– Vi må skille oss ut, og det gjør vi med Xperia XZ Premium – spesielt når kundene får den demonstrert, sier Rikard Skogberg, nordisk PR- og produktsjef i Sony Mobile Communications.
Når vi møter ham i Oslo den 30. mai, har han med seg både Xperia XZ Premium og smartproduktet Xperia Touch. Hvis du leser denne artikkelen på elektronikkbransjen.no kan du se et par videoer av hva med kan gjøre med det berøringssensitive og projiserte bildet fra denne. Mer om Xperia Touch lenger ned i artikkelen.
Under IFA-messen i Berlin, som går av stabelen den første helgen i september, lanserer Sony Mobile Xperia XZ1 og XZ1 Compact, men denne artikkelen handler altså om sommerens nyheter - som nå er ute i butikkene.
Annonse
Rikard Skogberg (t. v.) og Frank Otterbeck spiller Fruit Ninja på Sony Xperia Touch.
– Hvorfor skal folk velge Xperia XZ Premium fremfor toppmodellene fra de andre leverandørene?
– Én viktig grunn er at vi er de eneste i Europa med Qualcomms Snapdragon 835-prosessor, som i tillegg til å være den raskeste på markedet gjør XZ Premium fremtidskompatibel med nedlastningshastigheter opp til 1 Gbps med sitt integrerte Snapdragon X16 LTE-modem, sier Skogberg.
Han viser til at det i mobiltester for tiden gjøres mange målinger og sammenligningstester av hvor mye de ulike modellene yter.
– I disse er vi raskest, både når det gjelder bruk og nettverk. I tillegg er XZ Premium unik på to områder; vi har det første kameraet i mobilverdenen med innebygd minne. Takket være dette kan den gjøre opptak i sakte film (slow motion), og med funksjonen Predictive Capture begynner kameraet automatisk å lagre nå kameraet er i gang, slik at du allerede fra sekundet før du klikker på utløseren har et utvalg med opptil fire bilder å velge mellom, sier Skogberg.
Han understreker at Sony er verdens største sensorfabrikant, og at XZ Premium har fått en helt ny sensor i hovedkameraet; 1/2,3-tommers minnestakkbasert Exmor RS-bildesensor for mobil med 19 MP oppløsning. Optikken er også ny; Sonys 25 mm G-objektiv med lysstyrke f2,0.
Annonse
Vi kan tilby funksjoner som ingen andre har
Fordeler med LCD
– Kameraet har alltid vært, og vil alltid være, en styrke for Sony Mobile, og her har vi tatt et solid steg fremover med XZ Premium, ikke bare når det gjelder selve bildekvaliteten, men også ved at vi kan tilby funksjoner som ingen andre har, sier Skogberg.
Xperia XZ Premium har en 5,5 tommer stor 4K HDR-skjerm (High Dynamic Range) med 2160x3840 bildepunkt i 16:9-format.
– I halvannet år har vi vært de eneste med 4K i en smarttelefon, og nå klyver vi videre med HDR. Skjermene er blitt så mye bedre når det gjelder sortnivå og lysstyrke, at det er mulig å vise finere nyanser. Skjermen på XZ Premium har 30 prosent mer lysstyrke enn vår tidligere 4K-modell Z5 Premium, med teknologi hentet fra Sonys Bravia TVer og Triluminos-teknologi, som gir overlegen realisme og fantastisk lysstyrke, farge og kontrast, sier Skogberg.
– Skjermen er en LCD, der andre har oled. Hva har dette å si?
– Alle har ikke oled, og de som har det har det bare på enkelte modeller. Oled har sine fordeler, som at skjermen er tynnere og oppdateres raskere. Vi i Sony mener LCD-teknologien har mye å gi, og en stor fordel når det gjelder lysstyrke – noe som er spesielt viktig utendørs. Er skjermen av høy kvalitet, slik som hos oss, er dessuten fargegjengivelsen veldig nøyaktig. Tidligere har vi hatt to skjermmodi; Normal og Vivid. Sistnevnte betyr levende, og har vært for dem som har vært vant til overdrevne farger på mobiler fra andre leverandører. Vi synes fortsatt normal er best. På XZ Premium har vi lagt til modusen Professional, som gjengir 100 prosent av fargerommet i SRGB, nøyaktig slik fargene skal se ut. For vanlige forbrukere kan bildet i denne innstillingen oppleves som litt flatt og blekt, men snakker du med en grafisk designer eller en fotograf setter hen pris på å kunne se bildene slik de faktisk er i bildefilen. Vi har gått for LCD i hele porteføljen, og kunne dessuten ikke laget XZ Premium med 4K HDR i en oled-skjerm, sier Skogberg.
16:9 er standardformatet
Annonse
– Hvor får man tak i 4K HDR-innhold?
– Enn så lenge finnes det i Amazone Prime, og YouTube har lansert 4K for mobil. Men man må huske på at da HD-TVene kom, visste man at det ville ta flere år før for eksempel NRK begynte å sende i denne oppløsningen. I dag handler det mer om at noen må trykke på en knapp på en server, for innholdet er allerede der. Siden dette foreløpig er den eneste mobiltelefonen med 4K HDR, er vi igjen i en høna og egget-situasjon, sier Skogberg.
– En kunde som vurderer en XZ Premium kan også velge en annen modell der skjermen dekker nesten hele forsiden. Hva vil dette ha å si?
– Vi er stolte av designet på XZ Premium, og skiller oss klart ut. At vi har beholdt kantene i topp og bunn, er for å få plass til kameraet som er like tykt som telefonen. Hvis vi skulle hatt dette kameraet i en telefon der skjermen gikk helt opp, ville den blitt kanskje 3 millimeter tykkere, og dette kompromisset ønsket ikke vi å gjøre i denne omgang. Vi hører også fra mange at de synes det er fint å ha noe å holde i. Hadde vi gjort skjermen større, ville dessuten formatet blitt et annet enn 16:9, sier Skogberg.
Han mener det er en styrke for Sony at selskapet også har filmstudioer.
Rikard Skogberg, nordisk PR- og produktsjef i Sony Mobile Communications, demonstrerer DJ-appen djay på Xperia Touch.
– Vi gikk rett fra full HD til 4K, for det finnes ikke noe innholdsformat i mellom, til tross for at det finnes 2K-modeller på markedet. Vi har heller ikke noe rart skjermformat, men har gått for 16:9 som det meste av innholdet er i – bortsett fra 21:9 som er kinoformatet, men da ville telefonen blitt vel avlang. Vi er generelt et selskap som liker å holde oss til åpne standarder, smiler Skogberg.
På lydsiden støtter XZ Permium Hi-Res Audio med kabel, og LDAC-protokollen trådløst der Bluetooth-protokollen brukes dobbelt for å øke båndbredden.
– Interessen for lydbiten i smarttelefoner, der Sony Mobile har stått sterkt i mange år, er økende. Vi bør derfor begynne å vektlegge dette mer. Blant annet bruker vi høyttalerelementene i hodetelefonene for å registrere det akustiske rommet både i hodetelefonene og øregangene, for å tilpasse lyden. Hvis du har et par hodetelefoner du ikke er riktig fornøyd med, vil telefonen kjenne igjen disse og foreta de nødvendige justeringene, sier Skogberg.
Satser på butikkene
– La oss ta en tur til butikken, der en kunde er på jakt etter en ny smarttelefon. Hva er den største utfordringen for Sony Mobile for at hen skal velge en XZ Premium?
– Utfordringen for alle er at nivået generelt er blitt veldig høyt, og vi snakker om de samme tingene. Vi må skille oss ut, og det gjør vi med XZ Premium – spesielt når kundene får dem demonstrert. Mye handler om varemerket, og der står vi sterkt, men vi må kontinuerlig fortelle at vi også lager smarttelefoner, sier Skogberg.
– Hva gjør dere for å få frem dette i markedsføringen?
– Vi kjører i sommer en ganske aggressiv kampanje, der vi kommuniserer kamera, lyd og skjerm på en sonyfisert måte, sier Frank Otterbeck, marketing- og PR-sjef for Sony Mobile Communications i Norge.
– Det handler også mye om opplæring av butikkselgerne, og her står vi sterkt i Norden. Både fordi det er morsomt å få opplæring av oss, men også fordi vi tilbyr enkle salgsdialoger med tydelige argumenter. Salgsarbeidet som gjøres i butikk er viktig, supplerer Skogberg.
En Xperia Touch på kjøkkenbordet kan bidra til at man blir mer sosiale, og gjør ting i fellesskap
– Det er bare snaut halvannet år siden du på Mobile Word Congress-messen i Barcelona sa at alle mobiltelefoner er blitt så raske at det er vanskelig å merke forskjell på hvor kraftige de er. Gjelder ikke dette argumentet lenger?
– Jo, det gjør det! Uansett i hvilken prisklasse du kjøper en smarttelefon, får du en helt OK brukeropplevelse. Det vi så, spesielt i Norden men også i resten av verden, da vi tilbød noe nytt og friskt til en litt lavere pris, var at kundene er ekstremt sultne på flaggskip. I Norden vil kundene ha det siste og beste, og strategiendringen Sony Mobile har gjort med lanseringen av XZ Premium passer oss som arbeider her veldig godt. Mange kunder baserer kjøpene sine på produkttester, og ikke minst teknologientusiastene er opptatt av spesifikasjonene. Siden er det slik at en flaggskip-kunde kanskje ikke kommer til å merke de store forskjellene i det daglige, sier Skogberg.
Godt å være tilbake med flaggskip
Han mener det i tillegg til å ha den nyeste og raskeste prosessoren, er viktig å ha en god programvare.
– Det virker som vi nå står svært sterkt her, sammenlignet med konkurrentene, der flere tester viser at det meste går raskere i vår telefon, sier Skogberg.
– Hvilke konsekvenser har det hatt for Sony Mobile i Norden at selskapet for halvannet år siden valgte å satse på lavere spesifiserte modeller og ikke lanserte et nytt flaggskip?
– Fremfor alt var det vanskeligere å selge inn denne historien overfor teknologijournalistene. Når det gjaldt å nå nye målgrupper lykkes vi delvis med dette. Dessuten hadde vi et flaggskip i fjor også, med Xperia X Performance, men vi tapte nok litt troverdighet hos entusiastene. Derfor føles det bra at vi med lanseringen av XZ i fjor høst, XZs og XZ Premium er tilbake med de beste ytelsene på modellene våre, sier Skogberg.
Otterbeck sier selskapet i Norge ikke riktig nådde de salgstallene man hadde satt seg som mål.
– Vi merker nå at etterspørselen etter de nye modellene er bedre enn for X-serien, sier Otterbeck.
Sony Mobile har fortsatt lavere spesifiserte modeller i sortimentet, som Xperia XA1 og Xperia L1, men i markedsføringen satser de på premiumsegmentet med Xperia XZ Premium og Xperia XZs.
– XZs er et litt spesielt produkt for oss, siden den er en variant av XZ, og vi bruker den i en kanalstrategi der vi samarbeider med enkelte partnere, sier Skogberg.
XZ Premium kom i salg i juni, og koster 7.500 kroner.
Smartproduktet Xperia Touch
En annen kategori for Sony Mobile Communications er det de kaller smartprodukter.
– Vi lanserte dette som et konsept i fjor, og i år er produktene kommet i handelen. Xperia Ear har vi ennå ikke tatt inn, siden den foreløpig ikke støtter de nordiske språkene. Derimot har vi lansert Xperia Touch, som vi ser på som neste steg i en verden av smarttelefoner. Vi tror bruksområdene til smarttelefonene vil utvikle og utvide seg, sier Skogberg.
Xperia Touch projiserer en berøringsflate, enten på bordet, veggen, gulvet eller i taket. Den er 143x134x69 mm stor, veier 932 gram, og kan vise et bilde på mellom 23 og 80 tommer. Den har en SXRD-projektor med tre primærfarger og LCD-lukker, en oppløsning på 1366x768 bildepunkter og en lysstyrke på 100 lumen. Prisen er 14.000 kroner.
– Da jeg var liten satt jeg ved siden av foreldrene mine og leste avisen sammen med dem. I dag leser min familie og jeg nyhetene på hver vår mobile enhet. En Xperia Touch på kjøkkenbordet kan bidra til at man blir mer sosiale, og gjør ting i fellesskap, sier Skogberg.
Han understreker at dette produktet er første generasjon, med en nokså stiv pris, sluppet for å teste markedet.
– Det største potensialet per i dag tror vi ligger hos bedrifter som vil bruke enheten til demonstrasjoner og når flere skal samarbeide om et prosjekt. Prisen gjenspeiles også av at dette er en banebrytende teknologi, som samtidig registrerer berøringen av ti fingre. Vi tror dette er starten på noe, der prisen går ned og funksjoner legges til, sier Skogberg.
– Har det vært en diskusjon om Xperia Touch skulle høre inn under Sony Mobile Communications eller Sony Electronics?
– Nei, det tror jeg ikke. Dette er et tydelig Sony Mobile-produkt, siden det handler om kommunikasjon og den kjører på Android. Sony Electronics har en lignende projektor, som man kople seg til trådløst eller via HDMI. Xperia Touch kan man se på som et nettbrett, der bordet blir berøringsskjermen, sier Skogberg.