsterkeren tilbake i 1962, har vi alltid lett etter måter å levere den banebrytende Marshall-lyden, og jeg er sikker på at Marshall Group vil heve nivået i dette arbeidet, sier Terry Marshall i pressemeldingen.

Vil ryste bransjen

Administrerende direktør Jeremy de Maillard. Foto: Marshall

Den svenske teknologigründeren Konrad Bergström, grunnlegger og styremedlem av Zound Industries frem til 2018, har ifølge pressemeldingen vært medvirkende til å bringe sammen Zound Industries og Marshall Amplification. Han vil fortsatt være rådgiver for Marshall-gruppen.

– Suksessen vi har oppnådd med Marshall-merket de senere årene har vært en oppvarming til en ny britisk-svensk headliner som kommer til å ryste teknologi- og musikkindustrien, sier han i pressemeldingen.

Administrerende direktør Jeremy de Maillard i Zound Industries, og den nye Marshall-gruppen, uttaler:

– Zound har bevist seg som et globalt, raskt voksende og progressivt selskap. Med Marshall-gruppen er vi satt til å akselerere vår lønnsomme vekst i et 100 milliarder dollar-marked.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2023, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS